gullegget Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Etter 30 min med ul og to leger, ble de enige om at morkaken ikke ligger over mormun! Gråt nesten av glede:) Lillegutt ligger langt nede i bekkenet, så de slet veldig med å se. Ho fikk heller ikke målt han. Målene ho fikk, gjorde så det så ut som han hadde krympet de siste 3 ukene. Men ho sjekket morkaken og den gjorde jobben sin. Skal på ny ul om 14 dager for å ta nye mål for sikkerhets skyld. Har en stor morkake:) Ligger over hele bakrevegg og nedover forran! Ååå jeg er så glad! Nå har jeg ikke noe å bekymre meg for! Nå skal jeg kose meg og begynne å gjøre klart:)
trebarnsmor21år Skrevet 10. april 2010 #2 Skrevet 10. april 2010 Åh du var utrolig heldig!! glad på dine vegne!! morkaka mi flytta seg akkurat opp 3 uker før sønn min kom den å, å ble såå lykkelig, men så endte det i krise-ks pga truende asfyxi det er nå 10 mnd siden, å jeg er 20 uker på vei med tvillinger nå, å fikk verdens beste beskjed på forrige kontroll ; jeg får FØDE om begge ligger bra til, noe jeg begynte å gråte for, for KS er INGENTING å ønske seg, å de som ser på det som en "lettvindt" løsning bør tenke seg om. missunner deg virkelig for at du får føde, tro meg, du kommer til å sette så evig pris på det i ettertid! Masse lykke til!
Gjest Skrevet 10. april 2010 #3 Skrevet 10. april 2010 For en merkelig ting å si:) Hvem er det som ser ks som en lettvindt løsning, mener du?
Gjest Bjørnen Collargol*gravid Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 så deilig da! Jeg håper å få den samme beskjeden i mai. SKal på ny UL da og håper den har flyttet seg slik at jeg også kan føde vaginalt. Hadde ks sist jeg også og håper virkelig jeg slipper det igjen...
gullegget Skrevet 10. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. april 2010 Gytha Ogg- det er mange som ser på det som en lettvint løsning. Legene syntes det var flott å høre at jeg ville føde vaginalt. For færre og færre vil det nå. Det sa de på SØF. Til de to andre- så krysser jeg fingrene! Jeg har født 3 stk vaginalt og det er en fantastisk opplevelse:)
eggstokk Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Trebarnsmor du er ung og uerfaren. Når du blir litt eldre så vil du forhåpentligvis forstå noe som er veldig vesentlig her i livet.....individualitet, at vi alle er forskjellige. Å si at KS er ingenting å ønske seg og påstå at de som tar KS ser på dette som en lettvindt løsdning er direkte ignorant. Slike som deg gjør at mange av de som er uerfarne blir redde for å ønske seg andre ting enn det du mener er riktig. Jeg selv født med KS første gang, pga komplikasjoner. Andre gang ble jeg satt i gang og skulle føde vaginalt. Det var for MEG så jævlig at jeg sa at jeg garantert ikke skulle ha nr. 3. Dette endte i haste KS. Så jeg har altså hatt to KSer og fått beskjed om at skal jeg ha nr. 3 så blir det automatisk KS. Dette for MEG er betryggende og godt å vite. Om noen ønsker seg KS fremfor vaginal fødsel, kan man ikke bare akseptere det og ikke komme med sånne uintelligente påstander som du gjør?
alvefrøken Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Så bra! Hadde selv hastekeisersnitt med nr en og vanlig med nr to. Tok mye lengre tid å komme seg etter keisersnitt enn vaginal fødsel. Men sikkerheten kommer alltid først, så jeg er glad det ble keisersnitt med nr 1, ellers hadde vi nok dødd begge to........
<3 Tredjegangs <3 Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Nå synes jeg du var unødig krass, som du selv sier så er jo alle forskjellige! Hun er kanskje ung, men med tre barn så er hun jo mer erfaren på fødefronten enn deg? Uansett, så vil jeg si meg enig i at det er mange som ser på KS som en meget lettvindt løsning for å slippe smertene ved å føde vaginalt. Jeg har selv en venninne som var kjempeglad for at babyen lå i seteleie slik at hun slapp å føde vaginalt. Jeg for min del skulle mye heller valgt en reprise av min egen helt fine, komplikasjonsfrie vaginale fødsel enn et KS. Hva hver enkelt synes om fødemåte må jo være opp til nettopp hver enkelt. Unødvendig å begynne å rakke ned på folk av den grunn. Jeg synes det er flott at du vet at du får KS neste gang, så slipper du å engste deg for det, og det har jeg full forståelse for. Men det finnes nok av de som mener KS er en lettvindt løsning fordet. Selv om ikke du er en av de.
Gjøkeredet③ Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Jeg er faktisk ganske enig med eggstokk jeg.. Syntes ikke hun er unødvendig krass i det hele tatt. Og trebarnsmora over her har bare en unge, men hun er gravid med tvillinger, ergo har hun født en gang, så vil jo si at eggstokk som har 2 KS bak seg har mer fødselserfaring en hun som bare har en.. Ganske enkel matematikk... Syntes folk er så ufattelig flinke til å skremme vettet av andre med KS skrekkhistorier her inne. For noen er det faktisk like fint å føde med KS som det er for andre å føde vaginalt. Slutt å være så enormt fordomsfulle. Det ene er ikke mer lettvindt enn det andre..
høstbarn:) Skrevet 11. april 2010 #10 Skrevet 11. april 2010 Helt personlig så skal jeg ha keisersnitt denne gangen, da jeg er blitt invalid etter forrige vaginale fødsel. Så jippi meg her og jippi meg der. Vi er alle forskjellige, alle fødsler er forskjellige, og keisersnitt kan vel oppleves både sånn og sånn det og. Det viktigste er vel at kroppene våre ikke blir ødelagte skulle en tro. Jeg blir så provosert av Gro Nylanders bok "på vei", og det hun skriver om keisersnitt. Men den diskusjonen får jeg kjøre i gang en annen gang. Ha en fin søndag hele gjengen:)
alvefrøken Skrevet 11. april 2010 #11 Skrevet 11. april 2010 huff så fælt å bli invalid da!! Hva skjedde?
høstbarn:) Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Lang historie kort: Alt gikk helt fint (mye bekkenløsning i sv.skapet da) helt til jeg bare fikk 9 cm åpning, måtte tilslutt bare få klarsignal til å presse, presset barnet ut, mens barnepleier presset hofta mi mot magen (big no no!)- ble sydd innvendig (og utvendig), mistet en del blod. Men ellers så skulle det jo ha gått fint. Men det som viste seg når fødselen var over var at bekken og hofter hadde blitt skadd under fødselen, div. ting som har blitt overbelastet, revet av -you name it.Resultat: kroniske smerter, antageligvis resten av livet. Så jeg tenker keisersnitt kan være et ok alternativ for MEG, ikke for alle:)
alvefrøken Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 huff ja - det er noen ganger at keisersnitt hadde vært det beste......Så det er bra den muligheten finnes. Synd de finner det ut for sent enkelte ganger. Håper virkelig at du blir bedre!
trebarnsmor21år Skrevet 12. april 2010 #14 Skrevet 12. april 2010 Til alle dere som kommenterer at jeg er uerfaren osv her så har jeg en liten melding til dere, jeg har jobbet på st. olavs fødeavdeling siden vinteren 07! Så litt mer faglig kunnskaper enn dere har jeg vel med den utdanningen jeg har! Selv om dere har født fler enn meg og sikkert er oppi 30årene! Ofte kommer det inn kvinner som ønsker ks for dem er "redde" for åssen dem skal se ut nedentil etter en fødsel, og dem vil spare seg for smertene og ha en fast dato istede for å gå å vente på rier og kanskje gå over termin. Å tro meg, det er MYE mer skrekk-historier om fødsler enn KS. Jeg mener det er feil å ønske seg KS på det grunnlaget! Å det gjør alle andre på sykehuset å! Det dem ikke tenker over er at det medfører en del mer komplikasjoner med KS, selv om det kanskje ikke snakkes så mye om dem som dukker opp! Men såklart, om det ligger en historie bak ønske blir det noe annet, men det er dem som ønsker seg det uten grunn jeg kommenterer til! Skaff dere en oversikt over hva de fleste kvinner egentlig ønsker og litt faglige kunnskaper før dere kommenterer at jeg er "ung" og ikke vet så mye! Jeg har vært med på en god del fler fødsel og KS med og uten komplikasjoner enn dere noen gang vil, tør jeg påstå! Dere er erfaren på deres fødsler og opplevelser men kanskje ikke på andres. Lykke til!
maria isabell Skrevet 12. april 2010 #15 Skrevet 12. april 2010 har to tanter som begge har 5 barn og et ks...begge to syntes ks var veldig fælt og særlig etterpå...sammenlignet med alle de andre fødslene merket de stor forskjell....de anbefaler det ikke... min mor har hatt 4 ks og eg husker hvor hun strevde i etteritid med små barn hjemme og et stort sår på magen og ny baby... ks er ingen lettvindt løsning selv om det kan virke slik....trebarnsmor 21 har rett....trur hun også har erfart ks selv:) du kan være glad at du slipper unna:)
leirbål Skrevet 14. april 2010 #16 Skrevet 14. april 2010 Jeg har kun født en gang, og det var vaginalt. Jeg ønsker meg en vanlig fødsel, men etter å ha lest denne tråden har jeg blitt redd for keisersnitt. Det høres ganske forferdelig ut, synes jeg nå.
snart-mamma-igjen Skrevet 14. april 2010 #17 Skrevet 14. april 2010 Jeg har født to ganger vaginalt, nr. 1 nesten uten smerter og nr. 2 med masse sterke smerter. Gjør det gjerne igjen, selv uten smertelindring. Denne gangen er morkaken delvis over fødselskanalen så det kan godt hende det blir KS på meg, får trolig vite det under neste UL om en uke. Uansett verken gruer eller gleder jeg meg til noen av alternativene. Man kan la seg skremme av andres uhyggelige opplevelser -- eller velge å stole på at det går bra, ta det som det kommer og gjøre det beste ut av det! Jeg bare venter (veldig utålmodig) på belønningen min jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå