Anonym bruker Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Jeg har lest noe om økt fare for krybbedød dersom man bruker en madrass andre barn har brukt før. Noen som vet mer om dette? Hva med laken, sengebeskytter, dyne osv?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Har vel noe med midd og svette som er vanskelig å få ut av madrassen. Tror de anbefaler å bytte dyne også, men det har jeg ikke hørt noen som har gjort, jeg har vasket dynene ved behov, og hver gang før de har blitt brukt til en ny baby/barn. Laken, sengtøy og slikt vasker du jo på 60-90 grader, så da forsvinner jo alt slikt.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 1. Andre barn har som regel ligget der fra de er nyfødte til de har blitt 1-2 år, noe som lager søkk i madrassen. Når din lille ligger der vil h*n ikke "passe til madrassen" og kan dermed bli liggende feil. 2. Andre barn kan ha hatt uhell på madrassen; gulp, tiss og avføring. Vanskelig å få vasket bort dette grunndig. En ny madrass koster 300-1200 kroner og er dermed en billig måte å redusere faren for krybbedød. Jeg ville også ha byttet pute/dyne, men ettersom disse kan vaskes på 60 grader skal det visst være greit. Samme med sengetøy.
Gjest Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 HS her mente det sannsynligvis er overdrevet å ikke skulle bruke vogn/madrass etter eldre søsken pga krybbefare og at risikoen ikke er veldokumentert men heller basert på et ganske lite/tvilsomt studie. Så vi har brukt det samme til vesla som til eldstemann, men kjøpt ny madrassbeskytter da.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Hvis det i det hele tatt er en promille sjanse for økt fare for krybbedød ved bruk av brukt madrass, så skjønner jeg helt ærlig ikke hvorfor folk er så forbanna gniene at de ikke kan bruke noen hundre lapper på en ny en.. Samme med dyne. Koster 250 kroner for ei dyne liksom.. Hva i alle verden skal man bruke penger på hvis ikke det er på barnet sitt og at det har det best/sikrest mulig?
Anonym bruker Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Madrassprodusentene må jo også tjene til livets opphold. Da passer det jo i allefall dem bra om man skal kjøpe ny madrass til hvert barn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå