Gå til innhold

Hater ordet"kondolerer" .. hva annet kan man bruke?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skrevet

Var trist å høre.

Skrevet

Føler med deg...

Du er i mine tanker...

Er det noe jeg kan hjelpe deg med i denne tunge tiden?

Skrevet

er det ikke bare et ord, som betyr det samme,men som ikke er så stygt?

Skrevet

Ah vi er to! Hadde en periode i mitt liv hvor jeg bare hørte det ordet!

Jeg ville haller sagt det med flere ord. Om det er til en familie/venner man er godt kjent med, hvorpå man kjente den avdøde, så sier man noe om hvor savnet denne personen er, og hvor mye du tenker på familien.

Er det en person du ikke kjente, så sier du fremdeles at familien/vennene er i tankene dine, og at du er der for dem om det er noe de vil ha hjelp til/snakke om.

Skrevet

Var trist å høre? hm, det høres hvertfall veldig apatisk ut.

Annonse

Skrevet

Nei, det er de ikke. Kondolerer er det man sier når noen har mistet en kjær. Synes ikke det er et stygt ord, det betyr jo at man føler med den som har mistet noen.

Skrevet

Liker heller ikke ordet kondolerer. Føles så kaldt og ufølsomt. Bedre å si at dette var utrolig trist og føler så masse med deg. Er du der gi en god klem. Man MÅ jo ikke si noe. Stillhet kan faktisk være like kjærkomment, men heller bare bli holdt rundt og strøket på ryggen (om man liker å bli tatt på.....).

Skrevet

10.53:

synes ikke dette er et fint ord som viser at man bryr seg jeg..

jeg synes det virker kaldt,og at folk sier det nesten bare for at de må..

er ikke noe omtanke i det ordet ut i fra min mening..

HI.

Skrevet

Jeg bruker å si:

Min dypeste medfølelse i sorgen.

eller

Jeg sørger med deg

Skrevet

du og dine er i mine tanker

husk at jeg er her for deg og dine

osv

si noe som virker mer "tilknyttet" og vennlig..

Når jeg og samboeren mistet tvillingene våre, hadde jeg mest lyst på å brøle til de som kom med "kondolerer", har aldri likt det ordet, takler det bare ikke.. Likte bedre de som sa noe mer "vanlig" eller de som bare kom og ga en klem eller et hådtrykk uten å si noe, følte de var mer vennlige og "tilstede" enn de som bare gir et "kondolerer"..

Skrevet

Det er ikke alltid så lett å vite hva man skal si til noen som har mistet et familiemedlem. Kondolerer er jo et ord man kan bruke hvis man ikke helt vet hva man skal si. Det viktigste er vel at folk viser at de bryr seg. Litt nervøs for hva jeg skal si neste gang jeg kommer i en slik situasjon, kjenner jeg, hvis feil ordvalg kan føre til at den sørgende brøler til meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...