Gå til innhold

I stedet for å blindt diskutere - les!

Anbefalte innlegg

Synes det er fånyttes å diskutere om vaksiner fram og tilbake egentlig. Det er for mye som er uklart, for mye vi ennå ikke vet. Det gjelder begge sider i denne debatten.

Om man er interessert i emnet får man gjøre sin egen research - fra begge sider. FHI sin informasjon har vi vel alle fått grundig innføring i fra helsestasjonens side.

Legger her ved noen linker som kan være interessante for folk som ønsker å fordype seg i kritikken mot vaksiner. Ellers finnes masse bra info på gruppa "Vaksiner - vi vil ikke ha dem - vi tror ikke på dem" på Facebook. Anbefales også boka "VAKSINASJON. Hva er sannheten om vaksiner?" av Rolf Erik Hanssen.

Apropos vaksiner - da jeg fødte på Ullevål snakket jeg om vaksinasjon med en av legene der. Og det hun sa til meg var følgende: "Jeg er selv mot vaksinasjon av små babyer. Det er så unødvendig, men det kan jeg ikke si høyt. Jeg jobber med uvaksinerte barn i Sverige og vi ser jo at disse barna er langt friskere enn vaksinerte barn". Så mye for den unisone støtten fra legestanden...

Informasjon på nett:

• ThinkTwice Global Vaccine Institute: Avoid Vaccine Reactions

• Fritt Helsevalg på nett – en viktig infokilde for Ditt Helsemessige Selvforsvar – Bli medlem !

• Australian Vaccination Network - General Vaccines & Information

• Vaccination Liberation Information

• Vaccine Safety

• Vaccination News

• WAVE - World Association for Vaccine Education

• Welcome to The Doctor Within

• Vaccination Liberation Home Page

Fortsetter under...

Så du etterlyser balansert informasjon og oppfordrer folk til å lese utelukkende kritiske nettsteder?

At noen i det hele tatt kan få seg til å si "vi tror ikke på dem" om vaksiner er så hinsides enhver fornuft at jeg ikke helt vet hvordan jeg skal begynne å forklare. Jeg synes du burde lese denne artikkelen: http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2006%7C2504.pdf

Jeg siterer: "Når en sykdom utryddes, taper folk av syne grunnen til at vi vaksinerer. Det eneste som gjenstår er ulempene i form av ubehaget ved selve vaksineringen, de milde bivirkningene og – for enkelte vaksiner

– en svært liten risiko for mer alvorlige bivirkninger (3). Nøkleby

& Bergsaker kaller dette forebyggingsparadokset (3). Et vaksinasjonsprogram undergraver så å si sin egen suksess ved å tilsløre trusselbildet. I likhet med mange andre forebyggende tiltak der tilstanden man forebygger er lite synlig, kan vi risikere at det blir

stadig vanskeligere å motivere foreldre til å vaksinere barna sine.

I dag er det bestemødrene som må male trusselbildet om poliomyelitt

(6). De må vitne om hvordan skrekken grep lokalsamfunnet

når polioviruset herjet og ingen visste hvilket barn som var nestemann

til å bli lammet for livet eller dø. De må fortelle om hvordan

kveldens «forkjølelse» neste dag hadde ført til alvorlige lammelse

hos et barn. Legene som behandlet slike pasienter, vil etter hvert

falle fra, det samme vil de flere tusen som overlevde poliomyelitt.

De mange vanføreheimene rundt i landet er for lengst tatt i bruk

for andre formål, og knapt noen husker at Kronprinsesse Märthas

Institutt ble startet som et polioinstitutt (6). Hvem skal vitne om

20 år?"

Ostepop, her var det et lite feilskjær i formuleringen din: "Så du etterlyser balansert informasjon og oppfordrer folk til å lese utelukkende kritiske nettsteder?"

Til det må man si at vitenskapen er selve definisjonen på å være kritisk til eksisterende kunnskap og spør hele tiden om det vi hittil vet virkelig er riktig. De nevnte nettstedene er negativt forutinntatt i den forstand at de allerede i sitt utgangspunkt har tatt stilling til hva de mener og så søker etter argumenter som bekrefter det de allerede er enige om. Det er den motsatte tilnærmingen til problemstillingen som vitenskapen gjør, også det av såkalte skeptikere utskjelte FHI.

Men alt dette vet du allerede. Mamma x 3 sliter litt mer med å forstå at det overveldende bevislasset forskningen har kommet frem til (og fortsetter å undersøke!) viser at de anbefalte barnevaksinene i dag er trygge og effektive uansett hva en viss mengde blogger har fått for seg.

Jeg etterlyser fortsatt noe seriøst kildemateriale fra mamma x 3 som viser at barnevaksiner er farlig, og farligere enn sykdommene de hindrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...