Gå til innhold

Dramatisk påske

Astra71 - tvillingmor

Anbefalte innlegg

Hei kjære alle sammen!

I morgen er det ei uke siden sist jeg var her inne, bekymret fordi jeg hadde hatt en liten blødning og svake murringer, og fordi legen hadde sagt at det kunne bli snakk om sykehusinnleggelse. Siden den gang har det skjedd en del ting, for å si det mildt. Livet har faktisk vært temmelig kaotisk.

Etter at jeg skrev til dere sist, så trodde jeg at vi var trygge siden blødningene var på retur. Jeg hadde imidlertid fremdeles en ørliten murring nederst i magen som bekymret meg littegrann. Vi hadde familie på besøk, og jeg satt bare helt taus i sofaen og kjente etter. Plutselig, kl. 19.00, oppdaget jeg dessverre en ny, liten blødning. Fremdeles var jeg helt i fornektelse, jeg ville og kunne ikke tro at noe var på gang. Så jeg sa til selskapet at jeg ville vente litt til og bare se situasjonen an. Heldigvis var det noen som tenkte litt klarere enn meg. Min far og min mann tok affære og sa at det nok var bedre at vi dro til sykehuset igjen og lot dem ta en ny undersøkelse av meg. Som sagt, så gjort. Vi hadde ikke mer enn kommet innenfor døren, så måtte jeg på toalettet. Og da kom blodet! Det bare fosset ut!! Jeg fikk helt panikk og begynte å grine, og jordmor kom løpende inn. Så var det UL, og det viste seg altså at jeg hadde 1 cm åpning(!) Bare noen timer tidligere var det ingenting som tydet på at fødselen var i gang, livmorhalsen var over 3,5 cm og lukket, og livmormunnen var ikke moden en gang(!)

Jordmor og legene satte himmel og jord i bevegelse for å stoppe fødselen. Jeg fikk lungemodningssprøyte, og deretter en sjokkdose med medisin som skulle stoppe riene. Men det nyttet ikke. Jeg bare gråt og var livredd for tvillingene, jeg skjønte hvilken vei det bar, og var sikker på at det var noe galt med dem. Innen to timer var åpningen på 5 cm, og da turte ikke overlegen vente lenger. Det ble beordret keisersnitt fordi tvilling 2 lå i seteleie. Så måtte vi vente en stund på anestesilegen, og innen de fikk satt spinalbedøvelsen var åpningen på 8 cm og tvilling 1 på vei ut... Alt gikk så fort, og kl. 23.30 ble de to små jentene mine forløst.

Jeg var våken under hele inngrepet, men fikk ikke se jentene. De ble tatt rett ut og ned på intensiven. Jeg lå på oppvåkningen i fire timer og lurte på hva som skjedde med dem, men så, kl. 05.00, ble jeg kjørt ned til de to små. Det var både skummelt og fantastisk å se dem på samme tid. De var så små, så små - 1004 og 1160 gram. Men heldigvis kunne legene slå fast at de var helt friske, og ganske så spreke! Det var en ufattelig lettelse.

Det har nå gått nesten ei uke, og vi har bodd på sykehuset hele tiden. Det har vært en helt syk tilværelse - først måtte jeg komme meg på beina etter inngrepet. Siden vi var på ferie da dette skjedde, har den lille valpen vår måttet være med til sykehuset hver dag, den har sittet i bilen mens min mann har løpt i skytteltrafikk mellom den og nyfødtintensiven for å se etter alle de små nurkene våre...

Og så har det selvsagt vært en del bekymringer. Hva innebærer det at jentene våre er såkalte prematurbarn? Heldigvis ble vi raskt beroliget av legene. Det viser seg at det er to små tøffinger vi har fått - legene er utrolig fornøyde med dem! De puster selv, og fordøyelsen har så smått kommet i gang. Og i dag kunne de slå fast at begge jentene nå er helt stabile! De er visst i uforskammet god form, skal vi tro sykepleierne! Og det betyr også at vi snart kan overføres til Haukeland.

Sånn ble altså påsken i 2010. Jeg kommer nok ikke til å glemme den med det første, for å si det sånn :) Men nå begynner ting heldigvis å falle til ro, og jeg er over det verste sjokket. Både min mann og jeg får nå pleiepenger, slik at vi kan konsentrere oss fullt og helt om de to små. Både jentene og jeg blir nok værende på sykehuset lenge ennå, kanskje helt fram til termindatoen 24. juni. Men akkurat nå er det bare veldig godt å ha et så fantastisk team med leger og sykepleiere rundt seg hele døgnet!

Jeg har forresten ordnet meg med en liten PC og tilgang til trådløst nett på sykehuset, slik at jeg kan ha litt kontakt med dere jentene her inne og omverdenen forøvrig. Så da snakkes vi nok snart igjen, innimellom all melkepumpingen ;-)

Det var en lang rapport fra meg. Håper det fortsatt går bra med alle dere andre her inne?

Stor klem fra meg

Fortsetter under...

Jeg glemte å si at legen som opererte meg fant noe blod bak den ene morkaken. Det kan dermed ikke utelukkes at årsaken til den for tidlige fødselen var morkakeløsning. I slike tilfeller er det umulig å stoppe fødselen, fordi kroppen skjønner at barna er i livsfare og bare må ut.

Vi får nok aldri noe helt klart svar på hvorfor dette skjedde, men uansett kunne legene se at barna ikke led noen nød i magen min. Og det er det viktigste når det først gikk som det gikk.

Gratulerer så mye med jentene dine Astra :-)

Et vennepar fikk tvillinger i uke 30 for noen år siden, og det har gått veldig bra med dem. De har kanskje litt redusert imunforsvar, men utviklingen deres har på ingen måte tatt skade av at de kom tidlig til verden. Forstår godt at du har vært (og er) engstelig, men du har eksperter rundt deg hele veien som tar godt vare å dere alle fire.

Klem

Annonse

Nå var det godt å høre fra deg Astra71! Har krysset fingre og tær for at allt skulle være bra med dere, uansett hva som skjedde... Men gratulerer med to sterke og fine jenter! Høres jo veldig bra ut at legen er så fornøyde:-) Tenk deg den staheten når de blir tenåringer da;-)))

Godt du kom deg på sykehuset og fikk den hjelpen dere trengte. Blir kjekt å få litt oppdateringer etterhvert som jentene utvikler seg og vokser til:-)

klem

Å hjelpe meg for en dramatikk!! Men GRATULERER m jentene, så fantastisk at de er så¨sterke og puster helt selv.Gurimalla for en opplevelse dere har hatt. Jeg kjenner ei som fødte tvillinger uke 31 og ingen av de har fått noen skader, de er friske og skole flinke. Tenk nå er du mamma:) hvordan blir dere overført til Haukeland?

Å kjære vene nå ble jeg litt satt ut her Astra! Dette var ikke akkurat oppdateringen jeg ventet å høre fra deg,men så utrolig godt at alt tross alt er bra med dere når det gikk som det gikk:)

GRATULERER såååååå mye:)))))))

Nå skal dere bare konsentrere dere fullt og helt om småpikene og så skal dui se at dette vil gå fint:)

Stooooor klem

Gratulerer så mye med de to prinsessene Astra!

Hjelpe meg for drama og redsler du har vært gjennom. De har nok arvet styrken fra moren sin :) :) :)

Kjekt det er jenter da - når det først skulle gå slik - de tåler ofte premature fødsler bedre enn gutta...

Ønsker dere all mulig lykke i fortsettelsen - du blir nok lei av sykehusveggene etterhvert - men jamen er vi heldige som bor i et land der det er hjelp å få i slike situasjoner.

Ha en fin vår ilag med prinsessene, mannen, resten av familien - og ikke minst - lille valpen :)

Annonse

Gratulerer så mye med lillejentene:)

Virkelig en triller du har vært igjennom, men endelig bra at det gikk bra og at du nå er tvillingmamma:):). Mange premature som er sterke og får lite ettervirkninger av at de er født så for tiden:).. hvilken uke fikk du de i forresten?

Lykke til videre med gullene deres:)!

Gratulerer så masse med to sterke prinsesser :) Virkelig en dramatisk histoie, og takker deg for at du deler den med oss andre. Blødninger bør alltid taes alvorlig, men når man har blødd store deler av svangerskapet er det ikke alltid man forstår at denne gangen er det faktisk fare.... Denner erfaringen du har hatt skal jeg ta med meg... Lykke til videre med deg og familien :)

For en dramatisk historie Astra! Hadde ikke forventet at det skulle ende sånn når du fortalte om blødningene du hadde fått sist. Men veldig godt å høre at alt tross alt har gått bra med jentene dine:o) Høres ut som de er 2 skikkelige fightere ja! Håper all dramatikken er over nå og at alt går bra videre med dere alle sammen. Jeg tenker på deg og krysser alt jeg har for de små fighter prinsessene dineXXXXX:o)

Gratulerer så mykje som foreldre til to fantastiske prinsesser;) Måtte felle nokre tårer her eg sit - av glede over at alt har gått fint og litt for dykk som måtte gjennom denne dramatikken! Du verda - det er ikkje spøk - men ufattelig godt med to fighterjenter! Ser det er mange som kjem med gode historier om premature barn og eg har òg fleire - ei veninne fekk tvillingar i veke 28 - i dag flotte ungar på 10 år! Så ta med deg alle solskinnshistoriene dei neste vekene når ting står litt på hovudet - masse lukke til og god tur heim til Bergen! Tenkjer det blir godt å kome nærare heim!

Varm klem

Gratulerer så mye som nybakt tvillingmamma :-)

Dey ble jo litt tidligere enn forventet, men det gjør det enkelte gänger når det er to i magen. Godt å høre at alt er bra med de to små !!

I hvilken uke ble de født ? Håper dere får komme nærmere hjem snart, og lykke lykke til videre !

Ojjjj...... gratulerer med de tøffe små og nå renner tårene her...

For en historie!!! For et drama fra begynnelse til slutt....

Åhhhtapre små og du også Astra!!!! Takk og lov for helsenorge når man trenger dem...

Oj oj oj...helt satt ut jeg! Lykke til med jentene....dette går bra!

Gratulerer så mye som mamma til to!! :) Og herregud for en spennende historie,jeg var så redd for at du skulle skrive at det gikk gale jeg nå iom at du ikke skrev at du hadde født i overskriften! Så ble veldig glad på dine og mannen din sine vegner når jeg leste at alt gikk bra! Så flott, håper at dere får en forstsatt fin oppfølgling og behandling på sykehuset og koser dere masse med de to små :) Grtulerer igjen :)

Kjære, kjære Astra!

Gratulerer så mye som mamma til to sterke jenter! Nå rant tårene mine...

Jeg har tenkt på deg etter det forrige innlegget ditt. Må innrømme at jeg ble bekymret siden det ikke kom noen oppdatering på en stund. Var ikke du i uke 27?

Det er jo ingen som ønsker at babyen(e) skal komme ut så mye for tidlig, men tenk så heldige vi er som bor i Norge de gangene det skjer! Det er jo veldig positivt at de puster helt selv! Som noen andre skriver her, så er gjerne premature jentebabyer mer modne enn like langtkomne guttebabyer:-) Akkurat som i pubertetstiden, hehe.

Jeg kjenner jo til mange barn som er født prematurt gjennom jobben min. Det er utrolig hvor mye som skjer fra uke 24 til uke 27! Mange overlever når de er født i uke 24 også, men det er da betydelig større fare for senvirkninger og større skader.

Dere står nok foran en slitsom periode, men det er kjempefint at dere får pleiepenger begge to! Starten med jentene er nok annerledes enn du/dere hadde sett for dere og håpet på. Og med et tredje nurk (valpen) i tillegg... Jeg håper du/dere får bo i rimelig nærhet til barna og at dere snart kan ha skikkelig nærkontakt (hud mot hud) hvis dere ikke har hatt det allerede:-) Jeg krysser også fingrene for at tiden fremover skal gå knirkefritt!

I alle fall jeg blir veldig glad for oppdateringer om hvordan det går med deg og jentene!

Stor klem fra

Kjære Astra :o)

GRATULERER som tvillingmamma :o) ble rørt jeg nå :o))

Det er jo ikke lenge siden jeg leste du endelig hadde blitt gravid :o)

Så utrolig godt å høre de to små har det bra :o)) Hvilken uke ble de født i ??

Kos dere masse med tvillingene deres - må de vokse seg store og sterke raskt :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...