bumpi de bump Skrevet 9. april 2010 #1 Skrevet 9. april 2010 Hei alle sammen! Skjer mye spennende nå med gullrekka og nye profiler : ) Jeg er inne i uke 35 og har bekkenløsning, halsbrann, mye vann i kroppen og vel...you name it. MEN jeg har det fint, små lykkelyn slår ned i meg flere ganger om dagen! Babyen har det også fint i magen. Han lå under snittet i størrelse for tre uker siden, men vi var på ny vekstestimering onsdag og da lå han på snittet. Han holder stadig liv og røre for meg. Nå som termin nærmer seg, har jeg et spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. Jeg har ikke vært veldig opphengt i termindato, eneste jeg har bekymret meg litt for er at han skulle være sein ut, for det er ikke bra for ham når han har en så pass gammel mor. Jeg har sagt til legene at jeg ikke er helt enig i termindatoen de har satt fordi de ikke tar hensyn til at han er IVF-baby og at jeg VET når uttak var. Jeg mener at de har satt termindato litt for tidlig. De har ikke lyttet til det, bare sagt at de forholder seg til hva de så på ordinær ul i uke 18, og at alt er normalt og greit innenfor en tidshorisont på 14 dager før og etter termindato. Nå er det litt snakk om keisersnitt. Legen sa at det da er aktuelt å ta keisersnitt ca en uke før termindato. Og da begynner jeg å bekymre meg over at legene tar feil av termindato slik at baby nesten blir prematur - og det vil jeg jo ikke. Er det noen av dere som vet hvordan man regner ut termindato helt nøyaktig ved IVF? Eller som har vært borti tilsvarende? Hva gjorde dere for å bli hørt?
Sofia 40 Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Hei bumpi de bump - jeg kan ikke svare deg på dette med termindato, men har du spurt dr. Lindenberg? Jeg er enig med deg i at man ikke bør gå for mye over tiden når man er over 39 år. Dette er jo legene litt uenig i -men jeg ville ha hørt på dem som sier at man ikke skal gå ofor mye over tiden. Ville skrive noen ord selv om jeg ikke kan svare på dette med termindato- det er så fantastisk at du snart er helt i mål - og jeg er veldig glad på dine vegne - tenk at tiden har gått så fort!!! Flott å høre at babyen har det fint:-) Høres ut som du har en del plager -håper det bedrer seg. Jeg har hatt en tøff vinter med mye sykdom og utslitthet, men er nå klar for 3. runde IVF - oppstart neste uke om alt går etter planen. Det gleder jeg meg til - har vært så sliten at jeg nesten ikke har orket å høre om det å prøve å bli gravid. Men nå er jeg heldigvis klar igjen! Lykke til videre i svangerskapet - det blir spennede å høre fra deg framover:-)
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Ved IVF regnes terminen ut ifra 14 dager før uttak. Men det er enkelte sykehus som endrer termindatoen utifra målene en får på ordinær UL, noe som er litt rart spør du meg når vi vet befruktningsdato. På den annen side er det jo målene på ordinær UL som bestemmer termin til alle andre "dødelige". Og da er det jo størrelsen på fosteret på det angitte tidspunkt som avgjør hvor lenge det er igjen til termin. Og det er nok mange barn som er blitt unnfanget både før og etter det som blir antydet på UL. Det er jo også derfor at normalt fødselstidspunkt blir satt til tre uker før og to uker etter termin. Jeg synes ikke du skal bekymre deg for dette, det går så bra så. Bare være litt obs om du går over tiden. Jeg ble satt frem 3 dager på ordinær UL, selv om det var IVF. Lykke til med innspurten !!
bumpi de bump Skrevet 9. april 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. april 2010 Hei Sofia 40 og Gitte tvillingmamma! Jeg har ikke spurt Lindenberg, skal gjøre det om jeg blir mer bekymret enn jeg er : ) Så bra at du begynner å bli klar i kropp og hode igjen, Sofia. Jeg har tittet etter deg her inne etter at du fortalte at du begynte å bli klar igjen. Håper inderlig at det sitter for deg også på neste forsøk! Ja, jeg sliter litt med kroppen, men regner jo med at det blir greit igjen når gutten er her. Får vel uansett annet å tenke på da enn meg selv, meg selv, meg selv, og det gleder jeg meg også til! Gitte: Du har nok rett i at det går bra, er bare tanker som detter ned i hodet. Er sykemeldt 100 % og ligger mye i ro på sofaen med alt for god tid til å tenke. Og da er det vel for lett å henge seg opp i bekymringer. Skal spørre legene om det en gang til i tilfelle keisersnitt og så skal jeg gi meg : )
satser & vesla Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 hei Først vil jeg si gratulerer med lillen :-) ULtermindatoen her ble satt 4 dager før IVF termindatoen. Jeg også syntes det var rart, men de vet vel hva de gjør tenkte jeg. For det stod jo på papirene at jeg ble gravid ved hjelp av IVF. Vesla her ble født 8 dager etter UL terminen, gikk kjempefint! Eneste oppfølgningen jeg fikk i forbindelsen med alderen min var ekstra UL i uke 36. Det var jordmor som henviste meg til det. Ønsker deg lykke til!!! Gled deg :-)
bumpi de bump Skrevet 11. april 2010 Forfatter #6 Skrevet 11. april 2010 Takk for gratulasjon og lykkeønskninger, satser! Jeg har fått ekstra oppfølging fra fødeavdelingen på sykehuset. Tror det er fordi han var litt liten, selv om det virket som om legen jeg var hos nå i uken ikke trodde helt på den målingen som ble gjort gangen før. Tok også sparketest sist jeg var på sykehuset og den var helt ypperlig. Skal inn igjen om 14 dager til ny kontroll. Er veldig glad for god oppfølging, selv om jeg må med trikk, tog og så buss for å komme meg til sykehuset. Tar en time hver vei. Er litt bakvendt, spesielt når jeg har to fødeavdelinger en 20-30 minutters trikketur unna hjemmet mitt, he-he. Gleder meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå