Gå til innhold

OBS OBS! Vannkopper og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er ikke meningen å skremme noen her inne, men jeg tenkte jeg måtte opplyse om vannkopper og graviditet pga. at jeg leser så mye feil om dette på forskjellige gravideforum. Det ER en sjanse for fosterskader dersom gravide blir smittet av vannkopper! Man bør derfor holde seg unna slik smitte så langt som mulig. Dette gjelder jo helst gravide som ikke har hatt vannkopper og som er mindre enn 20 uker på vei. Dere kan lese om dette her:

http://www.lommelegen.no/321368/vannkopper

Jeg oppdaget dette da min sønn skulle på besøk til noen som hadde vannkopper. Min sønn har hatt dette som liten, jeg tenke derfor at dette ikke var noe problem. Men for sikkerhetsskyld sendte jeg en melding til min tante som er sykepleier. Hun kontaktet en kollega av seg som er jordmor og hun kunne fortelle at vannkoppeviruset kan i sjeldne tilfelle gi fosterskader og at vi for sikkerhetsskyld burde holde oss unna. Dette var helt nytt for meg og jeg tenkte derfor jeg skulle informere om dette her. Jeg søkte dette opp på nettet og fant mye feilinformasjon fra gravide om at dette slettes ikke var farlig. Men som man kan lese på lommelegen er det altså grunn til å ta sine forholdsregler her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldigvis hatt det:-) Rødehunder er også farlig..

Skrevet

Men man er ikke alltid immun mot smitten selv om man har hatt det... Det er det som er forskjell til f.eks røde hunder... Du kan få det to ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...