abella Skrevet 8. april 2010 #1 Del Skrevet 8. april 2010 Har en liten knott på 4,5 mnd som stadig får større problemer når vi skal spise. Han fikk mm de to første månedene (men pga ammeproblemer fikk han denne perioden for lite mat, derfor sluttet jeg å amme) og har siden fått mme (HIPP). Da han var liten gulpet han nesten ingenting og var alltid blid og fornøyd. Sakte men sikkert har han imidlertid begynt å bli mer og mer urolig ved måltidene og nå tar det helt av! Han skriker og går opp i bro, er tydlig veldig sulten, men hyler og må trøstes masse. Kan bruke opp til en halv time på en flaske. Han har også begynt å både rape og gulpe hele dagen, har ikke gjort dette før. Ikke ekstremt mye gulp om gangen, men jevnt gjennom hele dagen. Hender også han gulper og svelger. Han sover forøvrig ganske godt om natta, men har aldri fått mat rett før han legger seg (får imidlertid ett nattmåltid). Problemene er minst om morgenen og størst om kvelden. Har vært hos legen og sjekket, men hun fant ingenting og foreslo reflux. Men jeg trodde reflux var noe man oppdaget når de var nyfødte? Og at det avtok etterhvert? Her har jo ting bare blitt verre. Og så trodde jeg de gulpet masse og veide lite? Gutten min er god og rund foreløpig. Han har begynt å spise mindre og mindre fordi det helt tydelig er noe som plager han. Vi har forsøkt med litt fast føde. Men her blir jeg også forvirret. Noen steder står det at dette vil hjelpe, mens leser her inne at flere har dårlig erfaring med det? Vi forsøkte smaksprøver på grøt i nesten 2 uker, men alt kom opp igjen. Nå får han litt banan- og avokadomos, det virker som det går bedre. Ble mange spørsmål her. Vi er litt i startfasen for å finne ut av dette. Skal forsøkt Enfamil etter legens anbefaling, men har ikke kommet så langt enda. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141698675-reflux-n%C3%A5r-oppdaget-dere-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemarie Skrevet 1. september 2010 #2 Del Skrevet 1. september 2010 Hei, Min sønn er 21 mnd nå og han har fått diagnosen gastroreflux. Han ble først sendt til spesialist da han var ca 9-10 mnd og da pga langvarig diarè. Og vekttap. Nå skal det sies at han alltid hadde god appetitt da jeg ammet og var god og rund. Det var først da vi begynte med fast føde at problemene ble knyttet opp mot magen. Vi fikk da vite at kumelk veldig ofte forverrer refluxplagene og han fikk kumelkfri kost i noen måneder (iikke bare laktosefri). Magen har stabilisert seg ganske godt og han får nå mat med noe melkeinnhold (kun behandlet). De mest tydelige symptomene som vi har tenkt på i ettertid er ofte og diareaktig avføring, luft i magen, sette mat i halsen, dårlig ånde og urolig søvn. Det siste har vært preget av at han har kroniske luftveisproblemer også (noe som visstnok også er et symptom pga syreirritasjon i spiserøret) Uansett- å kutte ut kumelk var det viktigste hos oss (det er kumelk i MME, men det finnes alternativer uten tror jeg) Vi unngår også mat rett før soving. Hvis man har mistanke om reflux burde han kanskje henvises til allergibarnelege Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141698675-reflux-n%C3%A5r-oppdaget-dere-det/#findComment-142269659 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melis74 Skrevet 4. mai 2011 #3 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei, Vår gulpa også mye, en såklalt gulpeunge. Han la på seg godt frem til ettårsalderen. Vi slo oss til ro med det, men da han var ett år gulpa han så det sang på bordet til helsesøster. DA reagerte de. Han ble da undersøkt og det ble funnet reflux pluss melkeallergi - allergi mot melkeprotein. Problemer med mat og spising osv. Mitt råd: slå i bordet og få ham undersøkt før det går så langt. Dette er ikke godt for den lille og kan skape mye trøbbel i forhold til mat. Mange unger med reflux eller refluxsymptomer kan ha melkeallergi (vanligst) eller annet matallergi. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141698675-reflux-n%C3%A5r-oppdaget-dere-det/#findComment-143196393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå