Gå til innhold

Spinalhodepine sist, epidural neste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på! Jeg fikk også spinalhodepine etter mitt ks, og det var et smertehelvete uten sidestykke, selv om jeg ikke fikk den verste utgaven av spinalhodepine engang... Jeg har fremdeles problemer med å snakke om dette uten å gråte, og sønnen min er nå 1,5 år gammel... Så ille var det. Jeg fikk både epidural (først, under fødsel), og så spinal (da det ble ks), så jeg vet ikke hvilken av de to som førte til spinalhodepinen...

Dessverre vet jeg ikke svaret på spørsmålet ditt. Jeg vet det er en av de to, spinal eller epidural, som gir litt større sjanse for spinalhodepine - men jeg lurer på om det kanskje er epidural?? Nålen som brukes til å sette spinalbedøvelsen er tynnere, slik at jeg TROR det fører til mindre sjanse for spinalhodepine, selv om den går dypere (altså gjennom den hinnen hvor lekkasjen som fører til spinalhodepinen skjer). Epiduralnåla skal egentlig ikke gjennom denne hinnen, men den kan komme borti den vet et uhell, og siden nåla er tykkere, er det da større sjanse for at det blir lekkasje... Men jeg må igjen understreke at jeg IKKE er 100% sikker på dette. Denne informasjonen har jeg delvis fått i løpet av voldsomme gråtetokter under diverse oppfølgingssamtaler etter fødsel, så jeg kan ha misforstått noe totalt, jeg håper andre her inne kanskje vet mer enn meg?

Uansett husker jeg helt sikkert at fastlegen min sa at i utgangspunktet har man liten sjanse for å få spinalhodepine ved fødsel nummer to, det er stort sett pga uflaks man får det. Imidlertid er det noen få som er mer disponert for å få spinalhodepine enn andre, og man vet jo ikke på forhånd om man er en av dem...

Min slagplan for nummer to er å gå gjennom dette grundig med anestesilege når det blir aktuelt. Jeg vil sette som et absolutt krav at spinalen/epiduralen ved neste ks blir satt av en erfaren lege (det ble det også forrige gang), ikke en relativt uerfaren assistentlege. Dette for å minske sjansen for "bomstikk", som øker faren for spinalhodepine. Jeg vil også være veldig nøye med at det blir dokumentert i journalen at jeg får blood patch umiddelbart hvis jeg likevel får spinalhodepine etter fødsel (det fikk jeg ikke forrige gang...). Jeg vil også sørge for at samboeren min er ekstra obs etter fødsel, og stiller krav for meg hvis jeg ikke når gjennom selv. Han er lege selv, og har i ettertid hatt veldig dårlig samvittighet fordi han mener han har noe skyld i at jeg ble feildiagnostisert etter fødsel nummer en... Det er en felle han ikke vil komme til å gå i igjen.

Ang valg av bedøvelsesmetode, spinal eller epidural, vil jeg egentlig la det være opp til anestesilegen. For meg er det viktigste at jeg får en bedøvelse som sitter optimalt under selve inngrepet - spinalhodepine kan jo behandles etterpå hvis det skulle oppstå, hvor kjedelig det enn er. Jeg har venninner som har hatt dårlig fungerende under ks, og det vil jeg IKKE ta sjansen på! Men ta en grundig prat med anestesilegen, da blir det sikkert klarere for deg.

Takk skal du ha for det utfyllende svaret.

Jeg skal jo til samtale om noen uker, ditt innlegg fikk meg til å tenke mer etter hva jeg skal spørre om. Denne gangen skal jeg til et annet sykehus også, så jeg er litt nervøs. Men godt å vite hva en skal spørre om:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...