ulydia Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Eg er litt usikker på korleis eg skal gjere det med legginga av veslemor for natta, når ho ein sjeldan gong sovnar litt tidleg på kvelden og søv litt lenge. Som i kveld f.eks: Ho sovna rundt halv ni, og søv endå. Ho ligg i vogga si på stova, og eg sit eigentleg berre å ventar på at ho skal vakne, slik at eg kan stelle og amme ho, før vi legg oss for natta. Eigentleg kunne eg tenkt meg å lagt med nå, men er redd for at ho likevel vaknar når eg skal flytte ho opp og inn på soverommet vårt, eller at ho kjem til å vakne ein halv time etter at eg har sovna, for å få mat. Då kan eg like godt berre sitte og vente til ho vaknar av seg sjølv, tenkjer eg. I tillegg synst eg ho må få kveldstell, med ny bleie, før natta. Korleis gjer de det med legginga for natta, de som har heilt nyfødte? Eller også de som har hatt?
Gjest eelis+kian Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Wow, så heldig du er som får henne til å legge seg i det hele tatt! Da min var tre uker gammel hadde jeg ikke sjangs til å legge han før jeg la meg selv :-) Etter hvert som han begynte å ta kvelden før meg (i fanget mitt, hehe...), tok jeg på pysjen før han sovnet for natta. Jeg hadde altså et fast leggerituale til ca samme tid hver kveld, selv om vi ikke hadde kontroll på legginga. Så når jeg la meg, byttet jeg bleie mens han halvsov/var halvvåken, og så tok jeg han med inn på soverommet hvor jeg ammet, og så sovnet vi.
ulydia Skrevet 10. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2010 Hehe, som "sagt" : når ho ein _sjelden_ gong sovnar tidleg. Vanlegvis sovnar ho ikkje før rundt 12(+/-). Eg veit ikkje heilt når ho tar kvelden, som i kveld, då ho plutseleg skulle være rolig og sovne kl halv ni. Andre kveldar kan ho være urolig og gråte og styre på. Men kanskje eg berre skal ta på pysj til eit bestemt klokkeslett. Men bleieskiftet er vanskeleg å få til i halvsøvne, då ho er under putebehandling pga hofteleddsdysplasi. Det er så mykje styr av og på med puta, at det ikkje går an å sove gjennom den prosessen. Men takk for innspill.
FrkGrønn Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Vi har også en liten en på tre uker. Er førstegangsmor,så er ikke så veldig dreven. Vi har klart å få til noenlunde rutiner allerede. På kvelden mates hun heller litt tettere enn ellers, for å få det til å passe med bad/kveldsstell/mating og legging mellom kl 21-22. Hun legges i sin egen seng rundt 22, like etter siste måltid. Da er hun somregel sovnet til kl 2230 og vi får en liten time "voksentid" før vi går til sengs selv. Jeg sleit som du nevner i første innlegget her med at hun sovnet på stuen sent på kvelden, men føler at det fungerer veldig fint nå. Hun pleier å våkne i 2-3 tiden for mating igjen, så 6-7 tiden.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 hehe, når mi var 3 uker, sovna hun ikke før i 3 tiden på natten. Før det sov hun bare korte dupper på ca 15-20 minutt. Men derimot sov vi til kl 12 neste dag. Etterhvert tok hun kveld automatisk tidligere og tidligere. Rundt 4 mnd-alder tok hun kveld i 19-tiden. De har ikke akkurat noe døgnrytme når de er nyfødt, men det er jo greit å ha en stellerutine på kvelden likevel. Skifte bleie, ta på pysj evt. bade/vaske med klut og dempe belysningen om det er mulig. Gjør denne rutinenen veldig tidlig på kvelden. I 18/19 tiden. Da vet man at det er gjort. Og det er synd å si det, men babyen er sjefen, man får ikke sove når man selv har lyst dessverre men dette går seg til Ellers kan hun kanskje sove i vognbagen på kvelden, hvis hun får til å sove der. da er det bare å bære bagen på rommet når du vil legge deg. Eller at du sover på sofaen
ulydia Skrevet 11. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2010 Takk for svar begge to. Eg har vore gjennom dette ein gong før, men har på ein måte gløymt (fortrengt) korleis dei første vekene var. Eg trur eg skal ta kveldsstellet i 9 tida, slik at ho er klar for senga når ho omsider sovnar i stova. Så får eg heller droppe å skifte bleie, så lenge det ikkje er bæsjebleie, og bære ho opp når eg skal legge meg. Men i kveld sovnar ho kanskje ikkje før 12, så det er umuleg å planlegge så veldig mykje med desse bittesmå.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 hehe, så man glemmer virkelig hvordan den første tiden med baby er?? jeg tror det komme til å sitte stuck i min hukommelse. var helt utslitt jeg kanskje du bare har glemt det fordi din første baby hadde et andre soverutiner nei, det skal jammen ikke være noe fasitsvar. Vi skiftet heller ikke bleie iløpet av natten med mindre det var bæsjebleie, eller at det hadde lekket. Men siden hun ikke sovnet sånn skikkelig før langt utpå natta tok vi heller ikke på siste bleie før rundt midnatt sikkert... vel, jeg ha visst også glemt det der nå
ulydia Skrevet 11. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 11. april 2010 Eg var også kjempesliten med førstemann, sikkert derfor eg har gløymt korleis det var. Men eg lova meg sjølv då det sto på, at eg aldri skulle gløyme kor slitsomt det var og at eg aldri skulle komme med kommentarar som: "Nyt det mens du kan" o.l. om denne tida til andre nybakte mødre. Men: skal prøve å innføre fast tid for kveldsstell og vurdere etter eit par dagar om det har noko for seg. Det er slett ikkje sikkert ho vil sove før midnatt dei neste dagane.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 hehe, når jeg tenker meg om har jeg kanskje glemt det, fordi jeg har lyst til å få barn igjen:p men det er vel den tida de blir litt eldre jeg gleder meg til. nå som hun er 6 mnd er det veldig gøy! Jeg har også sagt til meg selv at jeg aldri skal si at folk må nyte småbarnstiden mens de kan, for jeg klarte ikke å nyte det. jeg ville bare sove! Jeg hadde ikke akkurat en kolikkunge, men å bære og amme er også tungt. Kan ikke tenke meg hvordan det skulle ha vært med instens skriking i tillegg... Men nå nyter jeg det Lykke til med leggerutinene da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå