Jerry 82 Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Skriver igjen et innlegg angående vektoppgangen på min lille (som ikke er så liten).. jeg fullammer, og gutten nærmer seg 10 kilo nå som han har passert 4 mnd. Jeg prøver å la de gå 3 timer mellom hvert måltid, men ikke alltid like lett. Er det noe en kan gjøre for å påvirke vektoppgangen når de er så små? er det lurt å begynne med grøt i steden for at han får så mye morsmelk? er jo litt bekymret for hvor dette skal ende dersom han fortsetter å legge på seg i dette tempoet.. hvor ofte/mye spiser deres små på 4 mnd?
Romeren Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Wow, det var ingen liten gutt nei! Så flott da! Min var 68 cm og nesten 8 kilo ved 4 måneders alder. Akkurat i midtkurven i forholdet lengde og vekt, men stor (lang) for alderen. Gjør vel ikke noe at han er god og rund vel? Det er jo bare kjempeflott det! Hvorfor ønsker du å begynne med grøt?
Jerry 82 Skrevet 10. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. april 2010 Føler på dette at "alle" kommenterer hvor stor han er, og at han får altfor mye mat, og at jeg er litt redd for hvor tung han vil bli etterhvert, litt kjedelig å ha store problemer med å bære rundt på ettåringen sin.. men det er kanskje ikke noe å bekymre seg for, det er kanskje mest sjanse for at vekten vil flate ut ved fullamming?
Romeren Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Babyer kan ikke bli for tjukke når de fullammes. Det kommer sikkert til å utjevne seg når han blir mer aktiv av seg! Bare vært stolt av sværingen din du! (Mange misunner deg sikkert! )
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Helt enig i at du ikke må bekymre deg. Har du forresten fått kommentarer fra hs eller andre profesjonelle? Så lenge ungen får kun mm skal det ikke være noe problem. Typisk for mm-barn å legge voldsomt på seg i begynnelsen, for deretter å få en flatere kurve. Jeg har selv en gutt som var 8 kg ved 3 mnd, mens han var "bare" 8,3 ved 4 mnd, så har tydeligvis stagnert litt her. Uansett blir de mer og mer aktive nå, og da springer de det snart av seg. Mener også å ha lest at mm-barn er bedre beskyttet mot overvekt senere i livet... Min er forresten 4,5 mnd nå, og spiser gjerne hver 2.-3. time på dagen, og 2-4 ganger på natta. Har såvidt begynt med litt grøt da han plutselig ville ha mat omtrent hver time på natta (over en 14-dagersperiode, så altså ikke økedøgn). Synes fremdeles det er litt vanskelig dette med maten... (og mye annet, som søvn osv. Ikke lett å være førstegangs, gitt)
Jerry 82 Skrevet 11. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2010 Helsesøster sier det samme som dere, at det ikke er noe å bekymre seg for, så lenge jeg ikke overforer han, noe jeg egentlig ikke kan se at jeg gjør. Men fysioterapeuten var litt kritisk da, mente han kunne henge etter med å bevege seg siden han er så stor og tung. Takk for gode innspill da jenter, ikke alltid like enkelt alt nei, ihvertfall ikke når en får litt motstridende utsagn fra fagfolk regner med at de fleste syns dette med mat, grøt eller ikke grøt, er vanskelig uansett om barna er store eller små, men de går seg vel til etterhvert
lykkelig-mamma:-) Skrevet 11. april 2010 #7 Skrevet 11. april 2010 Bare nyt at gutten din er stor å får nok mat.... min første var veldig stor...men nr 2 som nå er 4mnd er veldig liten..5,5kg... synes selv det er mye verre når di ikke legger på seg...jeg tenker hver dag om hun har fått nok mat...stress... bra å ha litt å gå på om han blir syk ol.. bare vent til gutten din begynner å gå å bevege seg mer da legger han ikke så mye på seg... min første var trill rund når han var baby..nå er han 4år å helt normal (kanskje litt tynn faktisk)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå