Gå til innhold

Gravid og røde hunder -hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 4,5 og har fått utslett nå over hele kroppen. har hatt forkjølelse i litt over en uke, og nå har hun fått feber.

Hun ER vaksinert mot røde hunder, men har lest at det er bare 98% sikker.

Jeg er gravid 27+2 idag og nå er jeg egentlig livredd. Vet at det er mye farliger tidliger i svangerskapet, men har lest at det også kan påvirke fosteret helt opp til slutten av svangerskapet.

Noen som har råd eller ideer? Tenkte å ringe til legevakta, men så tenkte at kanskje det var en hysterisk reaksjon. Burde jeg bare vent og kontakte fastlegen hennes på mandag?

Veldig fortvilet :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si også at det har vært mye rot med blodprøvene mine, og selv om jeg er nesten opp i 3.trimester, jeg har enda ikke fått blodprøver for å sjekke om jeg har hatt røde hunder.

Skrevet

Har du tatt rubella-vaksinen? Den beskytter mot røde hunder tror jeg, uten at jeg er 100% sikker...

Skrevet

sorry, leste ikke hele innlegget. men 98% er jo temmelig sikkert, og sjansen for at begge får det er stor!

Skrevet

Hun har tatt vaksinen, vet ikke om jeg har tatt den. Prøvde å sende melding til moren min for å høre om hun husker..Jeg er 31 år, men tror MMR vaksinen var vanlig i USA (hvor jeg kommer fra) for 30 år siden, men ganske usikker.

Er utrolig paranoid uansett.

Skrevet

Er ikke kjekt når en vet hvilke følger det kan få. Men står det ikke i helsekortet ditt om du har tatt rubella-vaksinen? Det sto det i mitt... jeg fikk i andre svangerskap beskjed om at vaksinen nesten var utav kroppen, og at jeg måtte ta ny vaksikne før jeg evt. blir gravid på nytt. Håper legen gir svar kjapt!

Skrevet

Hiya Alltid usikker

Do you know that your daughter has got rubella? Has the doctor said that? You know, I don't think you are being hysterical *at all* if you call to legevakt tonight and explain the situation. You don't know if you have had the vaccine, your bloodwork has yet to be done, and your daughter is sick. Makes sense to call and ask.

My mother can't remember if I got the MMR vaccine, she only said that I got everything I should at the time I should. And as a nurse, she knows how important Rubella vaccine is for pregnant women. If you dont hear from your mom soon, just call legevakt! It wont mean that you have to go in, but it's okay to call and confer with people who know what they are doing. And if you're still unsure, call Føden. You really dont want to mess around with Rubella.

A warm hug from me!

Skrevet

Tusen takk for alle fornuftige svar.

And thanks Shari. My mother still hasn't answered, but she probably doesnt remember either. I called legevakten, but they said there was nothing they could do really, if she has it and i havent been vaccinated, or as someone farther up says that the vaccine "is almost gone" then i am probably already infected.

Told me just to call her fastlege on Monday :(

But they also said that the greatest risk period is over, and that since i am over 16 weeks, it would probably not have any adverse affect on the baby. Have read several places that it can still be damaging even in the third trimester.

My husband's grandmother lost a baby in week 34 when her daughter (my husband's mother) came home from daycare with rubella. The poor woman still feels guilty today.

Skrevet

Hvis datteren din er vaksinert, er jeg ganske sikker på at hun ikke har Røde Hunder. Det er jo ikke en vanlig barnesykdom side ALLE blir vaksinert for den.

Jeg hadde det som liten, og da jeg fortalte det til legen, ble han overrasket. Jeg er nesten like gammel som deg.

Ikke bli hysterisk på forhånd, høres ut som om du stresser deg opp for ingenting. Bare fordi svigerbestemoren din opplevde det for 50 år siden, er det jo ingen reell trussel i dag.

Men hvis du er så bekymret, så ville jeg tatt datteren din på legevakten for å finne ut om det virkelig er røde hunder, slik at du kan lage deg en plan for hvilke instanser du bør kontakte å mandag, istedenfor at du skal sitte å være hysterisk hjemme til mandag, uten å vite noenting.

Lykke til.

Skrevet

Om det er til nokon hjelp her veit eg ikkje, men det er VELDIG usannsynleg at det er raude hundar jenta di har.

I løpet av dei siste fem år har det berre vore tre bekrefta tilfelle av raude hundar her til lands (siste var i Hordaland i 2008), og dermed utruleg liten sjanse for å bli smitta, spesielt når ho er vaksinert. Trur ikkje eg hadde stressa meg opp.

Raude hundar har veldig karakteristisk utslett; http://z.about.com/d/pediatrics/1/0/d/2/rubella.jpg

http://www.medical-look.com/diseases_images/rubella.jpg

Om dattera di sitt utslett ser nokon lunde slik ut ville eg derimot tatt kontakt med lege veldig kjapt.

Skrevet

Hi again,

Ranveig beat me to it, but I was also going to point out that there have been *very* few cases of German measles, so it is quite unlikely that your daughter has it - especially since she is vaccinated. (My children aren't vaccinated against MMR, and I'm thinking I need to get that done pretty soon.)

However, I can completely understand your fears, both because you are pregnant, have a sick child, and are worried about your unborn baby, AND that your in-laws have had a bad experience with it. That makes it more personal, and therefore more scary.

I'll keep you in my thoughts this weekend. Update us, won't you, if your girl improves or you find out what is going on?

Hugs!

Skrevet

Hei igjen og tusen takk. Var ikke klar over at det var så få tilfeller av røde hunder i disse dagene. Utslettet ligner veldig, men dere har nok rett. Føler meg mye bedre og mer rolig nå ihvertfall.

Hvis utslettet ikke er borte før mandag, tror jeg vi stikker innom fastlegen, men føler meg mye bedre uansett.

Tusen takk alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...