Gå til innhold

Dere som har tatt morkakeprøve i utlandet

Suverent

Anbefalte innlegg

hvor tok du den og hva kostet det?? Jeg er 38 når barnet ankommer og jeg SKAL ta den prøven uansett hva legen sier, har ikke vært hos legen ennå, men har en merkelig følelse på at noe er galt.. Søsteren min tok morkakeprøven når hun var på min aldre og det var desverre en liten en med downsyndrom så hun anbefaler meg det på det sterkeste, hun hadde samme rare følelse i kroppen som jeg har nå ( er 6 uker på vei)

Send gjerne en personlig melding om du vil være anonym..

På forhånd takk.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei!

jeg tror du kan få tilbud om morkakeprøve ettersom du har en søster som har fått et barn med Downs. Få legen til å sende en henvisning med info om din søster så snart som mulig. Ang. din følelse om at noe er galt tror jeg du tar feil... I allefall ang Downs.... En kan ikke kjenne det på kroppen.

Jeg tok morkakeprøve i London og det kostet ca. kr. 5000,-. Det koster ca. 10 000 i Danmark og 6000-7000 i Sverige.

Jeg snakket med Ullevoll og de sa tvert nei, jeg var 2 mnd for UNG.. Men han anbefalte meg Danmark/Sverige eller England, så jeg kontakten sverige og det var ingen problem å ta de der, de mente også at kvinner over 37 bør få velge selv..

Hvem uke tok du morkakeprøven din? håper de kan ta det i uke 8-9 for jeg vil evnt ta abort før 12 uke ( tenker på at det tar vel litt tid med svaret) Gruer meg, håper alt er bra men jeg har en utrolig merkelig følelse i kroppen på at noe ikke stemmer her..

Jeg snakket med Ullevoll og de sa tvert nei, jeg var 2 mnd for UNG.. Men han anbefalte meg Danmark/Sverige eller England, så jeg kontakten sverige og det var ingen problem å ta de der, de mente også at kvinner over 37 bør få velge selv..

Hvem uke tok du morkakeprøven din? håper de kan ta det i uke 8-9 for jeg vil evnt ta abort før 12 uke ( tenker på at det tar vel litt tid med svaret) Gruer meg, håper alt er bra men jeg har en utrolig merkelig følelse i kroppen på at noe ikke stemmer her..

Du kan tidligst ta prøven etter fullgåtte 10 uker (Hvilket vil si uke 11...) Grunnen til det er at de har påvist at fosteret kan ta skade om det testes før (at armer og bein ikke vokser ut som de skal...). I England fikk jeg svar på Downs + de to farlige Trimosomiene pr. telefon dagen etter at prøven var tatt. Fullstendig svar fikk jeg etter ca. 10 dager... Tror du kan få ganske kjapt svar også i Sverige.

Håper alt er bra med deg og den lille!

Håper på alt bra jeg også, men jeg finner ingen sykehus i sverige som kan gjøre det, de i gøteborg hadde ikke mulighet for de hadde så mye å gjøre.. Det er jo mange norske som drar over ditt, men når man ikke vet hvem sykehus man skal ringe blir det vanskelig..

De jeg har snakket med i norge som har gjort det har gjort dette i uke 9 og har barn med armer og ben i dag:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...