Gå til innhold

Kan noen hjelpe en førstegangsmor med mating?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Gjør jeg riktig når jeg først skyller Avent-kopper, skjeer og lokk etc i kaldt vann, så vasker i varmt Zalovann og så koker i kjele i 10 min?

2. Sikkert et überdumt spørsmål, men må fat og vanlige skjeer desinfiseres? Siden Avent-skjeene må kokes mener jeg? Eller holder det med vanlig skyll og maskinvask?

3. Vannbad, eelis: hvordan gjør du det?? Legger du grøtfatet i en stor vannbalje med varmt vann, eller hva? ;) Grøten/maten blir jo kald på et blunk!

4. Grøten skal ha 1 dl melk per porsjon. Så mye melk får jeg tydeligvis ikke ut, i tillegg til ammingen, bare ca halvparten. Er det ok å blande mm med mme i grøten? Hvordan varmer jeg dette i varmbad, stikker jeg et termometer nedi og følger med temperaturen eller? For jeg har vært litt uheldig, kremt, og det har blitt myyye varmere enn det. Og da ødelegges næringsstoffene i mm har jeg lest.

5. Jeg har varmet mm i kjele, det er sikkert feil også? Dumt var det iallfall, plutselig KOKTE jo melka hehe.

6. Må jeg kjøpe ny kjele for koking av diverse, eller holder det med de gamle (rene) vi har?

7. Skal maisgrøten se ut som suppe???Når jeg bruker mengden som står er det neimen ikke mye grøt altså, mannen lurte på hvorfor jeg ikke brukte tåteflaske hehe:)

8. Hvor mye skal de små bæsje nå da? Nå som mm ikke er eneste næring?

9. Trenger Vesla vann egentlig? Siden vi ammer også?

Jeg er litt stressa nå kjenner jeg, så mye nytt, puh, og helsestasjonen er bare stengt! Altså stengt pr telefon/ingen hs tilgjengelig hele uka (i ukedagene). Har 5mnd-kontroll på tirsdag, men de har det så travelt bestandig at jeg tviler på så mye "undervisning" i matstell derifra.

Skrevet

1-2. Når du velger og koke kopper o.l, burde du vaske de først, ja. Det holder og koke noen få minutter. MÅ Avent-skjeene kokes??

Jeg vasker kopper, fat, skjeer o.l i oppvaskmaskinen, og koker tåtesmokkene og eventuelt andre gummi-ting.

5. Jeg er ikke en dreven mm-varmer, men har funnet ut at det enkleste for meg er å holde flaken under rennende varmvann i springen, eller sette den i en kjele vann på plata. Flasken må ristes veldig ofte for å blande melken.

6. Du kan godt bruke de gamle kjelene. Bruk en som er stor og romslig, og fyll i mye vann.

9. Hun trenger nok ikke vann, men det kan være greit og innføre som tørstedrikk til grøten, og som helsesøster sa, er det nok godt med litt vann innimellom all den søte melken :) Greit og begynne tilvenningen snart uansett.

Gjest eelis+kian
Skrevet

1: Jeg vasker kun i maskin, eller for hånd, sånn som du gjør. Jeg leste en plass at når de får fast føde trenger man ikke å sterilisere lenger :-)

2: Se 1.

3: Jeg har en litt stor skål som jeg fyller med kokende vann. Så legger jeg skålen med mat oppi (den er for øvrig av plast). Maten holder passe temperatur, blir ikke for varm.

4: Jeg tror nok det går bra å blande. Selv bruker jeg bare mme i maten, jeg gidder ikke å pumpe så mye! :-D

5: Jeg varmer mm i vannbad, det også! Husk å riste på flaska et par ganger mens du varmer den :-)

6: De gamle funker helt fint ;-)

7: Den skal ikke se ut som suppe nei, hehehe! Du kan blande væske/grøtpulver etter smak, så det blir passe konsistens. Grøten blir mer og mer flytende utover i måltidet pga enzymene i melka - det er en annen grunn til at jeg ikke bruker mm i grøt.

8: Det vet jeg ikke, har lurt på det, jeg også. Men jeg blander sviskemos i grøten, da bæsjer han hver morgen. Når han ikke får sviskemos kan det gjerne gå 3-4 dager mellom hver gang, uten at han er plaget...

9: Jeg gir vann, men er ikke sikker på om de trenger det når de ammes ved siden av. Det er jo greit å venne henne til å drikke vann, da?

Jeg syns det er lite info om mat til babyene å få fra helsestasjonen. Da jeg skulle begynne med fast føde satt jeg egentlig som et lite spørsmålstegn, jeg prøvde meg bare frem, hehe. Man får jo det der "Mat til spedbarn"-heftet, men det gav ikke egentlig svar på alle mine tusen spørsmål, det heller :-P

Som regel går det bra, selv om man famler litt i blinde i begynnelsen!

Skrevet

1+2. Du trenger ikke sterilisere alt spiseutstyret når de er så gamle. Hvis du gir flaske skal du sterilisere flasketuttene. Resten går fint i maskina på 65 grader.

3. Jeg bruker liten bolle evt glass/kopp som jeg setter i en vanlig, dyp tallerken med ganske varmt vann.

4+5. Du kan godt blande mm og mme i grøten. Jeg blander med ferdig oppvarmet mme. Hvis du i tillegg skal ha i mm kan den puttes i etter at grøten er passe avkjølt. Ta litt grøt på skjeen og kjenn med overleppa di om temperaturen er passe.

6. Gamle kjeler funker fint men trengs som sagt kun til flasketutter

7. Bland grøten til den konsistensen du selv vil og som passer for babyen din

8. Som før vil jeg tro?

9. Hun _trenger_ ikke vann enda hvis hun bare så vidt har begynt med fast føde. Men kan godt gi for å venne henne til det. Etter hvert som hun får mer og mer fast føde skal jo mm byttes ut med vann.

Skrevet

Men hva skal man med hs, når man har dib-damene!?:D

Da er jeg ikke helt på jordet da. Leste på nett om de stygge bassiluskene som kunne sette seg i tåteflaskene, og som i verste fall kunne føre til død! Det var da jeg begynte på steriliseringsprosjektet. Kokte og stod i, og fikk nesten en obsessive compulsive disorder av det hehe.

Vi fikk gratis Avent-skjeer i den vidunderlige Rimi-pakken, og der stod det at de skulle kokes/desinfiseres. Tåteflaske trenger vi vel strengt tatt ikke å begynne med leste jeg i dette Mat for spedbarnet, siden vi ammer og det krever en annen sugeteknikk. Litt lettet for det egentlig, da begynner vi med kopp/tutkopp til litt vann tenker jeg.

Vi har kjøpt en liten Prinsesseskål i plast nå, den er liten nok til å få plass i en større skål ja, lur ide, eelis!

Det med den maisgrøten skjønner jeg bare ikke altså, hehe, det står ettertrykkelig på pakken at man ikke skal blande i mer grøt selv om innholdet blir tynt. Men SÅ tynt liksom? Men hun liker det da, og sier "mmm" for hver skje! Stakkar, lille søte skjønnheten min! :)

Det har ikke noe å si for melkeproduksjonen å bruke mme i maten nei? Om vi ammer før og mellom måltidene? For da kan jeg droppe denne håndmelkingen. I sted prøvde jeg, det kom nesten ingenting! Men det trenger ikke være en indikasjon på at man mister melken vel?

Gud, så enkelt det bare var å amme! Jeg visste ikke da hvor bedagelig og lite stressende det egentlig var;) Men vi kommer vel inn i det etterhvert. Lite info fra hs ja!

Skrevet

Først og fremst slapp av. Alt går veldig mye bedre vis du slapper av og ikke bekymrer deg.

Slikhar vi gjort det: I starten kokte vi alt av flasker og deler til flaskene etter å ha vasket dem med varmt zalovann. Når poden begynte med grøt vasket vi bollerog skjeer i varmt zalovann, men kokte dem ikke. Nå går alt i oppvaskmaskin unntatt tutene som vaskes for hånd og skyldesi kokende vann.

Grunnen til at flaskene skal kokes har med en bakterie som kan utvikle seg i mme. Den er ikke oppdaget i norden ennå, men den er oppdaget i andre europeiske land. Jeg har ikke hørt om at denne bakterien kan utvikle seg i mm.

Vi blandet maisgrøten med mme siden jeg ikke ammet. Grøten blir mye løsere med mm fordi enzymene hjelper barnet ditt med å bryte ned maten selv før hun spiser det..

Ang. bæsjebleier så er det anbefalt at de bæsjer ofte når de begynner med fast føde. Helst hver dag. Hvis jenta de ikke bæsjer på flere dager kan det lønne seg å prøve med litt sviskesaft eller sviskepuré

Du kan godt begynne med vann. Det er bare bra å venne de små til å drikke vann til maten.

Skrevet

Takk for flere svar. Helst hver dag ja! Vi begynte så smått med mat på tirsdagen, hun bæsjet i dag, og da var det ca en uke siden sist. Med bare mm har hun gått så lenge som 3 uker enkelte ganger. Hun fikk litt oppvarmet sviskesaft i dag, så får vi se i morgen. Hun trykket fælt i dag, uvant med bæsj som luktet helt annerledes og var mye fastere enn før! Hun slet litt med det tror jeg, kanskje vi må gi mer væske også når jeg tenker meg om.

Da skal jeg slappe prøve å slappe av:) Jeg har en tendens til å stresse med ting jeg ikke helt har kontroll over og ikke vet nok om eller får til. Men kunnskap gir trygghet;) Takk, damer!

Skrevet

Heia på deia!

1. Vi steriliserer ikke noe lenger, bortsett fra flaskesmokken, resten er lett å rengjøre. Skyller flaskene i kaldt vann når de er vasket med zalo.

2. vi desinfiserer ikke skjeer og skåler. Vasker det bare i oppvaskmaskinen. Nå kan de jo spise fast føde, og mat er jo ikke akkurat sterilisert, eller er jeg helt på jordet?? ;) Jeg har lest at man trenger ikke koke flasker etter at de er 4 mnd.

3. Vi tar iskaldt vann fra krana og varmer opp i vannkoker. Vi har en vannkoker som måler temperatur, så vi varmer den opp på 60 grader og blander vannet i grøten. Vi bruker ikke melk i grøten. (har også hørt/lest at vann fra offentlig godkjent vannkilde trygt kan brukes på de små)

6. Jeg tenker at kjelen er ganske steril når man koker vann oppi der. Vi bruker en fast kjele til koking.

7. Jeg føler at noen typer grøt blir veldig flytende, mens andre blir veldig tykke, så vi måler litt selv vi, til det blir en fin konsistens.

8. jenta vår bæsjer minst 1 gang om dagen. Hun får noen skjeer sviskesaft per dag.

9. Hun trenger sikkert ikke vann når du ammer, men det er greit å venne dem på det likevel :) Jenta vår er veldig glad i vann. Sluker det rått og avslutter med "ÆÆÆH".

Vi er ganske avslappet vi da, føler meg nesten litt sløv når jeg ser hvor flink du er til å gjøre ting ordentlig!! :)

Skrevet

Hei du!:)

Angående melk versus vann, ser jeg at det står forskjellige ting: på maisgrøten står det at det skal det brukes melk og på risgrøten vann. Så da blir det vann i risgrøten:)

Så fancy vannkoker har ikke vi, det er tom rust i den, så det blir nok kjelevann her;) Men jeg har snappet opp bruddstykker av noe her på dib: noen som sier at man ikke skal koke vann i vannkoker til de små? For jeg vurderte det i dag, men så kom jeg på dette pluss den rusten sef, eller er dette bare dibsk og ikke overførbart til rl?

Hun har fått vann Vesla her også, og da jeg ikke hadde varmet vannet etter nedkjølingen (glemte det/tenkte ikke over det), grøsset hun litt før hun begynte å le:) Det var visst litt spennende med noe kaldt og annet. Ellers går alt vi har prøvd ned, hun gaper og gaper og sier "mmmmmmm" hehe. Og hun våkner ikke så mye lengre! Det var nok riktig å gi litt ekstra nå.

Men tranen går det verre med! Hun begynner å vegre seg, så enten må jeg nok blande tran med noe, eller starte med d-dråper. Men om jeg blander tranen med mat, får hun kanskje aversjon mot maten, og det er jo ikke bra.

Det er sikkert ikke så nøye med å sterilisere nå som hun er så stor nei. Å være avslappet er nok det aller beste, babyene merker nok fort stress, men jeg tror ikke hun har merket noe, sånn appetitt som hun har på det nye!:) Snodige greier.

Går det fint med dere også? Har du begynt å henge på bim igjen kanskje?;)

Skrevet

Oj, jeg har ikke lagt merke til at det skal brukes melk i maisgrøt...forresten tror jeg ikke vi har gitt maisgrøt..hmm;)

Ja, flaks at vi hadde en sånn vannkoker i hus. litt snedig, men når hun var lita koka vi vannet i kjele, for vannet skal jo koke i noen minutter før det blir sterilisert, så vi brukte aldri vannkokeren når hun var lita. den stopper jo akkurat når det begynner å koke. men til oppvarming(ikke sterilisering) av vann er det kjekt.

Å, hun har merket at andre ting smaker bedre enn tran altså?? hehe:) merkelig!! :P snuppa vår er fortsatt glad i tran, så får vi se hvor lenge det varer ;) hun har derimot begynt å mislike MME. Hun drikker det kun på natta. Nekter å drikke det på dagen, da vil hun bare spise grøt istedet.

Det går veldig fint med oss:) Jeg ser frem til en ny unge jeg, for da vet jeg mye mer om hva det dreier seg om, selv om jeg kan få en helt annen unge. Jeg krysser fingrene for at neste unge sover hele natta igjennom når hun er 1 mnd og sover 3 timers dupper hver dag. hehe:p Men nei, er ikke SÅNN på bim ennå, men jeg stikker innom og svarer på spørsmål til førstegangsfødende :P Enn du da?? du hadde ikke noe planer ennå, såvidt jeg husker... men ting kan skje likevel ;)

Skrevet

Ok, så du koker det først og varmer det opp i vannkokeren? Kanskje vi må få oss en sånn! Skal vannet koke lenge? Jeg har bare tatt det av plata når det har kokt jeg. Da lærte jeg noe nytt:)

Og der letnet tåka litt: på maisgrøten står det jo at mengde væske kan varieres etter hvor tykk man vil at grøten skal være! Er det mulig... Jaja, da skal vi halvere i morgen, så Vesla får grøt og ikke suppe hehe..

Vi har ikke planer om baby enda nei, men jeg har veldig lyst da! Men det blir uansett så vi venter, men ikke så altfor lenge, siden jeg er så gammel;) Det ble mange men, MEN er for trøtt til å omformulere;)

Mannen kom hjem akkurat nå, etter å ha sett fotballkamp, der han hadde sett et par med en liten baby. Babyen soooov og sov gjennom hele kampen. Riktignok kamp på tv da, men vi ble enige om at det ikke hadde gått her;) de er veldig forskjellige disse små!

Det er sant det med erfaring ja. Neste blir mye mer "avslappende" tror jeg, siden vi har gjort det før:) Lykke til med prøvingen! Håper det klaffer snart:) Hadde vært komisk om den samme gjengen havnet på bim igjen; du, eelis, uglemamma og resten;) hihi.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Ååh, Tigerpote, som jeg ønsker å være med til BIM! Har noen en mann til utlån?? ;-) Hvis dere venter i 4-5 år, så kan det nok tenkes at jeg blir med, hihi. Eller kanskje noen av dere får tre tette? Jeg ønsker meg virkelig en til, men skal få ting på stell først, mann (viktig viktig), utdanning, jobb osv. Ser frem til neste gang da :-)

Tenk så fint det må være å være "flergangsmamma", da er man sikkert mye tryggere på seg selv! Slipper å spørre DIB om alt mulig, hehehe...

Gjest eelis+kian
Skrevet

Forresten: Det går ikke ut over melkeproduksjonen når man bruker mme i grøten, så lenge man ammer etter og mellom måltidene :-)

Skrevet

Så bra! Det eneste er her at Vesla av og til har puppevegring... Men jeg håper vi ammer nok til at produksjonen opprettholdes.

I dag fikk jeg til den perfekte maisgrøten!:D Fin konsistens, perfekt temperatur, og i dag varmet jeg bare mme i microen-kjempeenkelt. Blandet også i sviskesaft, og hadde skålen i en større skål med varmt vann. Orket til og med å smake på den i dag, siden jeg ikke blandet med min egen melk. Jeg har faktisk aldri smakt på min egen melk. Uansett, den grøten var veldig god! Nammenam. Men i dag altså, når grøten ble så fin, så ville hun bare ha noen få skjeer. Så kanskje hun likte best mammas suppegrøt hehe.

Jeg vil ha minst 3 barn, jeg har alltid tenkt 3, men nå begynner jeg å tenke på 4, men tror mannen synes det er i meste laget;) Også har vi jo ingen erfaring med større barn heller, eller tenåringer (hjelp), så det kan vel tenkes at tallet vil endres:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Hjelpe meg, tenåringer ja! Det er noe jeg prøver å tenke minst mulig på, hehe ;-) Jeg vil ha minst 3, men det kan jo tenkes at det holder. Vil ha to tette da, hehe, håper jeg finner en mann som er med på planene mine :-)

Kanskje hun ikke var ordentlig sulten? Jeg får nesten ikke i Kian fast føde lenger, jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil :-S Etter at han var hos pappaen sin på torsdag og spiste blåbær/bringebær/banan-mos, har han bare spist et par skjeer av alt jeg har prøvd å gi han, så kniper han igjen munnen eller skriker når jeg prøver å gi han mer. Kanskje han syns bærmosen var så stygg at han har fått vegring? Huff, jeg må jo skrinlegge nattavvenningen til han spiser ordentlig igjen også... Aldri fred å få!

Skrevet

Hahaha, ja kanskje det? Kanskje han har ødelagt appetitten hans for alltid? Hehe;) Hun her nattammet jo ikke på mange måneder, så jeg er så bortskjemt der. Men hun begynte jo å våkne 100 ganger om natten for pupp nå, så det var derfor vi startet med litt fast føde nå. Det hjelper! Hun våkner bare 1-2 ganger før morgenen kommer nå. Det er levelig:) Spiser han mange ganger i løpet av natten?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Det var nå jeg som laget den mosen da, så egentlig er det vel min egen feil, hehehe...

Han våkner ca 7500 ganger per natt, så grøt har hatt null effekt her ;-) Jeg vet ikke helt hva som er problemet hans, men de siste dagene har det vært et slit og et strev med det aller meste. Han er sur på dagen også. Jeg håper det er tenner, så det blir stilt etter hvert!

Heldig du som har en nattsovebaby :-))

Gjest eelis+kian
Skrevet

Nå prøvde jeg å gi blåbær/bringebær/banan-mos, bare for å se reaksjonen. Han gapte som bare det, syns det var kjempegodt. Merkelig, nå skjønner jeg ingen ting.

Skrevet

Hm, de er snodige disse små vesnene. Ikke alltid så lett å bli klok på. Hun her har spisevegring mesteparten av dagen, pupp skal hun ikke ha! Skriker og bærer seg om jeg ymter frempå.

Nei, nå må vi komme oss ut, hun skal få dupp nr 2;)

Men kanskje det er tenner på gang ja? Har tenkt tanken her og.

Later, alligator;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...