Gå til innhold

Dere som gir juice i koppen/flaska til babyen - hvorfor det?

Anbefalte innlegg

Var på babysang i går og forundret meg over en del som tømte eplejuice i koppen til barna. Dette var barn på under 1 år. Hvorfor gir man dette til barna? Det inneholder jo masse usunt fruktsukker og er absolut ikke bra for tennene. Hvorfor gir man ikke bare vann?

Fortsetter under...

Yngstemann her er alt for liten, men eldstemann fikk eplejuice. Ville ikke drikke av tutkopp/flaske, men brukte å drikke av glass eller få med t-skje. Han fikk juice fordi han var såpass tynn at all mat/drikke helst burde ha max med kalorier for å holde ham normalvektig.

Skjønner absolutt hva du mener jeg - men gjør det selv - fordi ellers drikker han ikke, bare pupp. Føler at det er på tide å trappe mye ned på amming for oss, skal snart i jobb igjen, og sliter veldig med puppestyr om natta.

Jeg gir det innimellom så hun skal få litt variasjon. Men selvsagt er vann det beste, så det hun får mest av. Vet om flere som gir utvannet eplejuice hele tiden, men det er når ungen ikke liker vann eller ikke får pupp lengre - hva skal man gjøre da da? De må jo ha væske! Når jenta mi hadde oppkastsjau fikk hun eplejuice, fordi det er bra da. Legen og hs som anbefalte det. Tror man skal snakke om mengder eplejuice og over noen år skal det ødelegge tennene helt. Bare å pusse tennene på kveld så forebygger man jo bra. Jeg vil ikke at jenta mi skal få hull i tennene, men noen får faktisk hull i tennene uten at de spiser så mye usunt også. Kommer helt ann på tennene. Noen har svake og andre sterke. Jeg har valgt å ikke være helt fanatisk på hva jeg gir henne, hvertfall når det gjelder slike ting, som faktisk er sunt også. Forskjell på eplejuice og brus fks.

- alt med måte er det noe som heter. :)

Nå gav ikke vi juice til sønnen vår før han var passert året, og vi vanner den alltid ut slik at det ikke skal bli så sterk syre, men jeg synes det er fint at han får litt variasjon i drikken sin. En gang i blandt får han derfor juice i koppen sin og ser ikke på det som noe problem når han ellers drikker bare vann (melk til brødmåltider).

Annonse

Jeg har heller egentlig ikke skjønt poenget med å introdusere juice så tidlig, men for all del, folk må jo gjøre som de vil.

Men det at barnet " ikke liker" vann høres så rart ut. Da jeg introduserte vann til datteren min da hun var rundt 6mnd, rynket hun på nesa og spytta det ut, som om hun ikke likte det. Men jeg fortsatte å prøve litt hver dag, og nå som hun er 1 år elsker hun vann! Drikker BARE vann, og melk da såklart. Juice vil hun ikke ha engang, selvom vi har prøvd (farris & juice mot løs mage f.eks).

Det kommer en tid da barna maser om det meste, som juice, saft og brus, så kan likegodt bare vente til det skjer. Men igjen, det er min mening....:)

jeg hadde også en gutt som ikke likte vann. prøvde i månedsvis, men niks - og vi bor i korea, så etter hvert som det ble 40 grader ute og vi ammet mindre og mindre så MÅTTE jo han drikke noe! han var forstoppet og potte sur, og da tok jeg eplejuice i koppen til slutt, i sikkert 1:9 blanding, og det gjorde susen. folk flest har sine grunner. :)

har ikke tenkt å gi lillesøster annet enn vann, da - i hvert fall ikke før jeg MÅ! :)

Det kommer vel an på mengde tenker jeg. Jeg gir litt utvannet appelsinjuice innimellom til jenta mi, kanskje et par ganger i uken. Tenker at det er sunt med litt c vitaminer juicen gir. Det er jo ikke snakk om mye hun får da.

jenten min på 11 mnd får juice på koppen sin en gang om dagen, og hun elsker det. Jeg gjør det fordi jeg vet selv hvor dritt lei jeg blir av å bare drikke vann i lengden!!

Så har overhodet INGEN dårlig samvittighet for det. Det fins verre ting å stappe i en på 11 mnd enn juice for å si det sånn!

Mi får bare vann, ikke fått noe annet bortsett fra melken da. Begynte å gi det da hun var 4 mnd. Tok lang tid før hun drakk det, og nå elsker hun det. Tror ikke en baby blir dritt lei vann hele tiden når hun ikke vet om noe annet?

Når vi spiser så drikker vi bare vann selv. Hun har nå oppdaget glassene våre og vil smake. Så da har vi såklart bare vann, slik at hun får smake når hun vil. Er jo stas å drikke av mamma og pappa sitt glass hehe. Jeg skjønner heller ikke hvorfor de dytter i babyer juicer. Greit om de har diare, da helper det med blåbær og eple og sånn, men utenom det så skjønner jeg det ikke.

Annonse

Juice og saft er jo ikke anbefalt til små babyer/barn av norske helsemyndigheter, både mht sukker og syre, som kan føre til at emaljen etser vekk, og igjen føre til tannråte. Fedme er et annet problem.

Jeg kommer til å gjøre hva jeg kan for at hun skal drikke vann (og mm) som tørstedrikk. Om vi "må" gi juice som drikke, skal jeg gi dette til måltidene og ikke utenom, og gi alt på en gang. Det er smådrikking mellom måltidene som er den verste (viser til "skrukorkgenerasjonen"). Juicen skal jeg uansett vanne ut. Husk at nektar er tilsatt vanlig raffinert sukker, mens juice kun har fruktsukker, som likevel er sunnere.

Så det er sagt, er det viktig å kunne kose seg litt innimellom, det er hverdagsdrikkingen som er den store synderen!

Vår datter har i perioder nektet å spise og drikke. Dette har medført at hun har vært innlagt på sykehus 2 ganger pga fare for dehydrering (hun er 8 mnd).

Hvis hun er villig til å drikke juice gir henne sånne fra nestlè) så får hun det. Alternativet er at hun ikke drikker noe i det hele tatt. Jeg blir litt lei alle disse snusfornuftige mødrene som "ikke kan skjønne hvorfor barnet får noe annet enn vann og melk". Hadde ditt barn nektet å drikke så hadde du gitt h*n juice du også.

Jeg håper at ihvertfall de som er inne på denne tråden kan velge "å la tvilen komme tiltalte til gode" neste gang de ser en mor som gir barnet sitt juice. Det kan godt hende at hun har en helt legitim grunn til å gjøre det.

• 2 uker senere...

Ser det er delte meniger om dette, og at noen har svært god grunn for å gi juice til babyen. Men personlig tror jeg de som gir juice av samme grunn som "ingen kommentar" er i fåtall. Legger merke til at noen her snakker om at de vil gi barnet "variasjon" - er ikke det en litt dårlig grunn? Da forutsetter man at barnet savner noe det ikke vet hva er. En person som aldri har røyket vil aldri savne smaken av røyk, for han vet ikke hvordan det smaker - samme med et barn som aldri har smakt juice.

Dere som sier dere gir det mot diaré o.l.. Les dette:

"Det viktigste er å få barnet til å drikke nok. Helst morsmelk til de som får det, vann og ellers drikke med litt salt og sukker. Ren cola eller annen brus inneholder ikke salt og er så fulle av sukker at små tarmer ikke klarer å suge det opp. Mye av sukkeret kommer ut med avføring og tar i tillegg med seg væske. Unngå å servere fruktsaft og juice. Det kan forsterke diaré og gi ellers friske barn løs mage. Eple, gulrot og blåbær inneholder stoffer som binder avføringen og reduserer diaré." http://www.baby.no/mat/barnemat/magejustering/

Ellers, skal ikke virke så snusfornuftig da... Vesla her er svært ivirg på å skulle ha vår kaffe, te, brus, saft - alt, og jeg kan skjønne man blir fristet til å la henne smake. Men så langt har vi klart å si "nei, bare for voksne". Gir hun seg ikke, så fjerne vi glassene. Men dt kommer vel en dag hvor hun forsyner seg selv, og da får vi se hvor mye vi klarer å stå i mot. Dessuten erdet jo fare for at besteforeldre og andre velmenende gir henne noen gdsaker - og da er det vel gjort... Time will show!

Barn tar ikke skade av å få utvannet juice en gang i blandt. Alt med måte. Selvfølgelig kan man argumentere med at barn ikke savner noe de ikke vet hva er, men det er vel ingen, hverken voksne eller barn, som trenger hverken juice, brus, sjokolade, snop osv. Likevel spiser/drikker vi det fordi det smaker godt. Barn setter også pris på gode smaker. Totalforbud er ikke eneste vei mot sunnhet.

Synes det er måte på å moralisere her. Skulle tro du snakket om brus. Snakker om juice her som ikke er tilsatt noe. Og ja jeg skjønner at de ikke skal drikke juice hele tiden pga tenner. Men litt til måltidene kan da ikke gjøre store skaden. Da skulle det jo i så fall skade å gi fruktmos eller ren frukt også. Det inneholder jo også fruktsukker og syre som er skadelig for tennene. Nei alt med måte sier nå jeg.

Her fikk knerten litt juice i vannet for å få han til å drikke noe som helst når han begynte med fast føde. Nå drikker han vann. Men får utvannet juice til lunch. Melk til frokosten og vann til middag og kvelds. Og ellers vann mellom måltidene om det skulle være behov for det. Og det har jeg den reneste samvittighet for.

Enig med Hilse 255 her...

Vi gir vann daglig til alle måltider og det fungerer godt HOS OSS, men nå har snuppa ved noen anledninger vært forkjølet med feber og nedsatt matlyst. For å sikre at hun får i seg mye veske (ammer ikke på dagen, hun er 9 mnd) får hun da ren eplejuice tynnet med vann. Da drikker hun mer, derfor gjør vi det ;)

jeg er av den oppfatningen av at barn ikke TRENGER juice og andre smaks-drikker før de maser om det selv... (eller er syk og trenger veske og næring) selv har jeg ei jente som nekter å drikke vann, jeg har ikke gitt henne juice av den grunn:)

jeg forsøkte å gi henne vann fra flaske, men det ville hun ikke, så forsøkte vi tutekopp, og det var helelr ikke riktig.. men av voksen-glass drikekr hun som bare det! og jeg er veldig glad jeg ikke tenkte tanken på juice en gang:)

her blir det vann i glass til hun maser om annet selv, det kommer tids nok likevel!

Jeg er veldig enig med Vannmann33 som startet tråden her. Hva er vitsen? Barna synes det er godt med sjokolade også, men det er ikke noen vits i å introdusere alt det søte så tidlig at man skaper et kunstig behov. Er for øvrig veldig overrasket over at så mange svarer at de gir ungene juice.

Og jeg er selvsagt klar over at det ikke skjer noen alvorlig skade selv om ungene får litt juice en gang i blant, men jeg skjønner ikke vitsen.

Mine barn har fram til 1-årsdagen kun fått morsmelk, morsmelkerstatning og vann. Eneste unntak har vært en lang periode med omgangssyke/diaré hvor vi måtte prøve alt for å få i mini drikke, så etter råd fra lege fikk han både eplejuice og saft. Men da snakker jeg jo om unntaksperioder. Han var for øvrig ikke så interessert i utblandet juice eller saft heller.

Og jeg har samme holdnng til sjokolade og andre søtsaker. Til storesøster holdt vi igjen så lenge som mulig. Så lenge de ikke vet hva sjokolade er, savner de det ikke. Ingen vits i å dytte sjokolade i en ettåring. Men han fikk kake på bursdagen sin da :-)

At barna "ikke liker" vann kjøper jeg ikke. Vann smaker ingenting og kan ikke mislikes. Men de små er smarte, de lærer seg fort at de får noe annet hvis de ikke drikker vann. I barnehagen liker alle barna vann, for det er det som tilbys og de får ikke annen tørstedrikk.

Skjønner ikke at kake er bedre enn litt utblanda juice men.. Hva er vitsen med det om det ikke er vits i å gi dem juice? Bare ser ikke helt poenget ditt. Ingen kranglefant jeg altså! Bare reagerer litt.

Syntes det er så hysteri i dag. Alt er farlig. Det begynner å irritere meg. Helsestasjonene er også helt hysteriske. Jeg vil det beste for babyen min og gir henne ikke noe usunt, men litt utblanda juice en gang i blant ligger ikke under den kategorien for meg. De som sier her de kun gir vann, gir signaler til oss som gir bebisene våre litt vann med smak følelsen av å være dårlige foreldre. Det sier litt hvor hysteri det er i dag. Alt med måte sier jeg igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...