Gå til innhold

Hva skrev dere særoppgave om på videregående og hvilke problemstillinger hadde dere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg skrev om Agnar Mykle. Hvis du har en norsk forfatter du liker godt kan du jo skrive om han.

Skrevet

Skrev om Fredrik Skagen. Husker dessverre ikke hvilken problemstilling jeg hadde

Skrevet

Erlend Loe :) Var lettvint og interresant å skrive om han :) Ligger mye bra ute på nettsiden hans :) Og bøkene hans er jo herlige;)

Skrevet

Eller hun selvfølgelig! :D

Anonym 22:52 igjen.

Skrevet

Det kan du bare drite i. Finn på noe sjøl!

Annonse

Skrevet

Jeg skrev om norske debutforfattere i 80 åra, som var da jeg gikk på videregående. Og problemstillingen min var noe sånt som "Hvilke tendenser kan man se i nyere norsk litteratur". Jeg leste sikkert 7-8 bøker, men det var veldig spennende å jobbe med, og jeg fikk mye kommentarer på at det var morsomt md noen som valgte nie annet enn klassikerene.

Skrevet

Vet ikke om du får godkjent det, men du kan jo skrive om nettstedet dib/bim.

Problemstillinger:

Hvorfor folk blir så uspiselige når de er anonyme?

Språket i fritt fall, mulig å bremse utviklingen?

Skrevet

Eh... Hvorfor er du så hissig?

Tro meg, Jeg har forsøkt å tenke meg gjennom alle muligheter, men greier dessverre ikke å komme på noe selv.

derfor søker jeg tips fra dere på forumet.

Takk til dere som har svart på spørsmålet mitt.

Skrevet

Forbudte bøker.

Bøker som ble forbudte da de egentlig skulle gies ut.

Feks : Uten en tråd

Skrevet

Jegg skrev om sms-språket og mulig utvikling (eller eventuelle faresoner) av skriftspråket i forhold til det. Kom også litt inn på chatting osv.

Skrevet

Jeg skrev om befolkning

problemstillinger: overbefolkning, HIV/aids.. hvilken rolle i befolkningsutvikling..

Skrevet

Jeg skal faktisk fremføre min fordypningsoppgave i norsk på mandag :S

Problemstilling:

Problemstilling: Korleis har barne-tv forandra seg frå NRK starta sendingane sine? Eg det noko endring i det pedagogiske innhaldet, og korleis lærer born av barne-tv? Er det noko endring i forteljarstilen?

Annonse

Skrevet

Jeg skrev en oppgave om alternative energikilder (i geografi tror jeg), og en om brnearbeid i Norge gjennom tidene og hvordan dette ble skildret i literaturen. (i norsk)

Skrevet

Velg noe enkelt. Og velg noe som ingen andre i klassen skriver. Velg noe utradisjonelt, gjerne noe som peker seg ut fra de 1000000 andre oppgavene læreren har lest.

Feks en barnebok forfatter som.....

Torbjørn Egner.

Problemstilling: Hvilke tydelige trekk av etterkrigstidens trygghetslitteratur finner vi i Thorbjørn Egners bøker?

SÅ velger du deg ut 2 bøker som du sammenligner.

Eller du kan sammenligne han med Astrid lindgren.

Problemstilling: Hvilke forskjeller i tema, sjanger etc preger de to forskjellige barnebok forfatterene?

Eller:

Sigrid Undseths "Jenny"

Hvilket kvinnesyn blir beskrevet i "jenny" og hvorfor ble det oppfattet som kontroversielt da boken kom ut?"

Ja, ble litt hastig her, du får overse skrivefeil og alt sånn:P

Har studert litteratur for mange år siden,og elsker å lese bøker.

Største feilen folk gjør er å velge for omfattende bøker og for omfattende tema.

Skrevet

Jeg skrev om Amalie Skram..

Husker ikke problemstillingen min...

Skrevet

Jeg las og skrev om Kristins Lavrandsdatter, bøkene av Sigrid Undset.

Husker ikke problemstillingen for det er 5 år siden nå, men bøkene var fantastisk gode og det var en kjekk oppgave å skrive.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg skrev min oppgave for under et år siden. Og brukte den norske forfatteren Per Petterson. Leste to bøker av han, der tema og budskap var omtrent det samme i begge bøkene. Problemstillingen var: hvordan har forfatteren skildret forholdet mellom foreldre og barn. I den ene boken var det forhold mellom far og sønn, og i den andre var forholdet mellom mor og sønn. På fremlegget fortalte jeg kort hva de handlet om, mens jeg trakk ut viktige sitater som underbygger det du vil vise/det du vil fram til. Så sammenliknet jeg bøkene litt og sa litt om aktualitet i dag. Det siste var de opptatt av på så og si alle som la fram oppgavene sine :) jeg fikk 5.

Skrevet

Hmmm, husker ikke helt hva, men jeg skrev om Dag Solstads "Forsøk på å beskrive det ugjennomtrengelige" og læreren sa jeg fikk omtrent halve karakteren bare for å ha orket å fullføre boka, og i tillegg faktisk skrive om den. Han hadde visst tatt den med på lista mer eller mindre på spøk..

Skrevet

Skottetoget i 1612, og hvordan man kan drive hverandre til grusomme handlinger i flokkmentalitet og under unnskyldningen av rus. (etter slaget, under seiersfesten.. så slaktet bondesoldatene sine krigsfanger i fylla)

Skrevet

Ikke særlig originalt, men trygt:

Lars Saabye Christensen

Jeg leste Beatles, Jokeren, Gutten som ville være en av gutta, Maskeblomstfamilien, Herman, Hvor er det blitt av alle gutta? og Mann for sin katt.

Disse romanene og diktsamlingene strekker seg utover hans forfatterskap. Jeg skrev en sammenligningsoppgave. Husker ikke helt problemstillingen, men jeg sammenlignet miljøskildringene og hovedpersonene i bøkene. Dreier alt seg om gutter, Oslo og oppvekst på 60-tallet?

Nå er LSC forholdsvis oppbrukt i særoppgavesammenheng, men bøkene hans er lettleste, underholdende og lett å si noe om. Bedre ha noe å si, framfor å ikke klare å produsere noe. En felle er at det står veldig mye på internett, lett å bli viklet inn i plagiat hvis man støtter seg på det som står der.

Skrevet

Herbjørg Wassmo - Tora bøkene.. husker dessverre ikke problemstillingen, men nydelige bøker!

Skrevet

jeg skrev om Erlend Loe, med hovedvekt på doppler boken. problemstillingen husker jeg ikke. men tror det var noe om hans syn på samtiden. syns han er en flott flott forfatter.

skulle jeg skrevet noe nå hadde jeg nok valgt Andre Bjærke. flott kar :D

eller tatt 3 bøker fra sentrale politikkere. som foreksempel håkon lie, stoltenberg og halvorsen og sett på forskjellen mellom disse.

kanskje byttet ut håkon lie sin mot karita B selv om det er en bok jeg ikke vil lese. men da er det mer samtidsrettet.

Skrevet

Skrev om Vidkun Quilsling, men det er jo 10 år siden nå, så husker dessverre ikke problemstillingen:o)

Men for all del, veldig interesant, og passer jo greit i disse tider i og med at det er 70 år siden invasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...