Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #1 Skrevet 10. april 2010 Takk og pris!! Det var på tide! http://www.dagbladet.no/2010/04/09/nyheter/vold/barn/11212051/
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Jeg blir helt flau jeg,, Har klapset jenta på lanken i flere fyfy sammenhenger.. Nå skal jeg aldri gjøre det igjen.. Har aldri slått meg en tanke at dette er en form for vold.. Jeg har gjort det i det jeg trodde var i beste mening.. Uff.. og atter uff!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 I beste mening? Tror du datteren din synes det er godt å bli klapset på lanken? Eneste du oppnår er at hun blir redd for deg. Godt du skal slutte nå!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Hun lærer nok mer enn det. Jeg skal ikke si jeg synes at knipsing eller klapsing er bra, men at det automatisk fører til at barna blir redd deg og at de ikke lærer noe annet er bare tull. Når barna får en ubehaglig respons ser de at foreldrene mener dette er galt og de får innprentet at det å gjøre noe galt får ubehaglige konsekvenser. Det finnessikkert andre metoder for å oppnå det sammesom er bedre, men jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvordan man best skal reagere på uønsket adferd hos barn.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Klapsing hva er det da? Er det når dere knipser eller slår lett på barna? Det er jo selvfølgelig ikke greit. Skjønner ikke at folk ikke skjønner at dette er vold.
Gjest Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Det skjønner ikke jeg heller, 10:38.. Hvorfor må man bruke vold for å få et barn til å lære at noe ikke er greit? Nei, takke meg til å bruke stemmen og løfte bort barnet fra situasjonen. Knipsing, klapsing og rising er IKKE veien å gå!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Jeg ble overrasket når jeg så det for jeg har da alltid regnet det som ikke lov. Desverre tviler jeg det er noen forskjell på om en slik lovfinnes eller ikke. Det har da vært ulovlig å banke opp unga sine i årevis men det stopper ikke de som føler at ddet er rett oppdragelse alikevel.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Jeg syns det er flott at loven blir tydeligere,men jeg reagerer på noe av det Lysebakken sier: Den endrede barneloven presiserer også at barn ikke skal utsettes for skremmende eller plagsom opptreden, som å låse barnet inn i et rom eller bruke trusler om straff. Altså om mitt barn blir helt på tverke jeg sier: om du ikke oppfører deg pent så tar jeg leken din/får du ikke is/får du timeout/må du være på rommet/får du husarrest og så videre så bryter jeg loven?? For da truer jeg med straff. Skal det ikke være noen konsekvenser lenger for det barn gjør? Eller skal man ikke advare barnet for hva som kan skje lenger? De er jo tross alt barn fra fødslen til de er 18 år.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Enig med deg, 21:17 (ang. dette med "trusler" som straff) de fleste barn kommer til å bli skikkelig ufordragelige dersom det de gjør galt ikke får konsekvenser.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Det er interessant å observere de barna i skole og barnehage som utagerer og ikke har respekt for andre. I følge logikken her inne skal dette være de barna som ikke har blitt straffet eller kjeftet på. Fascinerende nok får man motsatt inntrykk når man observerer kommunikasjon mellom barn og foreldre. De ungene som roper og kjefter og bruker skjellsord, er de samme barna som blir ropt og kjeftet på av foreldrene sine. Selvfølgelig. Hvor skulle de ellers lært det? Ungene deres blir som dere er. Respekt læres ved at man blir behandlet med respekt.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 endelig tar ordner de opp i lovene! Rett skal være rett!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #12 Skrevet 10. april 2010 Annie 21:51 " De ungene som roper og kjefter og bruker skjellsord, er de samme barna som blir ropt og kjeftet på av foreldrene sine. Selvfølgelig. Hvor skulle de ellers lært det?" I dag leverer vi barna våre i barnehager fra de er rundt året, og der går de hver dag frem mot skolestart. Når de først er begynt på skolen varer skoledagene fra 4-6 timer hver dag, etter skoletid går de fleste barn på SFO til foreldrene er ferdig på jobb. Etter grunnskolen følger videregående med enda flere timer hver dag, deretter høyere utdanning og så arbeidslivet. Hvem oppdrar barna våre når vi som foreldre er på jobb?? I bunn og grunn er det ikke foreldrene som oppdrar barna sine, det er blitt mer vanlig at barnehageansatte og lærere står for oppdragelsen av barn. Husk at barn så vel som voksne opptrer forskjellig avhengig av omgivelsene sine. Forørig er jeg enig med deg i at for å få respekt må man også vise respekt.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #13 Skrevet 10. april 2010 Men om instiusjonene har så avgjørende effekt på barnas oppførsel, burde de jo alle være like repektløse, og det er de jo ikke. Det er tvert imot enorm forskjell. Foreldrene har avgjørende betydning for barnas utvikling, selv i vår moderne verden. All forskning viser det, og en dag i skole eller barnehage bekrefter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå