Ranveig R Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 På landet? I byen? Bygda? Leilighet? Einebustad? Hage? Stor? Langt frå butikk, barnehage, skule og andre nødvendigheter? Snø? Sol? Vi bur i forhodsvis ny einebustad på landet vil eg seie. Dvs vi er berre ca 3 mil frå Bergen, men her ute er det ikkje så tettpakka (enno). Lite byggefelt med ca 15 hus, smal hovudveg (der ein må stoppe og vente om det kjem bil imot), borehull og septiktank. Sidan huset er nytt (vi flytta inn i november 07) er ikkje hagen ordentleg opparbeidd enno, men eg har laga til eit bed med bærbuskar og løkplantar (påskeliljene held på å springe ut, tulipanene har begynt å få knoppar). Det er planert der vi skal ha plen, men vi treng nok ein del lass med jord før vi kan så. Tomten er på ca 1,6 mål, så vi har plass nok. 4 km frå oss har vi "bygdesentrum" med barne- og ungdomsskule, barnehagar, legekontor/helsestasjon/tannlege, matbutikkar, post, bank, bensinstasjon, motell og sjølvsagt bilforretning og ein lampebutikk som har vore her evig og alltid Helvvegs mellom oss og Bergen har vi eit stort handlesenter med alt anna, så det er sjeldan vi har behov for å dra over brua. Snøen er heilt vekke, vi har hatt 10 grader i dag, men her er kraftig (og iskald) vind.
Verbena Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Akkurat nå 25minutter å gå fra Solsiden i Trondheim i en fuglekasse (evnt terrasseblokk) med nesten bare folk over 65år i nærheten virker det som. Vi har værtfall ikke sett mange ungene her de måndene vi har holdt hus her. Men nå flytter vi snart litt lenger sør i Trondheim (Tiller) blir leilighet der også, men den er vår egen og vi vet at det er masse unger i nabolaget der. Også slipper vi unna 4etasjer uten heis, skal bli så godt å gå rett ut på plenen fra sin egen terrasse altså. 150meter til barnehagen som minstemann bytter til etter sommerferien og 400meter til skolen der eldste begynner i 1.klasse. Blir helt genialt for de siden det går gangvei hele veien både til skolen og barnehagen.
moota m storebror&lillebror Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Det høres nesten idyllisk ut hos deg Ranveig =D Vi bor i en stor kjellerleilighet, i et litt eldre, men uferdig felt med stort sett eneboliger. Endevei, heldigvis! Både eldre mennesker og familier med små barn. Har knapt 10 min til Sandnes og Kvadrat, men småhandler på den idiotiske remaen som ligger 4-5 min herfra i bil. Der ligger også sentrum her. Det er ikke lekeplass her, så jeg har lagt til med sandkasse, rutsjebane, vippe og en del store og små leker. Så vi koser oss faktisk skikkelig ute med det som er =) Snøen har vært borte et par uker, våren er på vei, men kulda sitter fortsatt i. Var ute i formiddag, men gikk inn etter litt over 1 time pga jeg frøs skikkelig. Var ute igjen i ettermiddag, og nøt sola. Mindre vind også da.
lillesøster skal bli storesøster Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Vi bor i en liten by. Har enebolig her. I vår målestokk bor vi ganske langt fra nermeste butikk,men i realiteten er det 10 min å gå dit, og vi har mange butikker 3-5 min med bil herfra, eller 15 min å gå. Barnehagen er et steinkast herfra, skolen og. skiløypa og turområder er rett oppfor huset vårt, bærmarka også, er ikke de største bærmarkene i nærheten, men vi plukket vel 5-6 liter multer der sist høst. Har faktisk blåbær så det holder til noen brødskiver rett nedfor verandaen også. Helsesenteret har vi rett nedi bakken, 3-5 min å gå. Er 15 min å gå ned til sentrum hvor det er alt av butikker. Her oppe hvor vi bor har vi mye snø ennå, men lenger ned i byen er det ikke så mye igjen.
Lene~mor til tre Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Vi bor i blokk, er ingen hage her. Jeg bor midt i byen, utafør døra går hovedveien ut og inn av byen. Har butikker, treningsentre og lekepark/turområde rett utenfor døra. Har skole som min nærmeste nabo, men den er desverre ikke i bruk lengre så vi har 2 km å gå til skolen hver dag.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Vi bor i vertikaldelt hus på en gård. Har kjeller, pluss to etasjer. Har en liten veranda, hvor det er plass til tørkestativ og en stor veranda - begge i andre etasje. Har også hage, hvor vi har hagemøbler, huskestativ, trampoline og sandkasse (denne blir satt opp nå snart). Ellers er det stor uteområde på gården hvor sønnen kan sykle. Det tar ca 20 min å gå ned til sentrum, men litt lenger hjem da det kun går oppover den veien.. Barneskolen, ungdomsskolen og videregående ligger på rad og rekke ca 10 min gange her ifra, med fortau hele veien. Bhg ligger spredd rundt omkring, men den sønnen går i er vell 15-20 min unna hvis vi går, 3 min med bil. Det ligger igjen noen flekker her og der med snø enda, men langt i fra masse..
yasmina Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Vi bor vel ganske annerldes enn de fleste her inne. Vi bor i en compound ca 15 minutter utenfor Abu dhabi by, ca 10 min fra flyplassen og ca 1 time fra Dubai. Her inne paa omraadet er det ca 500 hus. Det bor folk av alle nasjonaliteter her . Compounden er innegjerdet og vi har vakter ved inngangene ( enda det er utolig trygt her nede ). Inne paa omraadet har vi butikk, renseri og der kommer spa og apotek. Der vil ogsaa komme en cafe etterhvert. Vi har ogsaa treningsrom, arobicsal, 2 squashbaner, 2 tennisbaner, svoemmebasseng og barnebasseng. I garderobene saa finnes der badstu, steembad og jacuzzi. Alt dette har vi fri tilgang til. Huset vaar er to etasjer og vi har egen hage. Vaar er ikke av de stoerste her paa omraadet men vi har naa plass til en god platting, trampoline og sandkasse. Alt inne paa omraadet her er i gaaavstand, men skole,barnehage osv maa kjoeres til. Det er ikke lagt opp til at en skal gaa saa masse her saa utenfor compounden saa er det ikke noe fortau eller gangvei. Skoeln til ungene er vel ca 10 min kjoeretid herfra. Vaermessig saa er det varmt her ,naa ligger det paa mellom 35 - 40 grader og varmere skal det bli. Om sommeren saa blir det mellom 45 - 50 grader og en luftfuktighet paa opp mot 100. Da roemmer vi somregel hjem til Norge paa ferie. Ellers saa er det masse unger i gatene her og vi stor trives
erteposen + 4 Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Vi bur i Bergen sentrum i en gammel bygård med en koselig bakgård. Leilighetene er ganske store og vi har ikke for mange kollektiv. Det er en park i nærheten og byfjella rett i nærheten. Jeg voks opp i en storby i utlandet, og for meg er vel Bergen litt som en bygd:) Akkurat nå er vi utlandet en periode, mens jeg har permisjon, og jeg savner nok ballkongen min og lukta av vår. Vi vil nok på sikt flytte til en enebolig, men hverdagen er så praktisk med kort vei til jobb og skole. Et landsted står høyt på lista.
Tokatter_USA Skrevet 11. april 2010 #9 Skrevet 11. april 2010 Vi bor i et gammelt hus i en by i Iowa, opprinnelig bygd for én familie, senere omgjort til tomannsbolig, noe det fremdeles var da vi kjøpte huset. Nå har vi hele huset for oss selv, men har fremdeles to bad med badekar og to kjøkken.... Vi har stor hage i en bratt skråning, og øverst på eiendommen har vi bygget keramikkverksted. Der jobber jeg syv dager i uken, med flott utsikt over deler av byen og elven. Vi bor i en liten by (10.000 innbyggere, inkludert colleget med 2000 studenter), i gangeavstand fra alt, t. o. m. et norsk-amerikansk "bygdemuseum" hvor jeg får kjøpt Freia-sjokolade og fiskeboller. Men vi bor i utkanten av byen, så bare 50 meter fra huset har vi skog, elv og turstier med bl. a. lysløype om vinteren. Vi har masse "deer" som kommer til hagen vår og spiser tulipanene mine (Forresten ligger vi etter dere, Ranveig, for vi har ingen påskeliljer eller tulipaner som er i nærheten til å springe ut eller knoppe seg ennå.) Klimaet er ikke ulikt Norge, men mer ekstremt. Varmere om sommeren, kaldere om vinteren (iallfall i forhold til der jeg vokste opp, Oslo), sterkere vind, hardere regn, større hagl, kraftigere tordenvær. Elsker tordenvær!
Mammasgull 03_,09 og_10 Skrevet 12. april 2010 #10 Skrevet 12. april 2010 Vi bor i ei lita bygd. Bor nesten helt for oss selv, oppe i en liten bakke:) Eier ett gammelt hus som vi driver og pusser opp. En liten hage som vi egentlig ikke har gjort noe med enda(liker ikke hagearbeid). Har også litt skog på tomta. 15min å gå til skole, barnehage, matbutikk og frisør. 20min med bil for å komme til nærmeste tettsted, der det er klesbutikker,lege, apotek osv. (Synes det er litt for langt.) Det ligger fortsatt litt snø her, men ikke mye:) Vi har bare bodd her 2-3år, så jeg kjenner ikke så mange her enda:( Men håper å bli kjent med flere gjennom skolen til eldste, og når lille starter i bhg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå