surfepia Skrevet 11. april 2010 #1 Skrevet 11. april 2010 Hei! Det er ikke meningen å skremme noen her inne, men jeg tenkte jeg måtte opplyse om vannkopper og graviditet pga. at jeg leser så mye feil om dette på forskjellige gravideforum. Det ER en sjanse for fosterskader dersom gravide blir smittet av vannkopper! Man bør derfor holde seg unna slik smitte så langt som mulig. Dette gjelder jo helst gravide som ikke har hatt vannkopper og som er mindre enn 20 uker på vei. Dere kan lese om dette her: http://www.lommelegen.no/321368/vannkopper Jeg oppdaget dette da min sønn skulle på besøk til noen som hadde vannkopper. Min sønn har hatt dette som liten, jeg tenke derfor at dette ikke var noe problem. Men for sikkerhetsskyld sendte jeg en melding til min tante som er sykepleier. Hun kontaktet en kollega av seg som er jordmor og hun kunne fortelle at vannkoppeviruset kan i sjeldne tilfelle gi fosterskader og at vi for sikkerhetsskyld burde holde oss unna. Dette var helt nytt for meg og jeg tenkte derfor jeg skulle informere om dette her. Jeg søkte dette opp på nettet og fant mye feilinformasjon fra gravide om at dette slettes ikke var farlig. Men som man kan lese på lommelegen er det altså grunn til å ta sine forholdsregler her!
Juli-prinsesse 2010 <3 Skrevet 11. april 2010 #2 Skrevet 11. april 2010 Vil legge til at dersom man har hatt vannkopper og blir utsatt for viruset kan man få helvetesild. Fosteret er heldigvis trygt.
2 boys & now pink Skrevet 11. april 2010 #3 Skrevet 11. april 2010 Jeg vil legge til at jeg har snakket med jordmor selv om dette forrige gang jeg gikk gravid pga bekymring da mitt barn hadde vannkopper x2 mens jeg var gravid... Det er en VELDIG lav prosent sjanse for at noe skal skje med babyen, jeg fikk oppgitt 0,03% sjanse for 3 år siden, og tviler på den er steget de siste årene...
supermom* og ny på vei Skrevet 11. april 2010 #4 Skrevet 11. april 2010 Men dette gjelder vel bare hvis man ikke har hatt vannkopper tidligere? (så det gjelder kun de som ikke har hatt det tidligere - ikke bare helst?) Trodde ikke man kunne bli smittet flere ganger? Eller er det noe jeg har misforstått?
supermom* og ny på vei Skrevet 11. april 2010 #5 Skrevet 11. april 2010 Sjekket selv - man er livsvarig immun dersom man har hatt vannkopper og kan derfor ikke få det flere ganger! Så vannkopper er kun farlig for gravide som ikke har hatt det tidligere.
supermom* og ny på vei Skrevet 11. april 2010 #6 Skrevet 11. april 2010 Dette er feil - man får ikke helvetesild av å bli smittet på nytt. Men man kan få vannkopper fra helvetesild. sjekk: http://www.lommelegen.no/320913/12-sporsmaal-og-svar-om-vannkopper
goldie Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Da vil jeg bare si at sist gang jeg var gravid, fikk jeg vannkopper. Fikk opplyst av lege at det absolutt ikke var farlig å få mens man er gravid. jeg fødte en frisk og velskapt gutt. Han er nå snart 5 år, og er frisk som en fisk, og har hele tiden vært det :-)
surfepia Skrevet 11. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2010 Supermom der tar du dessverre feil. Det er det som er så spesielt med vannkopper, man kan faktisk få det to ganger. Det er dersom man ikke hadde et skikkelig utbrudd første gang. Men ja det er riktig som noen skriver over her at det er liten risiko for fosterskader. Men det er greit å ta sine foreholdsregler ettersom det faktisk er en risiko frem til uke 20. Dette finner dere som sagt mer om inne på lommelegen.
Juli-prinsesse 2010 <3 Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Joda supermom og ny på vei, man kan få helvetesild selv om man er ferdig med vannkopper. Viruset "gjemmer" seg i kroppen og kan bryte ut ved en senere anledning. http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4260&ContentId=5980
3skjønne_vidundere<3 Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Når det gjelder helvetesild, så er det riktig det supermom her skriver. vannkopper har de fleste som barn, og helvetesild er det flest eldre som blir rammet av.. så viruset er en type som "gjemmer seg" i kroppen pga av at man har hatt vannkopper. Det er et virus man KUN har 1 gang, og noe annet er en myte. men ikke alle får masse utslett og blir syk. noen kan få bare et par prikker. og det er mange barnesykdommer, som er så like at man tror man har hattdet flere ganger. om man allerede har hatt viruset, så betyr ikke det at fosteret er like beskyttet, så å holde seg unna er nok det lureste. Tusen Takk for infoen HI:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå