Gå til innhold

fødsel uten smertelindring

Anbefalte innlegg

hei :) lurer på om det er mangen som har født uten epidural osv? jeg vil helst ikke utsette barnet mitt for det, for ungen blir jo sløvere osv.

folk tror kansje jeg er gal. er førstegangsfødene, å vet jo egentli ikke va jeg går til :) men jeg vil helst ha en fødsel uten :) har faktisk tenkt på vann fødsel :) noen med erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141700938-f%C3%B8dsel-uten-smertelindring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen erfaring men har veldig lyst til å prøve vannfødsel jeg også!=) Og så har jeg hørt at de prøver å unngå å gi epidural. Finnes mye annet i stedet, som akkupunktur, aromamassasje og badekar! =)

Håper du får svar fra noen med erfaring. Lykke til.

Ungen blir ikke sløvere av epidural.

Jeg har født uten smertelindring, og anbefaler deg å ikke være så fast bestemt på noe på forhånd. Klart at det går jo å føde uten hvis man vil det, mange kvinner gjør det, hver eneste dag, men det finnes mange forskjellige smertelindringsmetoder og kanskje du føler at du trenger å forsøke noen av de under fødselen. Da kan det føles som et nederlag om du har sagt til andre og deg selv at dette skal du klare uten.

Sett deg godt inn i alternativene, kanskje gå på kurs på sykehuset der du skal føde (omtrent alle sykehus tilbyr vel fødselskurs nå?).

Lykke til uansett hvordan det blir:)

Hei:)

Akkurat epidural er det vel ganske mange som føder uten, da mange andre alternativer er tilgjengelig, som kanskje også er litt mildere mot kroppen(e). Men jeg tror det er ganske få kvinner i Norge som føder helt uten smertelindring, og jeg ser heller ikke helt poenget i å pine seg unødvendig når det finnes tiltak som kan gjøre smertene lettere.

Selv lå jeg i badekar under åpningstiden, det var veldig fint, men sykehuset jeg fødte på kunne ikke ta i mot barn i vann. Videre var pappaen flink å komme med varme kluter og omslag, det hjalp også. Helt på slutten brukte jeg lystgass, det var fantastisk på det tidspunktet i fødselen. Jordmora jeg hadde under fødselen holdt på å ta utdanning i akupunktur, og hadde hun vært ferdig utlært kunne jeg nok tenkt meg å prøve akupunktur i stedet for lystgass. Jeg hadde aldri behov for epidural, og spørsmålet kom ikke opp under min fødsel, men jeg kan si at hadde fødselen min dratt ut i tid med de samme smertene i flere timer til, så tror jeg garantert at jeg hadde bedt om epidural ved et tidspunkt.

Jeg anbefaler at du tar det litt som det kommer, og heller får hjelp av jordmoren under fødselen til å vurdere hva slags type smertelindring som fungerer best for deg. Man har jo ingen anelse om hva man går til når det er første gang. Mitt inntrykk er nå hvertfall at epidural er litt "siste utvei" når det kommer til smertelindring, og at mange andre ting vurderes først.

hei hadde ikke epidural sist og har ikke planer om det denne gang heller..men selfølgeligt skal jeg aldri si aldri..

lå litt i badekar sist.kunne og tenkt meg og fødet i vann denne gang.

prøvde og akupuntur sist gang noe jeg ikke syns fynket:) folk er forskjellige:) lykke til

Hei,

Har fått to barn uten annen smertelindring enn varmtvann og akupuktur. Hovedgrunnen min til det er at all kjemisk smertelindring påvirker babyen. Det er for eksempel feil at ikke epidural påvirker den lille.

Det er vondt å føde, men jeg opplevde ved begge mine fødsler at jordmora fikk meg ut av panikken smertene utløste og fikk meg til å fokusere på å puste meg igjennom riene i stedet. Ikke noe hokuspokuspusting, bare rolig og fokusert. Det hjalp faktisk veldig å være rolig. Man vet aldri hvordan en fødsel blir på forhånd. Mine to var veldig forskjellige. Den første varte i over tolv timer med to timers trykketid. Den andre var over etter en time og førti minutter. Den første gangen var jeg mest sliten (selv om det selvfølgelig var veldig vondt), den andre gangen var smertene så intense at jeg lurte på om jeg kom til å overleve, men jeg rakk ikke å bli sliten. Poenget mitt er uansett at jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke ville ha kjemisk smertelindring på forhånd begge gangene. Også som førstegangsfødende som ikke visste hva jeg gikk til. Jeg valgte å søke med til ABC på Ullevål for å være sikker på at jeg fikk en jordmor som kunne sette nåler og fødestue med badekar. Det er sinnsykt vondt å føde, det går ikke an å nekte på det, men sett i et historisk perspektiv er kjemisk smertelindring under fødsel et relativt nytt fenomen.

Til slutt: det er fint at det er opp til hver enkelt å velge, så kan alle få den fødselen de ønsker. Jeg har ikke noe mot at fødende får epidural, lystgass, petidin osv. Det bare passer ikke for meg.

Lykke til med naturlig fødsel hvis det ender med at du velger det!

Annonse

Det er ikke så lurt å være for bastant på hva man ønsker og ikke ønsker av smertelindring - før fødselen starter! Du aner ikke hvordan fødselen vil utvikle seg, noen fødselsforløp gjør faktisk epidural nødvendig, uansett hva man hadde sett for seg på forhånd. Omvendt kan man være helt bestemt på at man skal ha epidural, og så går fødselen for fort til at man rekker å sette den...

Jeg var helt sikker på at jeg skulle ha en naturlig fødsel, med badekar, akupunktur og ikke noen epidural.

Fasit: Langvarig fostervannsavgang, igangsetting, masse drypp (det gjør vondere enn "naturlige rier"), fikk ikke være i badekar pga hadde hatt vannavgang for flere døgn siden, epidural, presset i to timer uten fremgang, stresset barn - akutt keisersnitt.

Lengre unna mine forestillinger om hvordan fødselen skulle være, er det vel vanskelig å komme...

Ikke planlegg, for det er helt umulig å planlegge en fødsel. Sett deg inn i de ulike mulighetene som finnes, pluss og minus, og ta ting som de kommer underveis. Lykke til!

Jeg var fast bestemt på å ikke bruke epidural. Har lest at riene kan stoppe opp ved bruk av dette.

Jeg forsøkte akupunktur med førstemann. Dette funket ikke for meg. Jeg ble bare stresset med å passe på at jeg ikke kom borti nålene så de skulle falle av. Den ene falt av.

Lystgassen ble jeg kvalm av. Når jeg omsider spurte etter epidural, så fikk jeg ikke. De sa det var rett før babyen kom ut. Likevel tok det 5 timer før babyen kom ut.

Det var en hard fødsel.

Klarte jeg en fødsel uten smertestillende første gang, så klarer jeg det kanskje denne gangen og.

Men, jeg vil ha mulighet til epidural hvis jeg skulle føle for det. Er ikke så avvisende til det denne gangen.

Har en venninne som har født 3 ganger. 1 gang med epidural. Hun anbefalte det på det sterkeste. Skal ha krefter etter fødselen også.

Det er et vanskelig valg.

Jeg ønsker å ligge i badekar, men dette fikk jeg ikke sist. Det må jo være ledig også.

Har 2 styrtfødsler bak meg, uten noen form for smertelindring.

Det var rett og slett ikke tid.

Tror du skal høre på de over her,ikke vær så bastant før du er i fødsel.

Umulig å vite før du er midt oppi det,hvordan det blir.

Ungen blir ikke ¨å sløv av epidural heller, ingen god grunn for ikke å ta den hvertfall.

Hei :-)

Jeg fødte kun med lystgass og ellers ingen smertelindring. Var heller ikke i vann. Jeg tok en laaang varm dusj før det satte ordentlig i gang og det gjorde veldig godt. Men det tror jeg du merker godt på kroppen når det først kommer til stykket om du har behov for smertelindring eller ikke. Masse lykke til :-)

Fødselen er en fantastisk opplevelse :-D

• 2 uker senere...

Jeg fødte uten smertelindring med nr.1. Hadde håpet på å slippe og var heldig å ha "bare" 5 timer aktiv fødsel, inkl 12 min pressrier. Det var vondt!!!! Men verdt det!!! Vondt på en helt spesiell måte!!! Syntes det lindret godt med et varmt bad underveis!!! Ønsket ikke å føde i vann, heller ikke denne gangen, men kanskje med nr. 3???

De fleste kjemikalske smertelindringene skal visst påvirke babyen i mer eller mindre grad, men de hadde jo ikke tilbudt det hadde det vært farlig for noen av dere, tenker jeg. Har også hørt at man ikke får føde i vann dersom man har fått epidural?!! Har dessuten hørt på radio nå at ny forskning viser at akupunktur som smertelindrende under fødsel ikke har noen virkning, som smertelindrende altså. Det tror jeg faktisk på, enda jeg har brukt akupunktur mye mot smerter i skuldre og nakke, over flere år, med gode resultater. Får dessuten fødselsforberedende akupunktur nå og har stor tro på at det kan være til hjelp under selve fødselen. Men som smertelindrende under fødselen tror jeg ikke ville hatt noen virkning på meg i hvert fall... Heller for å gi økt energi og fortgang under fødselen???

Synes det er flott at du ønsker å prøve å føde uten smertelindring jeg da, og at du er åpen for alternativer dersom du finner ut at du trenger det underveis!!! Fint å kunne ha en fødeplan, men at man er åpen for at ikke alt kanskje blir som planlagt.

Jeg ønsker en mest naturlig fødsel med andremann nå, hjemme og uten smertelindring. Bare varme bad i badekaret :) Håper vi får det til, men er samtidig forberedt på at ting kan bli annerledes enn hva jeg har planlagt eller sett for meg :)

Lykke til i hvert fall :)

• 3 uker senere...

Hei!

Jeg var veldig negativ til epidural før fødselen. Det er jo kjempeskummelt å skulle stikke ei nål inn i ryggmargen!! Rett før pressriene startet ble riene vonde, og jeg trodde jeg hadde flere timer igjen, følte meg maktesløs og tenkte at jeg også trenger epidural hvis det skal fortsette sånn.

Men så viste deg seg at noe jeg hadde lest her inne før fødselen stemte:

"når det er så vondt at du tror du ikke klarer mer, da er det snart over".

Et kvarter etter startet pressriene, og for meg var de ikke vonde i det hele tatt. Det er jo på slutten at det "skjer mest" under riene, og de er derfor heftigere -kanskje?

Så jeg klarte meg uten, noe jeg er glad for :)

• 4 uker senere...

Jeg har ikke skrevet at jeg ikke er åpen for noe, men jeg skreiv at jeg helst ikke vil ha noe form for smertestillende. Men jeg vil jo ha naturlig smertelindring, som akupunktur, varmt vann, å kalde kluter.

min mor har født 5 unger uten noe form for smertelindring, hun hadde kalde kluter på den siste. hehe, det var det eneste hun har hatt.

Jeg ser ikke ned på folk om de bruker epidural eller andre ting, men jeg tror ikke det er noe for meg. åja, ungen blir sløvere av det. derfor du ikke får føde i vann hvis du har tatt epidural. Men jeg vet tilbude om epidural er der, men det er absolutt siste utvei.

Jeg tror smertelindring har veldi med innstillingen og gjør, så jeg tror jeg fint kan klare meg uten epidural, hvis jeg går inn for det. skal føde på fødeloft, så jeg har egentli ikke alternativet en gang, men skulle jeg angre, så er jo fødeavdelingen noen etasjer ned.

Jeg sier til folk at jeg skal prøve uten, men at jeg vet jeg har alternativene, så blir ikke dumt for meg om jeg ikke klarer meg uten.

da kan jeg med go samvittighet si at jeg prøvte :)

Annonse

Hvor har du det fra at barnet blir sløvt ved epidural? Barnet kommer da ikke i kontakt med bedøvelsesmiddelet? Jeg har virkelig aldri lest noe om det før. Grunnen til at man ikke får være i badekar når man har fått epidural er vel at man ikke ønsker å få vann/forurensning rundt kateteret i ryggen + at man må ha kontinuerlig CTG på magen?

http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/foedsel/epidural.php

Blir barnet påvirket av epiduralbedøvelsen?

Epiduralbedøvelse regnes som en svært skånsom smertelindringsmetode for barnet. I enkelte tilfeller er det til og med svært gunstig med epiduralbedøvelse for barnet. Blodgjennomstrømmingen i morkaken kan forbedres. Dermed bedres surstofftilførselen fra moren til barnet.

http://www.astrazeneca.no/sykdommer/anestesi/epidural.html

Jeg fødte uten noen form for smertelindring. Dette fordi jeg i likhet med deg ikke ville utsette barnet for noen sløvende midler, samt at de sier at åpningsfasen kan ta lenger tid ved epidural. Åpningsfasen min varte i 9 1/2 time, den siste halvtimen var pressrier, men jeg fikk ikke lov å presse, for jeg hadde ikke nok åpning enda... Deretter fulgte 1 1/2 time med pressrier (sønnen min hadde navlestrengen dobbelt rundt halsen, og satt fast i fødselskanalen). Jordmor sa at det var en "hard fødsel". Jeg syntes der og da at det var helt for jævlig, fordi jeg var så sliten rett og slett. sov lite de siste ukene før fødsel.. sånn sett kunne nok smertelindring gjort fødselen lettere for meg. Jeg angrer likevel ikke på at jeg gjorde det uten smertelindring, og tenker å gjøre d uten denne gangen også=)

jeg synes du burde gjøre det som føles mest riktig for deg, men husk at dersom det blir for slitsomt så kan smertelindring hjelpe babyen din ved at du ikke bruker så mye energi på å takle smertene, og derfor er piggere og får ungen fortere ut!:) lykke til, går nok bare flott dette skal du se=)

• 2 uker senere...

epidural er eit smertestillende stoff som ofte "lammer" kroppen nedenfor innstikkstedet på ryggen.altså underliv og føtter.trur nok det kan vere ein meget god grunn til at det ikkje blir naturleg å ta seg ein bad sån i farten;)

vil og tru at når ein da ligger i senga etter ein slik smertelindring og ikkje får komme opp,så vil det prege fødselsforløpet ved at det går treigere for ungen å rotere godt nok rundt i bekkenet før det kjem ut.

dette er heilt individuelt for kvar enkelt!

Da jeg var gravid med første gang satte jeg hos jordmora og følte at jeg hørtes utrolig naiv ut da sa at ikke ønsket epidural osv. Men hadde også bestemt meg for å se det an. Ikke pine meg selv bare for å være stolt.

Men da dagen var der gikk det så fort at det ble ikke tid til noe som helst av smertelindring. Det ble ikke nevnt i kampens hete. Likevel gikk det veldig bra. Vondt men aldri sånn at jeg tenkte at dette klarer jeg ikke. Hadde fødselen trukket ut så hadde jeg nok tatt det de tilbød. Morsomt var det at jeg samme jordmora som jeg hadde gått til på kontroll var den som også tok imot, hun hadde akkurat startet på morgenskiftet.

Enig med alle som sier at man bør ha et åpnet sinn når tiden er der.

Lykke til! er gravid igjen nå og lurer på om det blir en like fin fødsel denne gangen....

Min fødsel varte i to døgn, jeg klarte meg uten epidural, hadde jeg brukt det hadde den kanskje vart enda lengere..

Brukte litt lystgass for å lære meg å puste ordentlig, prøvde badekar, men det var ikke noe for meg.

Skal ikke bruke epidural denne gangen heller, det har jeg bestemt meg for og kommer nok til å holde det. Man skal aldri si aldri, men tror det kommer til å hemme meg mer enn hjelpe meg :-)

Jeg anbefaler deg å se på alternativene, det er kjekt å vite hva som er interessant å prøve, men jeg hadde "planlagt" at slik og slik skulle det være, det ble ikke slik i det hele tatt, men synes jeg hadde en fantastisk fødsel :-D

Jeg har ikke hatt vannfødsel, men jeg har født uten epidural begge gangene mine. Første fødsel varte, fra vannavgang til ungen var ute, i 17,5 timer. Jeg prøvde å ligge i badekar, jeg fikk akupunktur, jeg fikk saltvannspopler (noe som var vondere enn riene...) og jeg prøvde lystgass. Lystgassen fikk jeg ikke helt til. Akupunkturen hjalp litt, og jeg syntest det var godt å ligge i et varmt badekar. Ungen kom tilslutt ut med hjelp av lege som drog med sugekopp når jeg presset. Var helt tappet for energi på slutten. Nummer to kom mye raskere. Tok 4 timer fra første rie til han var ute. Her tok jordmora vannet da jeg kom på sykehuset. Hadde full åpning da. Fikk tilbud om lystgass, men takket nei siden jeg ikke fikk det til under første fødsel. Ingen form for smertestillende under denne fødselen. Startet jo med pressing med en gang jeg kom på sykehuset.

ikke bestem deg på forhånd,fpr du kkan aldri vite hvordan fødselen forløper,og hvordan smerter du får,eller hvordan du takler dem,jeg ville ha epidural,emn syntes de satte den på meg alt for seint,jeg hadde en rask fødsel,og riene var så vonde og effektive,at jeg tenkte at jeg holder det ikke ut,det verste var at jeg heller ikke fikk noen gode pauser mellom riene,de kom nesten uten opphold,så jeg hadde vel rier uten smertelindring i ca.3 timer,så satte de epidural,og da synes jeg riene var så vonde,at smerten fra epiduralinnsettingen var en hyggelig avledning,hadde faktisk syke tanker om selvskading under riene,for å avlede smertene,har aldri drevet med selvskading før.Den epiduralen de satte på meg må ha vært svak,fordi jeg hadde kommet så langt uti fødselen,så de var sikkert redde for å stanse pressriene,fikk iallefall lindring,men kjente riene i ryggen godt med epiduralen også,og maste om mer,hehe,men fikk ikke,tror at det var ca.en halv time etter epidural at pressetrangen satte i gang,og de var ubehagelige selv med epidural,men de var utholdelige,så følte ikke at epiduralen nedsatte følelsen i underlivet,eller mobilitet i beina.Jeg b le bedt om å bevege på beina like etter epiduralen,og det var ingen problem.Har derfor bare positiv opplevelse med epidural,det ga lindring på slutten av de aller værste riene,glad jeg slapp dem.jordmor klipte meg i underlivet under pressingen,og det kjente jeg godt,hun valgte også å bedøve når hun sydde etterpå,så tror det var lite epidural.Jeg var oppe å gikk en times tid etter fødselen,helt normal i beina,kunne tisse også.Tror de er så forsiktige med mengde epidural nå,at det sjelden blir noe problem for deg eller barnet.Jeg hadde en rask,intens fødsel,bare mens smerter først,og så plutselige tette vonde rier,selv om jeg ikke rakk å bli veldig sliten er jeg veldig glad det finnes epidural,hadde i tørt å føde igjen uten

Heisann!

Jeg syns innstillingen din er kjempefin!!!

Selv hadde jeg bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle ha kjemisk smertelindring, og det angret jeg aldri på. -Men så føder jeg visst lett også. Har to fødsler bak meg (og en foran), en på fødeloftet, og en hjemmefødsel. Fikk bare akupunktur og varmt bad. Brukte også en del tid på Lamazemetoden før begge fødslene, og det hjalp virkelig, følte jeg!

Tror noe av det viktigste er å stole på kroppen sin, ikke bli redd, og bare slappe av så mye en kan! :-)

Lykke til!

Syns det er bedre å gå til fødsel med en innstilling om ikke å bruke smertelindring, enn alle de førstegangsfødende som omtrent roper etter epidural straks de har funnet ut at de er gravide. Jeg fødte uten noe smertelindring men så var jeg heldig å ha rask fødsel til å være førstegangs, mini var ute 7,5 timer etter vannet gikk og jeg synest ærlig talt ikke det var SÅ foreferdelig vondt. Jo det var vondt, men ikke så vondt at jeg følte jeg trengte noe smertelindring. Saken hadde helt klart blitt annerledes om jeg hadde ligget med rier i opp mot et døgn, man blir jo sliten, da hadde jeg nok takket ja til smertelindring. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...