Gå til innhold

Røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går traff jeg en dame som var sprekkferdig, hun hadde 2-3 uker igjen før terminen. Satt på kafè, plutselig finner hun fram tobakkspungen, ruller seg en røyk, og går ut for å røyke! Som at det skulle være det mest naturlige i verden! FYSJ!

Jeg røkte også før jeg ble gravid, og slutta på dagen, har ikke hatt litt abstinenser engang, har ikke hatt lyst på røyk i det hele tatt.

Er det noen av dere som har fortsatt med å røyke etter at dere har blitt gravide? Jeg synes at å slutte med noe som i utgangspunktet er skadelig for deg selv, er det MINSTE man kan gjøre for barnet sitt når man finner ut at man er gravid. Blir helt oppgitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

synes også det er forferdelig og se høygravide kvinner me røyk i munnen. røyka selv ca en mnd etter at jeg fant ut jeg var gravid. synes det var vanskelig og slutte for jeg følte meg ikke gravid, og det gikk ikke helt opp for meg at jeg var det for lenge etterpå. men da jeg slutta var det ingen problem, tenkte ikke på røyken, der var naturlig for meg å slutte, samme var i mitt forige svangerskap, stoppa på dagen da det gikk opp for meg at jeg bar på et barn,førsta gang jeg fikk høre hjertelyden. vet det er mange av mine venninder som ikke slutta, ei slutta da hun var 3 mnd,å starta igjen en mnd før barnet kom, helt undvendig spør du meg, men det er jo også et valg og ta. noen er mer egoistiske enn andre er.synd men slik er det.

Skrevet

ja fysj og fysj, du har all rett til dømme denne dama som du ikke kjenner. det er jammen meg bra at du har slutta og har vettet på plass. ho har sikkert ikke prøvd å slutte, og ho røyker nok kjempemasse, hadde ho vært like flink som deg så hadde ting vært mye bedre....

unnskyld kan ikke dy meg, men hvem er du som skal dømme? og pass på å smør det ut at du er flink og ho er teit... er det rart at mellom menneskelige relasjoner og forståelse for andre blir borte i vårt samfunn.

gikk du bort til ho og spurte hvorfor ho røyka når ho var gravid? og forklarte du henne at du syntes det var grusomt å se på? nei, mye bedre å fortelle det til oss andre som ikke røyker så vi kan lage en hetseklan mot den som røyker....

hilsen venninne av ei jente som klarte seg uten tab for psykisk lidelse i hele svangerskapet, hennes last ble at hun ikke stumpet røyken men røkte 3-4 hver dag...

røyking er skadelig og det vet nok denne dama like godt som alle andre. jammen glad jeg ikke røyker men jeg dømmer heller ingen uten å vite hva de står for!

puh hormoner

Gjest grønn paprika
Skrevet

Jeg synes det er et ganske sneversynt syn på røyking her inne, og det er tydeligvis de som har hatt veldig lett for å slutte -som bare elsker å fortelle om akkurat det- hvor enkelt det var!

Jeg slutta for flere år siden, og er veldig glad for det. Men LETT var det overhodet ikke, og jeg forstår faktisk alle de som sliter med det. Noen har mange andre problemer, og må velge sine kamper.

Og tro det eller ei- de elsker sine ufødte barn de også, like mye!

Skrevet

Mulig de elsker sine ufødte barn til en viss grad de som røyker også, men helt ærlig, de må jo elske seg selv mer, som setter sine egne behov foran barnets på den måten...

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å slutte, og at mange trenger tid på å trappe gradvis ned, har et par sprekker osv. Men når man har visst om graviditeten det siste halvåret, og fremdeles røyker, så kan det ikke kalles noe annet enn en utrolig egoistisk og stygg handling. Jeg får frysninger på ryggen av å se gravide som røyker, og har ingen forståelse for det. SÅ vanskelig er det faktisk ikke å slutte.

Skrevet

minsin&madelen + aprilbaby:);

Du har nok misforstått hele meningen min, å få høre andres mening om dette temaet. At jeg forteller om denne dama er grunnlaget for min interesse, at kanskje noen ville forklare dumme meg hvorfor noen røyker i svangerskapet, for at det skal være en god grunn til det, fatter jeg ikke.

Ja, man må ta sine valg, men om man skal være egoist, så kan man heller velge å ta abort.

Det er hvertfall min mening (ja - er det ikke derfor diskusjonsfora finnes?).

Skrevet

Merker jeg blir skikkelig provosert her! Ja det er egoistisk og røyke, ja det er ikke bra, ja det er skadelig, ja det er ikke et pent syns osvosvosv....men hva skal du gjøre hvis du rett og slett for helt angst av å ikke få den røyken? Du blir helt gal i hue. Du blir stressa og gjør ikke annet enn og tenke på den røyken. Da er det faktisk bedre og ta den enn og stresse opp både deg selv og babyen.

Ja du er kjempe flink som har sluttet, men det er faktisk ikke alle som er like sterke! Jeg slutta med engang jeg ble gravid. Var ikke noe problem, men så ble jeg masse syk, spiste dårlig og det tok helt av. Så ble jeg bra og alle mine venner røyker, så ble det til at jeg fikk så lyst på at jeg bare MÅTTE ha. Så begynte jeg i jobben som barsjef og da sprakk jeg helt! Det betyr IKKE at jeg har mega dårlig samvittighet. Jeg syns det er dritt flaut! Prøver og gjemme meg, ikke akkurat noe jeg er stolt av. Men jeg trenger ingen andre som skal sitte og dømme og fortelle meg hvor dust jeg er som røyker, for det vet jeg j....la godt selv takk!

Skulle ønske jeg kunne være like sterk som jeg var i førsten av svangerskapet, men jeg klarer ikke legge fra meg dette. Blir det samme som noen er avhengig av kaffe, sjokolade, cola osv,. Kanskje ikke like skadlig, men det er værre og stresse babyen. Jeg hater egentlig den røyken for jeg vet hvor skadlig den er, men jeg klarer ikke legge den vekk.

Gi faen i døm oss for at vi er svake! Vi gjør det ikke for å være jævlige mot babyen i magen. Som vi faktisk ELSKER like høyt som du elsker ditt barn. Tro det eller ei!!! Jeg har en 3 åring også. Jeg forguder den ungen også! Røyken har ikke noe med min kjærlighet til mine barn! Så ikke kom her og si at jeg ikke elsker ungen min og heller skulle tatt abort for at jeg ikke klarer legge vekk den røyken! Hadde du sagt det til ansiktet mitt tror jeg seriøst jeg hadde måka te deg det jeg makta! Det er det styggeste og mest usaklige du kan si til en gravid, tenk om jeg hadde sagt til deg at du skulle tatt abort fordi du er egoist som ikke lar være å gå rundt barbeint og kun spise økologisk mat osv....! Tenk deg om!

Nå er jeg virkelig dritt sur. ( Hormontroll)

Skrevet

aaah, signerer deg så jævlig "IZ med bolle i magen" :)

tror vi er ganske like ;)

Skrevet

ja er utrolig stykt.....men skjønner ikke att de tørr og røyke offentlig heller jeg...hadde jeg røyka så hadde jeg da virkelig gjemt meg så godt jeg kunne....smugrøyka altså....

for det må jo vere opptil flere som komenterer det når du står sånt..flaut...

føler at det er mange som gjør det på trass og da,barnslig...naida.....:)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Klappklapp til IZ med bolle i magen!!!!!!!

Eventuelt så stemmer jeg for at alle mennesker som er mindre pene burde ta abort, for tenk om de får en stygg unge som ikke får seg kjæreste før den er 30 år og ingen liker!! Fy faen så egoistisk!! Og alle som velger stygge navn til ungen burde også tatt abort, de kan ikke elske barna sine mye de, tenk så mobbet de kommer til å bli!!!!

Jeg hadde sannsynligvis også smelt deg rett i bakken om du hadde sagt noe slikt til ansiktet mitt, så det er vel greit å ha forum der man kan gjemme seg bakom nick! Og dette var ikke en trussel til deg, dette mener jeg på generelt grunnlag, til alle dere der ute som skal legge dere i hva alle andre gjør. Faen så slitsomt det er å være gravid når man skal bli fortalt av alle andre hva som er rett og galt. TENK om du fikk lyst på en kaffe nummer to en dag...jeezez, bare å ta abort med en gang, du kan jo ikke elske barnet ditt like høyt som oss andre, det står jo på matportalen at man kun får drikke EN KOPP!!!!!

Ojoj nå ble jeg hormontroll!

Skrevet

Må bare få presisere at jeg aldri har nevt at man ikke er glad i barnet sitt selv om man røyker, det var det noen andre som sa.

Når jeg ser høygravide kvinner som tar 3-4 sigaretter i slengen, sitter utenfor kafèen med både kaffe og whatnot da tenker jeg at det der hadde hvertfall ikke *jeg* gjort, og at *jeg* hadde hatt utrolig dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt, og at *jeg* hadde vært nervøs for evt. senskader, *jeg* ville ikke ha tatt den risken. Når jeg tenker sånn er det naturlig for meg å tro at andre kommende mødre også er bekymret for samme greia.

Ja, det har seg sånn at noen er "nødt til" å røyke (ifl. dem selv hvertfall) - men så finnes de, jeg kjenner mange av, som driter i at de er gravide, som både fester og drikker og røyker igjennom hele svangerskapet, får de også deres velsignelse?

Skrevet

"Ja, det har seg sånn at noen er "nødt til" å røyke (ifl. dem selv hvertfall) - men så finnes de, jeg kjenner mange av, som driter i at de er gravide, som både fester og drikker og røyker igjennom hele svangerskapet, får de også deres velsignelse?"

De som driter i at de er gravide, tror du at det fins noen som seriøst driter i det? Ja da er det jo veldig synd på dem. Men da får de seriøst en vekker når den vakre babyen kommer ut. Synd det skal gå ut over barnet.

De gravide som drikker alkohol har jeg null toleranse for. For det er ikke snakk om avhengighet, men om ren egoisme. Men for de som har et avhengighetsproblem trenger jo hjelp fra sin lege. Men da drikker de litt hver dag, men for de som tar seg en fyll i helgen, de kaller jeg uansvarlige, for det går faktisk ann å gå på fest og drikke alkoholfritt øl, vin eller drink. Det har jeg gjort ganske mye i dette sv.skapet. Har det mye mere morro og får med meg alt som skjer.

Jeg gjemmer meg så godt det lar seg gjøre, for syns det er kjempe flaut. Tør ikke kjøpe meg røyk engang, sender kællen. At det er noen som ikke gjør det er jo demmes problem, men det står i ingen sin rett og dømme de nedenom og hjem fordet. Brått så er de ikke gravide heller, men har et fedmeproblem eller har nettop født ( noen har jo skikkelig gravidmage lenge etterpå)

Jeg var på byn når guttungen var 6 mnd gammel, da kom det folk bort til meg og syns jeg var en uasnvarlig gravid som røyka og drakk meg full. Nå jeg da fortalte at ungen min lå fint hjemme i senga si og var 6 mnd gammel, så tror jeg de fikk hakeslepp te bakken. Tror nok de tenker seg om neste gang!

Men dette er egentlig tullete og sitte og diskutere. Folk gjør forskjellig, folk mener forskjellig. Folk må få være uenig. Jeg pleier som regel ikke bry meg om slike diskusjoner, men når abort ble dratt inn i bilde så jeg bare RØDT!

Ha en fortsatt flott dag! Nydelig vær her hos meg, så jeg og prinsen og gullet i magen skal ut og leke. Og i kveld blir første grillingsen i år.

Skrevet

helt enig med deg, HI! Det finnes ingen unnsyldning for å røyke i svangerskapet.

Ja, de har sikkert forsøkt å slutte, men da har de ikke prøvd hardt nok. Det med at de blir så stressa o.l. er bare dårlige unnskyldninger. Et foster vil nok heller ha en stressa mamma enn kramper pga røyk.

En som røyker under svangerskapet får ingen sympati eller forståelse fra meg og jeg synes det er helt greit å dømme dem selv om jeg ikke kjenner dem. Jeg bryr meg ikke om den gravide i sånne tilfeller, bare det ufødte barnet som blir plaget av denne røyken

Jeg har selv røyket og vet at det er vanskelig å slutte, men det er faktisk ikke umulig.

Skrevet

Alle har sine egne forutsetninger å gå utfra, og noen klarer å slutte, andre ikke. De verste til å dømme er de som har røkt selv og vært så heldig å klare å slutte. Det dere ikke forstår er at folk er forskjellige, både med tanke på situasjon og måten å takle/håndtere ting på.

Skrevet

Er helt enig med IZ med bolle i magen!

Man tar sine egne valg i livet å får ta de konsekvenser som følger, enten de er positive eller negative.

Skrevet

Jeg støtter deg "venter på lillingen"! Synes det er skammelig å se gravide som røyker. Ufyselig rett og slett! Det er bevist at det er skadelig, så hvorfor røyker man da? Fordi det er så vanskelig å slutte? Vel, jeg klarte det sist jeg var gravid, men det var tøft. Men for meg gikk helsa til babyen forran ALT annet. Det handler om å virkelig VILLE det. Tenk på at barnet kan få en livslang sykdom/plage av det. Har dere røykende gravide virkelig samvittighet til å ta den sjansen?

Gjest grønn paprika
Skrevet

Jeg synes det er skammelig med tykke gravide også jeg. De burde lagt om kostholdet lenge før de ble gravide, det er jo tross alt ikke noe rusmiddel man blir avhengig av slik som røyken. Men de kan bare spise og spise for to og tre og fire- ingen tør å si noe. Mens sannheten er at de får altfor store tykke unger de ikke kan føde på normalt vis, svangerskapsdiabetes- og barna risikerer å bli tykke selv som voksne!

Har ofte sett slike på kafeer, det er så vidt krykkene bærer. Men jeg skriver ikke her inne om de etterpå? Regner med at de har sine kamper de og. Enda de tross alt bare kan spise sunt, så ordner det seg- jeg klarte det jo- det er kjempelett å gå ned i vekt bare man bestemmer seg for det. Man vil jo det beste for barnet sitt ?

Dette var vel også litt sneversynt?

Skrevet

Tenk om verden var perfekt og uten røyk, eksos og sur nedbør.....

Har sluttet å røyke når jeg har vært gravid, blitt syk, og ikke kunnet bevege meg lenger enn 50 meter fra nærmeste toalett... så dermed har trilletur med mine små vært totalt uaktuellt... Forrige svangerskap var jeg så syk at jeg gikk ned 9 kilo i løpet av svangerskapet og nesten måtte ha blodoverføring pga jeg sluttet å røyke...

Denne gangen kommer jeg IKKE til å slutte å røyke, fordi jeg denne gangen vil kunne nyte permisjonen min med trilleturer og kose meg med mini, i stedet for å tilbringe permisjonen i sengen totalt avhengig av hjelp fra andre til å ta meg av den lille. Men kommer nok ikke til å sitte i full offentlighet på kafé og dampe..., for det syns jeg faktisk ikke er nødvendig.

Noen som forstår røykevalget mitt....?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Wohoo grønn paprika!! Hehehehehe!! Dritbra innlegg!! Er så INNMARI enig...det kunne vært interessant å startet en slik tråd...

Skrevet

åssen vet du at det var grunnen...eller hva skjedde heter det vel??

har aldri hørt om noe lignende før,,,

Skrevet

hadde jeg blitt så syk så hadde jeg seriøst vurdert å enten ikke fått tredje barnet eller å slutte før jeg ble gravid igjen slik at kroppen kanskje taklet røykestoppen. Går det virkelig an å bli så syk av å slutte å røyke? Skulle gjerne blitt forklart hvordan og hvorfor..

Skrevet

kronisk tarmbetennelse som ligger latent i kroppen... ikke videre hyggelig, men frisk og fin så lenge jeg røyker tydeligvis...

Visste ikke at det hjalp å røyke før jeg hadde sluttet å røyke 4 ganger (både i og utenfor svangerskap) og ble syk og måtte på medisin alle gangene... Sjønte etter hvert sammenhengen, og konsulterte med legen. Han sa at han kunne på ingen måte anbefale meg å røyke, men at han hadde sett nyere forskning om emnet, og at jeg visste jo selv hva som skjedde når jeg sluttet...

Skrevet

Bare til informasjon så er det ikke verre for fosteret at mor blir stresset av å slutte å røyke enn at hun røyker. Babyen får i seg alle giftstoffene moren trekker inn gjennom sigarettene, derfor er det bedre med noen ubehagelige dager etter røykeslutt.

Jeg synes det er veldig trist med røykende gravide. Iingen ville vel stått bøyd over barnevogna og blåst røyk i ansiktet på en nyfødt. Nei, det er ikke lett å slutte å røyke, men er det en gang i livet du virkelig må er det når røykingen din kan skade et forsvarsløst foster.

Det går an å be om hjelp fra lege og jordmor og støtte fra familie og venner. Å forsvare gravidrøyking blir rett og slett litt dumt, for argumentene holder ikke.

Skrevet

Synes dere som støtter gravide røykere det er greit at noen drikker alkohol under svangerskapet, eller det som verre er, bruker stoff? De synes jo det er så vanskelig å slutte, de blir jo syk av det og det vil stresse forsteret......... Stakkar dem, det er jo dem det er synd på, ikke det uskyldige fosteret som er avhengig av at moren tar de rette valgene. Babyene får jo bare alvorlige abstineneser og syndromer. Gjør vel ingenting det. Vi skal jo ikke mene noe om det uansett, det ville jo være å blande seg inn i noe vi ikke har noe med.....

Fint med unnskyldninger! Alt for å reinvaske sin egen samvittighet....

Skrevet

Jeg har klart å slutte, men det er faktisk ikke alle som klarer det. Tåpelig å trykke andre ned i søla fordi de ikke er like flinke som deg. Det er opp til hver enkelt hva man gjør, og for noen er det vanskeligere enn for andre.

Reagerer litt selv når jeg ser høygravide damer røyke, det ser jo ikke bra ut. Hadde jeg ikke klart å slutte, hadde jeg i det minste smugrøyket. Men på en annen side, tøft å faktisk stå for det man gjør, er jo ikke mange årene siden "alle" røyket i svangerskapet, og det har blitt folk av de også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...