Gå til innhold

Kan man ta fag samtidig som man er i permisjon fra studiet?

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er snart ferdig med år 2 av bacheloren min, og har igjen bare ett år til. Det har seg slik at jeg har blitt "smelt på tjukka" og har termin i desember sånn cirka en gang(høygravid og 100 eksamener, gleder meg..!). Etter jul går jeg da ut i permisjon, men kan jeg ta de to fagene som går da? Bacheloren må jeg jo utsette, men hva med de fagene?

Mener å ha lest at man kan ta fag selv om man er i permisjon? Er jeg HELT på jordet nå? Skjønner jo at "permisjon" betyr 0 skole, men hadde vært så greit å få unna alle fagene og bare ha bachelor-oppgaven å konsentrere seg om senere :)

Mulig dette er et dumt spørsmål, men det får jeg bare ta på meg ;)

Fortsetter under...

Hei! Jeg lurer på akkurat de samme selv, er i samme situasjon som deg, siste året av bachelor til høsten, og termin i slutten av nov/ begynnelsen av des:) Vil veldig gjerne ta fag under "permisjonen" slik at jeg ikke blir hengende så langt etter. Jeg aner ikke hvordan det fungerer, men jeg vil anta at vi ikke tar ut noe som helst permisjon?? Så kan eventuelt barnefaren ta permisjonen?

Jeg vet ikke om vi får like mye penger fra lånekassen, men jeg vil anta det. Hva tror du? Eller er det noen andre som vet? :)

Jeg syns forresten ikke at det var noe dumt spørsmål ;) hehe

Hei! Jeg er i samme situasjon som dere to 89'ere :) er 89'er selv forøvrig, men er fortsatt på "prøvestadiet" - uheldigvis(?).

Har lest et langt innlegg her inne tidligere, frå en jusstudent i Tromsø. Dersom man tar permisjon fra studiene, vil det tilsi at man ikke har status som student i den tiden (og vil bare motta fødselsstipend fra lånekassen). Det smarteste er å ta permisjon fra valgt bachelor å heller ta et årsstudium dersom det er mulig... Noe jeg ikke hadde gjort, for da blir jo man hengende igjen et semester eller to! Jeg kommer nok til å melde meg opp i de fagene jeg har planlagt å ta i min bachelor - gravid eller mamma.

Hvordan skal jeg klare å forklare dette, det er mer lønnsomt (med tanke på økonomien så klart) dersom mor kan fortsette i utdanningen og far (forutsett at han har heltidsjobb) tar ut permisjon - f.eks. 1-2 dager i uka. Det som skjer da er at jobben betaler lønn inntil 60% og NAV betaler de resterende 40%. Altså er ingen inntekt tapt. Og inget stipend/lån er heller tapt. (dette er fiktive tall, bare for å vise hva som er tankegangen)

Klarde jeg å gjøre meg forstått?? :P

Ellers er jeg litt nysgjerrig på hvor dere kommer fra? :)

Jeg er fra Ålesundsområdet, og er 21 år. Har samboer og er forlovet. (skal gifte oss i slutten av mai 2011, så vi begynner å få dårlig tid..he he.) Fullfører første året på min bachelor til våren (har to semestre radiografi-studie i ryggsekken).

søk på smutthullet her inne så finner du her på forumet. Ellers så kan du ha permisjon fra studie ditt og ta noen fag i permisjonen. det eneste jeg er usikker på er om du får ta ta de samme fagene som du søker permisjon fra.. men snakk med skolen din:)

Hei igjen! HI her!

Takker for svar;) Bra det ikke var bare meg som lurte på dette Josefine! Jo, jeg tror jeg skjønte hva du mente Karamella, men det hadde bare vært så utrolig greit om det gikk an! Altså, etter jul så har jeg jo bare to fag+ bacheloren. Det er vel egentlig den oppgava jeg vil utsette siden den er STOR. De to fagene vil jeg derfor veldig gjerne få ut av verden så tidlig som mulig. Det var derfor jeg lurte på om det da går an å ta de eksamene, men alikevel ha permisjon for å utsette bacheloren :P

Takk til deg også anonym :) Må nok ta en prat med rådgiveren ja, men vil vente en måneds tid først. De er så sykt travle nå for tiden. Er jo helt texas inne på kontorene der. Satser på at det er litt mer roligere ved skoleslutt:)

Jeg og barnefar bor ikke sammen. Jeg går på skole i Steinkjer, mens han arbeider på nord-møre. Vi blir begge 21 i år, og skal bygge oss hus til neste år hjemme på Møre :) Vi har vært sammen i 2 år nå :) Jeg går på bachelor-linja i husdyrfag;)

• 1 måned senere...

Annonse

Jeg er i samme situasjon.. Er 24 år og har akkurat fullført førsteåret i min bachelorgrad på HiO (leverte inn siste eksamen i dag faktisk). Har 13 dager til termin, så det var på hengende håret. Flaks at minsten ikke kom før tiden:) Snakket med studieveileder, og han var ikke mye positiv til at jeg skulle ta fag mens jeg er i perm. Det skjønner jeg ikke.. det burde jo være positivt at jeg er innstilt på å gjøre noe "produktivt" det året jeg har fri... Men neida... Han lovte å undersøke mulighetene min for meg, men etter mange uker, og like mange purringer på svar sitter jeg fortsatt med skjegget i postkassa. Skal det virkelig være så vanskelig å få lov til å ta fag og samtidig være i perm? skjønner ikke greia...

• 2 uker senere...

Hei!

Jeg er i en lignende situasjon, ferdig med master våren 2011, med termin januar 2011, snakket med lånekassen om dette og fikk beskjed om at det ikke er nødvendig å søke om permisjon, det eneste jeg gjør er å sende inn fødselsmelding, og søknad om fødaselsstipend, da kan jeg ta så mange studiepoeng jeg vil(men må da betale studiaavg.) alternativet er å ta permisjon, da betaler man ikke studieavgift, men da kan man( slik jeg forstod dama) ikke ta studiepoeng...

Var student også sist jeg var gravid, og dengang søkte jeg heller ikke permisjon, betalte studieavgift, og tok ett fag i semesteret. Deilig å ha noe annet enn baby å tenke på en gang i uka, men hadde nok ikke klart mer enn det;-)

Anbefaler alle som lurer på ting om å ringe lånekassa, der svarer de godt på alle slike sp. mål:-)

• 1 måned senere...

Jeg tok noen fag da jeg hadde mammaperm med 1.mann. Tok eksamen både 1. og 2. semesteret i permisjonen. Ikke noe problem mht lånekassen. Om du orker, og om skolen er behjelpelig er det opp til deg om du vil ta noen fag eller ei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...