Gå til innhold

Er det stygt å si fytti rakkern?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår hentet mannen min guttungen på 2 år i barnehagen. Da fikk han spørsmål fra en av assistentene på avdelingen hvor gutten vår har lært å si fytti rakkern. Mannen min svarte da at det måtte han ha lært i barnehagen, for han hadde aldri hørt gutten si dette. Så ble det ikke snakket mer om det.

Da han kom hjem lurte selvfølgelig på hvorfor han fikk dette spørsmålet. Var det fordi det er stygt å si det eller??

Isåfall, så er det jo jeg som har lært ham å si det (da jeg vokste opp sa vi fytti grisen, fytti rakkern, o.l når man f.eks hadde griset mye, rotet mye. F.eks; fytti rakkern som det ser ut her).

Og jeg har aldri hørt at det er stygt å si. Men dersom det er det så må jeg jo selvfølgelig slutte og si det! Skal jo ikke lære gutten å være stygg i munnen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke stygt å si :-) I alle fall ikke i min verden...

Skrevet

nei d er ikke stygt å si :o)

min 2 åring kom heim å sa faen, domming, dust osv d syns jeg er MYE værre.

Skrevet

Jeg banner aldri, og mannen har fått streng beskjed om å ikke banne når ungene er i nærheten. Så det er jeg ikke redd de skal lære hjemme. Men det lærer de vel tidsnok av andre dessverre...

Men jeg spurte mannen min om hun i barnehagen stilte spørsmålet som om dette var negativt å si eller om hun syntes det var festlig at han sa det. Og han hadde dessverre ikke spurt henne hvorfor hun stilte spørsmålet. Så da ble jeg litt usikker.

Selv har jeg aldri oppfattet det som stygt eller ufint å si. Men man vet jo aldri hvordan andre oppfatter ting.

Gjest amandine
Skrevet

Det er regnet som banning, vil jeg tro, det er jo en omskriving av fy faen, rett og slett;) Altså, rakkern er fanden? Trodde det var common knowledge, jeg he he, men er kanskje bare jeg som er gammel ha ha

Skrevet

Sønnen min kom til skade å høre meg banne en dag, sa "fy f....".Dette hadde han tydeligvis sagt i bhg dagen etter, og hadde da fått beskjed av hun ene ped.lederen at det er penere å si "fytti rakkern". Så da kom han hjem og minte meg på hva jeg hadde sagt dagen før, og sa at neste gang fikk jeg si "fytti rakkern" ...he he....følte meg irettesatt da.

Skrevet

Jeg syns det er sånn halvveisbanning. He he. Fyttikatta og fytti rakkern og sånt... ja, jeg bryr meg ikke om det egentlig.

ALT kan jo være banning om man tolker det litt. "Jøss" f.eks. som er omskriving av jesus og dermed banning for enkelte kristne. Eller "søren" som skal være et annet ord for djevelen og dermed er banning om man er kristen...

Skrevet

Hos oss er det ikke ett skjellsord, men jeg mener å ha lest for evigheter siden opprinnelsen til dette ordet. Og da var det negativt ladet men ikke som i banneord.

Den gangen det fantes byorginaler ( gjør vel forsåvidt det enda, de er bare litt mer skjult.) var det en kar som gikk under navnet Rakker'n. En sånn type som gikk rundt og samlet på diverse skrot og sånn. Husker jo ikke hele historien da selfvølgelig, men det har noe med denne Rakker'n å gjøre ihvertfall.

Uansett så bruker vi det her i heimen, og har aldri fått noe tilbakemelding fra bhg på det.

Syns dete r værre at guttungen kommer hjem og sier faen, tjukkas osv.

Skrevet

Jeg syns det er noe man kan si, men man er jo forskjellige.

Jeg sier SHIT hver gang noe ikke går helt etter planen så det sier ungene mine også.

Skrevet

Delte meninger her =) Nei jeg ante faktisk ikke at dette kan være regnet som bannskap, så det er tydeligvis ikke common knowledge hehe =) Ja men da får jeg ta det til etterretning og slutte å si dette óg da. Skal spørre i barnehagen på mandag om de har oppfattet det som negativt eller ikke.

Skrevet

Jeg ser ikke på fytti rakkern som banning, haha :)

Men æ e nordnorsk :P

Skrevet

Det er vel det de kaller "liksom" banning, og en foreldreversjon av fy faen osv. Jeg tenker ikke på det som banning, men bruker det heller ikke. Derimot "jævlig" har jeg problem med å plukke av meg, og det er lite sjarmerende. Min norsk var jo veldig voksen til jeg flytta til Norge og lærte norsk av venner - og det var litt forskjellig fra foreldrene og besteforeldre:)

Skrevet

Synes ikke det er stygt nødvendigvis, men dersom det blir misbrukt, feks at det dukker opp i annenhver setning så ville jeg slått ned på det. For da blir det uhensiktsmessig bruk av uttrykket, men at unger også har bruk for kraftuttrykk kan jeg forstå.

Skrevet

Her opp i nord- går det nok langt ifra som banning...he he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...