Gå til innhold

Sikring av andres unger i din bil

Anbefalte innlegg

Gjest sug lut
Skrevet

Sikrer du kameratene til ungen like godt som din egen eller er det drit i Norge, leve Toten som gjelder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn jeg kjører rundt med er forsvarlig sikret i seter som er godkjent og riktig for alder og vekt. Noe annet er utenkelig.

Skrevet

Alle barn jeg har i bilen er forsvarlig sikret. Andres barn evt bedre enn mitt eget.

Skrevet

Jepp, får jeg ikke låne med passende sete av de jeg skal kjøre for så kjører jeg heller ikke. Jeg ville heller ikke sendt bort poden min uten barnesete heller, da ikke alle "har et stående".

Skrevet

Alle som sitter i vår bil skal sikres skikkelig.

Barn, som voksen-uansett!

Skrevet

Mange blir fornærma når jeg sier at jeg dessverre ikke kan kjøre dem hjem eller la dem sitte på fordi jeg ikke har seter til annet enn min egen unge - de sier at "det går fint, han kan sitte med bare selen den korte strekningen".

Men hva med de som ikke engan har belter?? Niesen min leker med en som bor langt unna på privat bomstengt vei og hvor foreldrene til pleier å hente/bringe lekekamerater, de går på skolen, og bilen har bare ett fungerende belte i baksetet og der sitter jo deres eget barn allerede. Det har gått så langt at niesen min nå ikke får dra dit, de driver og finner på unnskyldninger for heller invitere den andre ungen til seg, osv.

Skrevet

Klart, de som svarer er jo de som sikrer...

Skrevet

Alle barn sikkres i bilen. Nå har vi unger som bruker pute seter for det meste, en som har sete med slik rygg på. Vi har stor bil/buss, og vi har flere seter liggende i den bilen, nettop for besøk. Og skulle vi ha besøk av barn som trenger annet sete har vi det også, men i boden.

Ingen voksne får sitte i bilen vår usikkret heller, da nekter min mann å kjøre.

Min far lever litt i gamle dager, og skulle kjøre ett lite strekke uten sete til mi eldste. Hun har litt igjen før hun kan slutte med pute også, men hun er jo litt stor. Da jeg sa hvor stor bota var om han ble tatt, så tror jeg han skiftet fort mening. Han hadde ikke fått med seg at man kunne få bot for dette.

Skrevet

Hva er bota, egentlig? Jeg veit at alle under 15 er sjåførens ansvar så om noe skjer er det sjåføren som stilles til ansvar rettslig og forsikringsmessig, men hva om man bare blir stoppa i kontroll?

Skrevet

Det hender jeg har med ekstra unger hjem etter barnehagen. Da blir det litt inprovisering når det gjelder sikkring. Som regel blir det til at de sitter på pute med vanlig setebelte på. Slik gjør de andre foreldrene det også.

Skrevet

Alle i min bil skal sikres forsvarlig! Å det er ikke en diskusjon! Å det forventer jeg også av andre foreldre som evt skal kjøre på mitt barn!

Skrevet

Jeg lever som følge av bruk av sikkerehetssele, så jeg svarer selvsagt JA. All last er også sikret skikkelig i min bil. Utrolig at folk ikke skjønner hvilken skade en gjenstand på bare et par kilo kan være ved en møteulykke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...