Gå til innhold

Dummeste annonsen jeg har sett!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/annonse?finnkode=21711593

Hun har en flekk for mye så DET ER IKKE LOV (??!!) å sette valper på henne??o.O

Så man har bare lov å avle frem ''perfekte'' valper med andre ord?

En de som gir seg f** i utstilling og pengejag når det kommer til hunder, og som bare vil ha en god familiehund...? Skal man ikke få videreføre gode gener fordi bikkja har en flekk for mye??

Herregud jeg blir FLAU på deres vegne.... djees....

Videoannonse
Annonse
Gjest Nordavind fra sør
Skrevet

hahaha...nei og nei...en flekk for mye på en dalmatiner?!!. Jeg har sett mye dumt inne på finn altså, men denne tok kaka...Kjente jeg ble litt usikker på om jeg skulle le eller grine nå altså

Skrevet

Ja IKKE SANT! Kjenner jeg blir provosert faktisk..... Å ingen kan komme å fortelle meg at d ikke er LOV å sette valper på henne... Det er vel heller det at bikkja har dårlig gemyt, så de ikke får solgt henne, og da vil ikke de at de neste eierne skal tjene penger på en gratis hund... Latterlig....

Skrevet

Han i trappa der hadde også en flekk for mye, men han har tydeligvis blitt brukt i avl. Isj, hvor skal dette ende?

Skrevet

HAHAHAHAAAA!:D Good one 00.42!:P

Skrevet

Nå har det seg slik at de avler ikke bare utseende. Du må ha riktig utseende og riktig gemytt. Godt gemytt i seg selv er ikke med på å bevare rasestandarden.

Hvis man er interessert i kun godt gemytt, trenger man ikke å kjøpe renrasede hunder. De fåes i alle former og fasonger.

Nå er det en gang oppdretteren som selger hundene, som bestemmer om de skal brukes i avl. Disse menneskene som gir den videre, har ikke noe de skal si (nå kan ikke de påtvinge abort på en hund om du parer den heller).

Det som gjør at denne hunden gis bort, er at mange har et glorifisert forhold til dalmantinere i utgangspunktet. 101 dalmantingere endret folks holdning til de søte prikkene. Bak prikkene gjemmer det seg en egenrådig men snill hund (har hatt 4 i vår familie). Den trenger mye mosjon og har mye energi. Dessverre forblir dalamntineren ungdom til sinns svært lenge, og har derfor større behov for lydighet og rammer enn mange andre raser.

Mange av dalmantinerene (og andre) som gis bort er snille, sant nok, men de har et adferdsproblem. De blir for masete og egenrådige (lytter når den selv vil, som det sies i annonsen). Typisk alder som hunder gis bort i er når den søte valpetiden er over og ungdommen og hverdagen setter inn, rundt 1 1/2 - 2 år.

Dette bør de som tar over hunder være mer obs på. Er det allergi som er problemet? Som regel ikke. De fleste finner ut det nokså fort. Hundene blir gitt bort når de blir en byrde som er for stor til å håndteres. Synd og skam. Denne bruk og kast mentaliteten av hund er en større grunn til bekymring enn at de velger å la være å avle på en hund med en prikk for mye.

Skrevet

Jo klart enig med deg der, er nok garantert derfor de gir den bort, men hvorfor skriver de at man ikke kan avle på henne?

Jeg f.eks trenger verken stamtavle eller utstillingsmuligheter i en hund, så jeg kunne godt hatt en blanding av dalmantiner og labrador for alt jeg bryr meg, så er så teit at de skriver at den ikke kan avles på pga en flekk for mye!:P

Skrevet

Det er så mye rart i hundeavl at man kan bli sprø. Jeg har egentlig vært irritert på mange ting så lenge at jeg har gått over til å bli oppgitt og uinteressert istedenfor...

Noen eksempler:

Schäfer; at de har underskutte bakbein i sykelig grad sees på som "rasepreg" og premieres ekstra. Lynne blir altfor lite vektlagt, og hunder med sunn kroppsholdning blir underkjent.

Bulldog; ja - den er jo bare ikke skapt for noe annet enn å være kul på bilde. Ikke tåler den anstrengelser, som regel klarer den ikke å føde normalt (må ha KS), øynene står sånn ut at tårekanaler fungerer dårlig og de blir ofte skadet på øyet.

Mops; får verken puste eller ha øynene i fred. Og jo mer misforma jo bedre rasepreg.

Ridgeback: Kan være strålende sunn og frisk og med godt lynne, men hvis den har for mye hvitt/ feil ridge/ingen ridge brukes den ikke i avl.

Labrador; overvekt premieres (ala dølahest)

Enkelte pelsraser skal ha så mye pels at man rett og slett ikke ser eksteriøret, og dermed dømmer så og si kun ut fra pels og farge...

Dette var bare eksempler, ikke for å henge ut rasene. Jeg liker egentlig alle rasene, jeg, men jeg syns det drives dårlig avlsarbeid på dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...