Gå til innhold

Hvordan engasjere en 9-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt på 9 år er svært vanskelig å engasjere i noe annet enn data/spill/tv.... Leiker vet han knapt nok hva han skal gjøre med (sånn har han vært hele livet).

Hva engasjerer dere deres 9-åringer med innendørs, når de ikke skal spille/se tv? Hva slags "leiker" har en 9-åring? Gutt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få gutten ut? Meld han på sport, kjøp sykkel, sparkesykkel, ski osv. Bli med han ut! Min 9 åring sitter ALDRI inne foran data/tv, fordi han foretrekker utendørs aktiviteter.

Viktig å snu trenden nå mens han ennå er ganske liten.

Skrevet

Viss data, spill og tv ikke er en av aktiviteten en niåring får velge, vil det gå en stund der barnet ikke aner hva det skal gjøre og det kjeder seg. Etterhvert vil det begynne å aktivisere seg selv, for slik er bare barn! En niåring kan tegne,male, spille brettspill, høre på musikk, danse, spikke med kniv, perle, bygge hytte i skogen, leke med småfigurer, sykle seg en tur, leke med diablo, stå på skateboard, hoppe på trampline, skrive brev, lese en god bok, hjelpe til med å lage middag, bygge lego osv osv

...får de fritt disponere skjermer(pc,ds,tv) så mye de vil i løpet av en dag, velger dessverre niåringen skjermen.....tror det er bra for kreativiteten å kjede seg iblant!

Skrevet

Ja, jeg har jo prøvd å la han kjede seg - men han er utrolig dårlig til å finne på ting... Da blir det at han henger i rompa på meg/oss, og vi blir gale... Han får lov til å være med å lage mat innimellom, dekke bord osv.

Men det jeg var ute etter med spørsmålet mitt, det var LEIKING, ikke voksen-oppgaver. Fortrinnsvis inne, for ute kan han sykle/skate/disse/gå på ski/skøyter osv osv osv. Men inne skorter det dessverre på fantasi. Lego er interessant, men ender som regel opp i krangel med lillebroren om DEN ENE bitte-lille klossen :-(( Tegning hater han, han har arva tegne-genet mitt (som i beste fall kan betegnes som katastrofalt...).

Jeg føler at jeg famler i mørket/står i stampe/kjører huet i veggen når det gjelder alternative inneaktiviteter for ham (som altså ikke skal være voksen-oppgaver).

HI

Skrevet

Har han ingen kompiser han kan henge sammen med? Her i gata er det bestandig unger ute som sykler, spiller ball, lager snøhuler osv. Masse unger som er ute hele tiden.

Du kan faktisk bestemme hvor mye tid han får bruke på data / spill / tv og si at nå kan han gå ut og leke med kameratene sine eller finne på noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...