Elin1980 Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Vi har en sønn på 1 år og har nå funnet ut at han har allergier mot mye. Vi har visst i snart et år at han er allergisk mot melk, så den klarer vi og styre unna. Men er det noen som har erfaringer med egg, melk og fisk allergi? Oppskrifter? Han er forrsten atopiker også stakkars. Vet at det er noe vi kan søke i stønad osv, så jeg skjønner at vi har myyye og sette oss inn i..Har googlet litt, men det er et hav av info så det tar litt tid og sette seg inn i alt! Alle tips mottas med et stort TAKK
Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #2 Skrevet 8. april 2010 Her lager vi vanlig mat, men bruker eggerstatning, glutenfritt mel og laktoseredusert melk. Mannen er allergisk mot fisk, så han spiser som regel kylling når vi spiser fisk. Bare av ren nysgjerrighet; brukte du også mme? Helsesøster mente at jeg kanskje kunne redusert faren for allergi ved å amme, men jeg slet med det og sluttet noen uker etter fødsel.
jordbærsjokolade Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Datteren min er også allergisk mot mye, bla melk og egg (og nøtter og soya). Det med melk er ikke så vanskelig, hun drikker havre eller rismelk beriket med kalsium (tror at havremelken er best ernæringsmessig), havremelk er også helt ok å bruke i sauser, bakverk osv. menkomel whipping brukes som kremfløte, både til kremfyll og i sauser. Det finnes også noe som heter go green som er bra. I og med at sønnen deres tåler soya finnes det masser av yogurter, iskrem, melk, ost osv som han kan spise. Det med egg er litt mer vanskelig, men les varedeklarasjonen på alt du kjøper, egg sniker seg inn overalt! kaker kan man fint lage uten egg, her er en knallgod oppskrift på muffins uten egg: 160 gr hvetemel 1,5 ts bakepulver 130 gr sukker 1,5 dl melk (som tåles) 60 gr smeltet smør 12-15 min 250 grader. Jeg slenger gjerne i litt vaniljesukker, eller kakao Ellers så kan du kjøpe eggeerstatning, det er et pulver du blander med vann. Det smaker ikke noe særlig egentlig. Fisk må det jo være lett å holde ham unna, men pass på at han får i seg de viktige fettstoffene fra noe annet, kanskje han bør ta d vitamin dråper? Bare spør meg om du lurer på noe:)
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #4 Skrevet 9. april 2010 Er en nettside med matoppskrifter for allergikere, men jeg husker ikke hva den heter. Prøvde å finne den, men... Har ikke tid til å lete så mye nå. Sikkert noen andre som vet. :-) Vi hadde ei jente med eggeallergi i barneh hvor jeg jobber. Lærte at vi kan bytte ut 1 egg med 1 ts bakepulver. Dvs 3 egg blir 3 ts bakep. Bruk da rismelk/ soyamelk el.l.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #5 Skrevet 9. april 2010 Hei. Vi har en sønn som har atopisk eksem og eggallergi. Sjekk ut www.allergikokken.no, der kan man finne mange nyttige og fine oppskrifter. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå