Julelita Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Jeg skal til syden om under en måned, og fullammer enda. Snuppa blir 6 mnd mens vi er borte. 1. Har noen av dere erfaringer med hvorvidt varmen påvirker melka? 2. Burde jeg satse på å innføre/venne til fast føde før vi drar, eller vente til vi kommer hjem? (Jeg ønsker ikke å begynne når vi er borte) Setter pris på svar.
lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Ingen erfaring, men ville ikke tro at det har noe å si- ser for meg de i afrika som ammer sine og andres barn i mange år. Og der er det varm......
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 1: Jeg reiste til Spania da første jenta vår var 6 uker. Det som jeg fikk beskjed om er at de små blir veldig fort dehydrert, så det er viktig å amme ekstra mye. Fikk også beskjed om å gi vann ved siden av på flaske. Det er viktig at du også drikker mye! Dehydrering hos de små er ganske alvorlig. Jeg har akkurat født og skal igjen snart reise til Spania. Fikk samme beskjed hos hs denne gangen også. 2: Når det gjelder innføring kan du like gjerne vente hvis ønsker det. Det er enklere å bare forholde seg til puppen, enn å styre med grøtlaging, oppvask, termos med varmt vann osv... God tur :-)
Julelita Skrevet 10. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 10. april 2010 Tror jeg vil satse på å fullamme. Passe på å drikke nok, kanskje pumpe opp produkjsonen før jeg drar. Jeg har nok melk nå, har hatt mye melk hele veien. Men jeg merker at snuppa nå oftere tømmer begge puppene, det gjorde hun aldri før. Så da skal jeg gi vann i tillegg, og passe på at hun får nok (sjekke bleier osv). Og om det jeg gir henne ikke blir nok, får jeg heller gi tillegg. Ta med pulver hjemmefra og ha sånn i tilfelle. Eller skal jeg heller ta med grøtpulver? Kanskje begge delene? Jeg kommer til å overpakke noe så utrolig, men vil ikke risikere å sitte på kanariøyene uten mat til ungen. Har heller ikke så veldig lyst til å handle mat til henne i butikkene der.
Bippe77 Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 hei! Jeg var i Thailand da eldste gutten vår var 6 mnd... ammet så mye jeg bare kunne... så ofte han ville ha altså! Også gav jeg tilbud om vann hele tiden.. på flaske.. kopp og med sugerør... også hadde jeg begynt å gi han litt frukt... så han fikk sånne fruktbeger og også melon osv... er jo masse vedske i dem også! Jeg ventet bevist å starte med grøt til etter vi kom hjem, da jeg gjerne ville full amme så mye som mulig der nede! Er jo mest motstandskraft ifor den lille i det! På apoteket selger de noe.. husker ikke hva det heter i norge, men det skal hjelpe om man blir dehydrert.. eller hjelpe for å unngå det om man skulle bli syk... bor du i nærheten av sverige er det lettere og billigere å få tak i det på apoteket der.. der heter det RESORB. Finnes til både barn og voksne... for er jo veldig viktig at den som ammer heller ikke blir dehydrert! Jeg har akkurat født(6 uker) og for to uker siden flyttet vi ned til Gran Canaria... så jeg ammer som bare det i varmen! Har ikke verken sist eller nå merket noe på melken... ser ut som gutten min nå legger på seg som bare det! hihi, og på det med overpakking... jeg tok med ALT ALT for mye til Thailand den gangen... sikkert en koffert ekstra med alt som var kjekt å ha sånn i tilfelle... men da føler man seg jo også tryggere! OG på den måten tror jeg nok det er mindre sjangse for å bli dårlig! Og en kan jo alltids la en del ligge igjen.. så har man mer plass til shopping! Vi gav bort bleier, sommerklær og div ting til ei som jobbet på hotellet. Hun hadde tvillinger som var 1 mnd mindre enn gutten vår, så hun fik god bruk for alt hun!
Bippe77 Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 kom på en ting til... jeg slet litt med brystbetennelse sist gang.. heldigvis ikke hatt noe denne gangen... men kan være lurt å være litt oppmerksom på det... om du er i varmere strøk og bader... skift bikini rett etter bading... for selvom det føles varmt... så blir overgangene store... og det blir som om man fryser... og da kommer betennelsen fortere!
Julelita Skrevet 10. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. april 2010 Flytte til utlandet med en baby på 4 uker, jeg er imponert over deg bippe. Mange gode tips. Den medisinen - mener du noe ala imodium eller idoform? Jeg kan alltids spørre på apoteket. Det med puppene var et kjempetips. Jeg hadde brystbetennelse da snuppa var nyfødt, og vil helst ikke ha den igjen. Kanskje passe på å legge inn ammeinnlegg osv som beskytter etter bad også. Gjorde du noe for å vaske puppen etter bad og før babyen skulle spise? Er jeg overhysterisk eller fornuftig om jeg skyller puppen med rent vann etter bad?
Lillemor + bittelillemor Skrevet 11. april 2010 #8 Skrevet 11. april 2010 Jeg bor i Asia og vi har det ganske varmt her jeg bor. har i tillegg vært i Thailand hvor det var enda varmere Det gikk HELT fint med amming, var ikke noe problem i det hele tatt. Eneste tipsene jeg vil understreke er å drikke MYE vann, da opprettholdet du melkeproduksjonen. Det er nestne like viktig som at babyen din får i seg veske Andre tipset er bare repetisjon, men pass deg for brystbetennelse! Det er kjipt, jeg fikk det av våt bikini! Skift med en gang du har badet, og pass på å ikke få vind på puppen selv om det er varmt i luften! God tur og lykke til! Ps - du trenger ikke ta med så mye bleier. det har de der nede Ville kanskje tatt med litt MME men ikke grøt hvis ikke tulla di er vant med det fra før.
las chicas Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 jeg var på grand canaria når snuppa var 4mnd. fullammet, men ga flaske med vann ved siden av. brukte kjøpvann som jeg ikke kokte. tok heller ikke med bleier. det er fullt av spar-butikker der med nestlevarer. kjøpte spar sine bleier og de var nesten bedre enn libero. var nesten som på butikken hjemme. nan heter nativa eller noe sånt der da. god tur
Julelita Skrevet 11. april 2010 Forfatter #10 Skrevet 11. april 2010 Takk for gode tips og for at dere deler erfaringer. Merker at jeg kjenner meg litt tryggere nå. Jeg synes at det er litt skummelt å skulle reise så langt når snuppa er så lita, men samtidig tror jeg at det kommer til å bli veldig morsomt for oss alle. En gang må jo være den første.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. april 2010 #11 Skrevet 12. april 2010 Det meste er visst sagt allerede. Men ser at det er noen som ikke koker vannet på flaskene de kjøper. Dette vannet bør så absolutt kokes (på lik linje med kjøpevannet hjemme)!!! Kjøpevann inneholder også bakterier og andre ulumskheter (i feks Imsdal vannet har de målt bakterieinnhold som har vært minst like høyt som på vanlig norsk kranvann). Går sikkert ofte bra å droppe kokingen, men ville ikke tatt noen sjanser. Er jo fort gjort å koke det, og så kan du jo bare helle det over på en steril (kokt) flaske og porsjonere ut etter behov. Lykke til med ferien, kjenner jeg blir en smule misunnelig her jeg sitter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå