Gå til innhold

Orker jeg å gå igang med nattavvenning...? Noen spm.

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg fikk grønt lys fra hs i går, og lurer på om jeg bare skal gå igang allerede i natt. Men jeg er litt i tvil om jeg orker en hel natt med hyling, hehe. I hvert fall er jeg litt sånn, hva skal man si, jeg leter etter måter å gjøre det litt lettere på. Jeg lurer på å ta inn vogna og la han sove i den, men er litt usikker på om det er en god plan? Må jeg begynne "på nytt" når han ligger i senga si igjen, kanskje? Og når jeg skal gi vann (det er en del av min eminente plan, nemlig), skal jeg ta han opp av senga/vogna, eller skal jeg bare la han ligge der?

Gi meg styrke og motivasjon, damer!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke peil, men tror ikke jeg ville tatt inn vogna, nei. Da kan det vel fort hende at du etablerer en ny rutine som det kan bli vanskelig å kvitte seg med. Det beste er vel sikkert å bare gå rett på sak. Har dere et annet sted du kan sove? Kan godt tenke meg at det blir lettere da. Jeg er like blank som deg på dette, siden jeg er førstegangs, men jeg kan tenke meg at det blir dårlig nattesøvn på deg de første dagene. Kanskje lurt å skaffe barnevakt (pappaen?) et par timer på dagtid, så du får sovet ut da. Lykke til!

(Jeg tenker ikke på nattavenning selv, men i natt var seriøst den første natta jeg vurderte om ikke både jeg og pappaen skulle gå å legge oss på et annet rom. Mest fordi han sov sååå mye bedre når vi var på påskeferie, og det virker som om mange av oppvåkningene hans bare er av vane og dermed helt unødvendige. Min er bare 4,5 måneder da.)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg kan jo selvfølgelig sove på sofaen. Han sov hele natta en natt jeg hadde barnevakt, og han fikk rommet for seg selv (typisk at jeg ikke fikk oppleve det, da...). Jeg tror egentlig det er lurest å ta det i senga hans, som du sier. Jeg vil ikke ha flere netter med hyl og skrik enn strengt tatt nødvendig, hehe. Jeg tror egentlig mange av oppvåkningene til de små kommer av at vi foreldrene forstyrrer dem med lydene våre.

Men jeg er litt redd for at hvis/når han sover natta gjennom mens jeg sover på sofaen, så kommer han ikke til å sove natta gjennom mens vi deler rom. Jeg har bare ett soverom, så det er et problem...

Urk, som jeg gruer meg til dårlig nattesøvn da! Tror det kan være lurt å skaffe barnevakt ja, så kanskje jeg utsetter det til etter helga..? Lillegull skal til pappaen sin på tirsdag, og mamma kan sikkert stille opp en dag.

Skrevet

Jeg fikk råd av HS om å ta nattavvenningen som en (eller flere) nattevakt,og belage meg på at det ikke kom til å bli noe søvn på oss. Har du noen som kan ha han på dagen, så du kan få sovet ut? Kanskje lurt å lese en bok om temaet, f. eks den til Karin Naphaug, e.l, og legge opp en strategi på forhånd. Uansett tror jeg det er viktig at du bestemmer deg skikkelig på forhånd, og ikke går i gang med et "halvveisopplegg". Hvis du er trygg på avgjørelsen din, er det kanskje lettere for han å forholde seg til.

Skrevet

...og lykke til, skulle jeg si!

Gjest eelis+kian
Skrevet

Takk takk!

Jeg utsetter det til jeg er "lei nok" av å stå opp midt på natta, hehe. Akkurat nå er det nok sånn at jeg holder ut en stund til, så hvis jeg går igang med å avvenne, blir det bare halvveis :-P Jeg skal titte i boken til Karin, jeg har den faktisk her.

Gjest Kira06
Skrevet

Dette går så bra vet du:)

Jeg som har en ganske så krevende datter, følte at nattavvenningen gikk som en lek i forhold til hva jeg hadde trodd. Hun merket allerede etter to-tre dager at nå var mamma blitt streng og konsekvent. Hun blir snart 7 mnd, og da tenker jeg at de vet akkurat hvilke strenger de skal spille på.. hehe!

Selvfølgelig var det litt gråt og sutring, men den ble kortere og kortere for hver gang. Første gangen gråt hun i 2 timer i strekk, og det er litt slitsomt for ørene. Men nå sover hun fra cirka 1930 til 0630 hver eneste natt, og det uten mat. Og hun vet at hvis hun våkner, så blir hun ikke tatt opp. Jeg kan gjerne stryke henne på kinnet og holde henne i hånden, men opp av sengen kommer hun ikke (med mindre hun har bærsjet eller er syk selvsagt!).

Masse, masse lykke til, og husk å være konsekvent når du først har bestemt deg. Tror disse små merker det ganske kjapt. Og når det røyner på, tenk at du da legger grunnlaget for hele netter med søvn. Krysser fingrene for deg og sender masse gode tanker:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...