MammatilE&E+2MA+julibaby? Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 man glemmer fort gitt!! men hvordan er det med søknad om fødeplass, kan man gjøre dette selv!! og er det skjema man skal fylle ut? hvor finner jeg disse! takker for raskt svar
Miss Snow Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Lege eller jordmor fikser biffen på første svangerskapskontroll =)
Puppen og lillemor Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 hvis du bor i oslo bør du vurdere å få fastlegen din til å sende søknad dit du vil før første kontroll - i hvert fall hvis du ikke skal ha kontroll før uke 10-12 som er vanlig mange steder. jeg søkte i uke 10 - og har nå fått avslag fra både ullevål og A-hus..
MammatilE&E+2MA+julibaby? Skrevet 9. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2010 takk for tips da skal jeg få ordnet det allerde til uka, selv om jeg bare er 4+3
Nita29 Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Jeg sendte mail til rikshospitalet (via hjemmesiden)Bare skrev når jeg hadde termin,navn og fødselsnr. de ringte etter noen dager og nå har jeg plass der:-)
håp76 Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Gikk inn på nettisiden til riksen, men ut fra det jeg kunne se så var det bare føderiket, man kunne sende e-post til, ikke hvis man ønsker ordinær fødsel. Da må legen sende inn skjemaer. Legen min har sagt at jeg må til henne i uke 10 for at hun da skal fylle ut skjemaer for innsending til sykehus.
mamma til twins Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Jeg søkte i uke 11 på A-hus og fikk ikke plass. Neste gang skal jeg til legen senest i uke 5 for å kunne få plass der jeg ønsker å føde. Ikke enkelt dette.
håp76 Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Har man mulighet til å få utfylt skjemaet i uke 5? Jeg var hos legen denne uken (i uke 5, 4+3), og hun ville da ikke sende inn noe til sykehuset. Ga meg time i uke 10. Veldig nysgjerring på dette - om jeg har mulighet til å få helsekortet utfylt og innsendt tidligere, så vil jo det være en stor fordel.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Hei! Jeg er på besøk fra 2.tri. Hvis du vil ha plass på riksen (gjelder også den vanlig fødeavd) så sender du en mail til [email protected] senest uke 6/7. I mailen skrever du personopplysninger og menstermin. Jeg skrev også litt om hvorfor jeg vil ha fødeplass akkurat der. Husk å skriv at fastlegen ettersender den bakre delen på helsekortet ved første kontroll. Så vil du få en mail om at de behandler søknaden, og at du vil få svar innen 2 uker. Dette har jeg gjort 2 ganger. Da jeg var gravid med førstemann så ringte jeg bare opp og reserverte plassen. Man har ikke sjans til å få fødeplass om man bor i Oslo og venter til første kontroll. Blodprøver skal ikke taes før etter uke 10, og derfor får de fleste 1. kontroll mellom uke 10-12. Tror man kan reservere plasser både på Ahus og Ullevål ved å sende fødeavd mail.
VirreVirre Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Men jeg lurer på en ting, hvis vi som bor i oslo får avslag på riksen, ullevål og A-hus. Hvor ender man opp da? Bærum? Men kan de ta i mot alle som ikke får plass i oslo? Jeg har fått fødeplass da, men jeg trodde nesten man var sikret plass på a-hus i det minste?
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 Da blir søknaden sendt til Bærum eller Fredrikstad evt Drammen. Man er ikke sikret noe sted i Oslo nå så lenge man søker sent. Sykehusene fyller opp plassene sine, og så lenge man kan reservere seg selv så blir plassene tatt raskere. Er jo ikke noe problem så lenge man søker tidlig om plass selv. Men det kan bli et problem om man vet ikke om muligheten til å gjøre det!
håp76 Skrevet 11. april 2010 #12 Skrevet 11. april 2010 Hei, Tusen takk for tilbakemelding ang. e-post til Riksen for å bestille fødeplass! Siden det ikke er nok fødeplasser i Oslo, så har jeg forstått det slik at enkelte bydeler i Oslo sogner til sykehus utenfor Oslo; nordre bydeler til A-hus og vestre bydeler til Asker og Bærum.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 11. april 2010 #13 Skrevet 11. april 2010 Siden det er fritt sykehusvalg i Norge spiller det ingen rolle hvilket sykehus man egentlig sogner til. Så lenge det sykehuset man velger kan tilby egnet hjelp og man ikke kommer på sykehus pga øyeblikkelig hjelp, står man fritt til å søke. Jeg bor i bydel Alna og sogner til Ahus sin fødeavd. Allikevel hører jeg til Aker dersom jeg blir syk og trenger øyeblikkelig hjelp innleggelse. Da jeg ble syk og trengte gyn undersøkelse akutt, ble jeg sendt til Ullevål fordi Aker ikke hadde gynekologisk avd. Fødeplass har jeg på Riksen fordi jeg valgte det som følge av retten til fritt sykehus valg. Hiv inn en mail til Riksen fordi de følger deg godt opp i ettertid også. Jeg besøkte både ammepol, gyn pol og dagkirurgisk i barseltiden. Fikk timer fort og følte meg godt ivaretatt. Nytt og lekkert er det der også:-) Send mail så fort som mulig, håp76! Tilsammen har jeg søkt plass der 4 ganger (mistet to i SA/MA) og fått plass alle gangene fordi jeg søkte før uke 6/7: De to gangene jeg mistet, sendte jeg bare en mail om at det hadde gått galt og at de kunne gi plassen til noen andre. Da fikk jeg en fin mail tilbake for en jordmor som skrev at hun var lei for at det hadde gått galt, men ønsket meg lykkt til videre.... Veldig bra!!!!
håp76 Skrevet 11. april 2010 #14 Skrevet 11. april 2010 Hei Zigzag, Takk for svaret ditt. Søknad er sendt inn per e-post til Riksen i dag. Med begrunnelse for hvorfor jeg ønsker Riksen og det hele. Det strider meg litt imot å sende så mange personopplysninger per e-post, men sykehusvalg er tross alt litt viktig.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 11. april 2010 #15 Skrevet 11. april 2010 Hei igjen, håp76! Så fint at du har sendt mail! Tipper du får svar på mail om at de har motatt søknaden din om et par dager. Så vil du få brev i posten i løpet av 1-2 uker med masse info og time til rutine UL. Jeg forstår hva du mener ang mail og pers. opplysninger. Men av erfaring så har min mail blitt besvart av samme jm hver eneste gang, både da jeg søkte om plass og ga beskjed om at det hadde gått galt. Det er samme jm som tok UL på meg i forrige svangerskap også. Jeg tolker det som om at det er jm på poliklinikken eller koordinator som behandler dette, ingen andre. Dessuten må de vite fødselsdato for å kunne registrere deg i systemet sitt (klistrelapper med id er ferdig laget fra du kommer inn både på UL og fødsel og da ligger du allerede inne i systemet). Adressen må de også ha for å kunne sende deg papirer. Like skummelt å sende det i posten for det kan fortsette komme bort eller havne i gale hender der også. Som avd. sykepleier er jeg ofte i den situasjonen hvor jeg må sende fra meg pers. oppl ang pasienter til andre helseinstanser. Nå er det lov å fakse, sende og maile pers.oppl med hele personnr. fordi samfunnet har forandret seg. Men sensitive opplysninger fakser/mailer jeg anonymisert og verifiserer over tlf etterpå. Ellers blir det sendt i posten. Jeg tror du er ganske trygg, og jeg tror du kommer til å bli fornøyd over plassen din. Riktig lykke til med svangerskap og fødsel!!!
håp76 Skrevet 11. april 2010 #16 Skrevet 11. april 2010 Hei, Behandlingen på Riksen får man jo bare håpe er profesjonell. Det er mer selve forsendelsen jeg er bekymret for. Muligheten for å "lytte"/ hacke seg inn på e-posten under forsendelse. Av den grunn får vi ikke lov til å sende fødsels- og personnumre der jeg jobber. Jeg vet også at Datatilsynet har hatt fokus at man ikke skal oversender sensitive opplysninger som fødsels- og personnummer per e-post, med mindre man bruker krypert e-post. Regner jo med at det går greit. Tanken bare slo meg siden vi er opptatt av dette på jobben.
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 11. april 2010 #17 Skrevet 11. april 2010 Er fødselsnummeret taushetsbelagt? Fødselsnummer er ikke taushetsbelagt. (Se forvaltningsloven § 13). Fødselsnummeret er heller ikke ansett som en sensitiv opplysning etter personopplysningsloven. Klippet ut dette fra Datatilsynets nettsider. Man har nå åpnet for at personnummer ikke er sensitiv lenger. Du vil se på mailen fra riksen at de skriver at mailen ikke er sensitiv. Jeg lærte også at man ikke man skal sende dette over e-post eller mail da jeg jobbet på sykehuset, men så har man "slakket" litt på kravene. Legen fakser også personummer til apotekene helt åpent. Jeg reagerte også på dette i starten, men husker jeg hadde lest en avisartikkel om at personnr plutselig ikke var så personlig lenger når det gjelder overbringelse til de instanser som trenger det. Er helt enig at det er en viktig diskusjon å ta :-) Skal nok uansett en del til for at noen stjeler identiteten vår, men i dagens samfunn så skal man aldri si aldri altså... Uansett så håper jeg det går greit! Er viktigere med fødeplass, he he he;-)
håp76 Skrevet 16. april 2010 #18 Skrevet 16. april 2010 Hei ZigZag, Ja det viktigste er at man får fødeplass, og i dag fikk jeg brev fra Risken om at jeg hadde fått plass der. Tusen takk for hjelpen!
mlkg Skrevet 16. april 2010 #19 Skrevet 16. april 2010 Jeg er i uke 13, bor i Oslo og har ikke første kontroll hos fastlegen før om en uke. Forstår nå at dette vel ender med fødeplass i Fredrikstad. Ja, ja. Mine to første barn kom ut som de skulle, så nr 3 kommer seg vel også greit ut. Har tenkt ut 2 strategier hvis jeg får plass i Fredrikstad :-) 1. Jeg bestiller ambulanse. Har hatt to relativt raske fødsler før, så tar ingen sjangser på fødsel i bilen mens mannen min kjører! 2. Holde meg hjemme til fødselen er godt i gang. Møte opp på Rikshospitalet eller Ullevål slik at de kan få ta imot barnet likevel :-) Lykke til alle sammen!
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 16. april 2010 #20 Skrevet 16. april 2010 hei, bare lurte, får man ikke automatisk plass på det sykehuset man tilhører? jeg blir f.eks sendt til ahus siden det står i mine papirer at jeg tilhører dær om jeg blir syk. vet ikke hvordan det er når man ska føde?? vil gjerne komme dit da også
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 16. april 2010 #21 Skrevet 16. april 2010 håp76: Gratulerer så mye med fødeplassen:-) Alt er så ordnet der oppe og det tar kjempe kort tid å få svar på ting. Hadde verdens flotteste UL undersøkelse der opp på mandag. Blir så imponert over hvor godt det sykehuset fungerer. burke84: Når det gjelder fødeplass så må man søke selv eller via fastlege/jordmor på første svangerskapskontroll. Det er ingen automatikk i at man kommer dit man tilhører når det gjelder fødeplass. Det gjelder kun hvis man trenger sykehusinnleggelse ellers og ikke benytter seg av retten til fritt sykehusvalg. Hvis du trenger ø-hjelp innleggelse kan du også risikere å komme til det sykehuset som kan ta i mot deg ut i fra hva innleggelsesårsak du har. I Oslo er det rift om fødeplassene så jeg ville sendt A-hus en mail om reservasjon av plass om legen din ikke har søkt for deg enda.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå