Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 11. april 2010 #26 Skrevet 11. april 2010 Jeg er så enig, det er så fælt å høre eksrøykere som mener at "de har funnet løsningen, og det var SÅ lett". Alle er vi forskjellige, og de som aldri har røyket, evt. bare har røyket noen få år, har ikke grunnlag for å forstå hva det vil si å lide av en avhengighet, eller at alle er avhengige på forskjellige måter, til forskjellig grad. Dette er ikke for å stille seg over noen eller forsvare seg selv, det handler om realiteter. At noen drikker mens de er gravide ER forkastelig, men da tenker jeg på disse som tar seg en fest i ny og ne under svangerskapet, med alkohol. For disse er ikke avhengige av alkoholen! Skjønner ikke at dere kan komme drassende med en slik tåpelig sammenligning. Disse drikker fordi de har lyst å ta seg en fest, ikke fordi de har en avhengighet! Og ikke tror jeg heller at det er disse som føder barn med syndromer og gud vet hva heller forresten. De som drikker eller tar narkotika under svangerskapet, fordi de er avhengige, tror dere virkelig det er noe de ønsker? At de føler at de har et reelt valg? At de ikke innser hvor skadelig det er? Og jeg kan love dere, bare tanken på det er nok til at de begynner å planlegge hvordan de skal få døyvet stresset og smerten innvendig, og hvordan gjør de det? Med mer stoff eller alkohol selvfølgelig. Det er slik en avhengighet funker!! Dere KAN IKKE snakke fornuft med avhengigheten, den hører ikke på det øret! Dere kan dømme og hetse og sutre og sukke så mye dere bare vil, kjefte og smelle og true med barnevern og hva som enn sto i deres makt. Det vil prelle av som vann på gåsa. For det er ikke mennesket bak som bestemmer, det er avhengigheten. Og så lenge dere ikke forstår dette, kommer dere heller ingen vei med alt dette tjaset og maset. Og nei, jeg fristiller ikke avhengige, jeg sier ikke at de ikke har ansvar for dette lille livet, jeg sier ikke at de "har lov" til å gjøre det. Men face it, folkens, dere har ikke noe dere skulle ha sagt så lenge dere ikke forstår at det er AVHENGIGHET det er snakk om. Og til alle dere som skriver her inne (ikke bare på denne tråden) at dere har røkt 20 sigg om dagen i 20 år og sluttet på minuttet dere så den blå streken og ALDRI hadde abstinenser eller problemer med det, og heller aldri har savnet det: B-U-L-L-S-H-I-T-!!!! Da tilhører dere en rase som ikke er fysisk i stand til å bli avhengig av noe, eventuelt har en merkelig evne til å formatere hjernen deres. Men for all del, all credit til dere!
ღღTrininho _gravid nr 3 ღღ Skrevet 11. april 2010 #27 Skrevet 11. april 2010 Hehehe,fantastisk bra innlegg
SusyQ Skrevet 11. april 2010 #28 Skrevet 11. april 2010 Ble også provosert her nå. Dte kan være mange grunner til at noen ikke klarer å slutte å røyke selv om de er gravide. Min bestevenninne har slitt med spiseforstyrrelser siden hun var 9 år, og da hun ble gravid var det grusomt for henne -selv om hun ikke kunne hjelpe for det- å se at vekta gikk opp opp opp uten at hun kunne kontrollere det. Alle som vet litt om spiseforstyrrelser vet at det er bunner i langt flere ting enn "ønske om å være tynn". Hun fikk ingen spes oppfølging av hverken lege eller jordmor og for henne ble røyken den ene måten å holde litt kontroll over livet på. Det har vært hennes appetittkontroll i 20 år, og hvis hun skulle miste den også vet jeg ikke hvordan det skulle gått med psyken hennes. Hun syntes SELVFØLGELIG det var grusomt at hun ikke klarte "bedre", men hun klarte imidlertid å kutte ned fra 20 til 1 -2 om dagen, og synes hun fortjener en klapp på skuldra for det. Er så utrolig lett å dømme andre!! Regner med HI også har kuttet ut alt av mat på matportalens side, inkl salami og spekemat. Kun spiser økologisk. Aldri har mobiltelefonen i lomma i nærheten av magen, har skudd av det trådløse nettverket i 9 måneder, skal fullamme uten en eneste dråpe mme i 6 måneder blank og opprettholde ammingen i 24 mnd slik WHO anbefaler samt ta 2 års ulønna perm for å sørge for en mykest mulig introduksjon til barnehagen. For hvis ikke du klarer å gjøre DET engang for barnet ditt er du jo bare en egoist som setter din egen komfort foran babyens fysiske og psykiske helse, og da kan du likegjerne ta abort eller hva?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå