Gå til innhold

hvordan regner de ut permisjonspenger når jeg bare har vært vikar 6 av de siste 10mnd?

Meg,Vesla & Antonio:) + spire

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

for å få foreldrepenger må du hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste månedene før permisjonen starter. har du fast stilling med fast inntekt er det jo rimlig enkelt å rekne ut pengene du vil få. dersom du har deltid/vikar stilling å inntekten din varierer frå mnd-mnd så blir det reknet et gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste månedene permisjonen starter. dersom du blir sykemeldt blir sykepengene reknet ut på samme måte. og stilles på lik linje med foreldrepenger.

håper svaret hjelper deg? :)

"dersom du har deltid/vikar stilling å inntekten din varierer frå mnd-mnd så blir det reknet et gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste månedene permisjonen starter"

Det stemmer nok ikke Frk. Stoknes - dette med de 6 beste av de 10 siste mnd gjelder KUN de som mottar dagpenger i opptjeningsperioden. For alle andre med variabel inntekt gjelder det at det regnes et gjennomsnitt over siste 3/6 mnd og det tallet man kommer fram til skal best mulig representere den inntekten man taper ved å gå ut i permisjon.

Da tror jeg nok du har misforstått - eller du har fått feil informasjon av NAV. Det er kun de som går på dagpenger i opptjeningstiden som får regnet 6 beste av 10 mnd.

Jobber du som vikar/deltid og har variabel inntekt er det som nevnt over her - de regner et snitt av 3/6 siste mnd.

Annonse

tror jeg skal komme meg en tur på nav å høre..

men når skal jeg søke permisjonspenger da, jeg kan vel nesten ikke gjøre det før jeg har fått siste lønnen slik at den blir regnet med, eller?

Enten bruker de de siste 3 mnd som grunnlag, eller de siste 6 mnd - det finnes ingen regel som sier hvilket tidsrom de vil bruke, det går på skjønn.... Du har nok blitt feilinformert, men trøsten får være at du slettes ikke er den eneste som lever i den villfarelsen at alle kan bruke de 6 beste mnd som grunnlag..

§ 8-28, se bokstav e:

Beregningsperioden fastsettes slik:

1. a) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.

2. B) I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.

3. c) I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.

4. d) I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.

5. e) I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

Nei, men det står et lenger og mer representativt tidsrom. Hensikten er jo at man skal få erstattet den inntekten man taper når man går ut i permisjon.

Hvor lang tid mer regner på snittet avhenger av hvor lenge man har jobbet og hvor variabelt det er. Man bruker den perioden som gir det mest riktige grunnlaget.

Derfor kan vi ikke ha en lov som sier at man skal regne etter x antall måneder, da det ville noen komme helt feil ut.

Vanligsvis regner et snitt på 3 måneder og i noen tilfeller 6 måneder.

Du bør søke ca 3 mnd før du skal ut i permisjon.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...