Anonym bruker Skrevet 8. april 2010 #1 Skrevet 8. april 2010 Hun er 3år, og han har henne vanlig samvær
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Nei, da har han ikke bidragsevne. Skulle vel egentlig ikke ha samværsevne heller, økonomisk sett? Forstå det den som kan. Men du får bidragsforskudd fra nav.
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 hva er bidragsforskuddet på? og blir det gjeld for hans del? Vet du hva det minste jeg kan forvente å få er? Vi har privat avtale, men nå nekter han å betale. Vi har hatt vanlig samvær frem til nå, men blir aldri fulgt det heller.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #4 Skrevet 10. april 2010 Anno 15:27: Kanskje han ikke HAR samværsevne økonomisk sett! Altså kanskje han sitter igjen med MINDRE enn veiledende satser for hva én voksen trenger til livsopphold etter å ha brukt penger på samvær. Ære være ham for at han tar seg av barnet sitt 1/3 av tiden likevel. HI, som har barnet 2/3 av tiden får to barnetrygder og ett bidragsforskudd, (plus evt. OS og bostøtte om hun trenger det). Den som ikke har samværsevne økonomisk sett, og som har barnet 1/3 av tiden, burde også få litt støtte, f.eks. den ene barnetrygden som er øremerket "ett barn man ikke har".
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #5 Skrevet 10. april 2010 Hvor mye tror du det koster å ha et barn i annen hver helg, i forhold til annen hver helg+ alle ukedager? Mat, klær, forsikringer, bhg regning. Leker, sykler, dukkevogner, 2 sett vårsko, 2sett vintersko+ alt som hører med
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #6 Skrevet 10. april 2010 Hvor mye det ene koster i forhold til det andre? 10% kanskje? Men dét er ikke poenget. Hvorfor skal alenemødre ha monopol på å regnes som fattige, og derfor ha monopol på å få nødvendig økonomisk hjelp? En enslig mann vil få sosialhjelp nok til at han sitter igjen med akkurat nok til livsopphold for én voksen. Selv om han har utgifter ved samvær får han ikke noe mer en det én voksen akkurat kan leve på i Norge. Unner du (anno 11.08) ham ikke 10% av den støtten en alenemor uten inntekt får? Eller en stakkars 1000-lapp i måneden så han kan bruke litt penger sammen med barnet og kjøpe noe til det? Barnetrygd for ett barn man ikke har burde komme like mye til fedre som til mødre. I tillegg har jo mødre barnetrygd for de barna de HAR, bidragsforskud, o.s.v.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #7 Skrevet 10. april 2010 Du nevnte forresten leker, sykler, dukkevogner. Skal barnet ha dette bare hos mor, mener du?
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #8 Skrevet 10. april 2010 Hvis det ikke finnes en gyldig grunn til at han ikke har inntekt, så kan du be nav om å beregne inntekten hans etter skjønn, så vil de beregne bidraget ut i fra denne.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Det er får foreldre som er så vernet som samværsforeldre. Det finnes ingen andre foreldre som kan bli fritatt fra forsørgerplikten.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 11.27 Far vil i et slikt tilfelle også få sosialstønad til samværsutgifter Hilsen sosionom
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 Hi her: Forskjellen her er vel at jeg jobber 100% for å få ting til å gå rundt for meg og datteren min. For at vi skal eie fremfor å leie, ha bil, og for at hun skal kunne få nye klær til vår og vintersesongen, og en bolle på butikken i ny og ne. Barnefar der i mot, han GIDDER ikke jobbe Sier seg selv at en lørdag her. og en ettermiddag der ikke utgjøre rare summene. Han bor i kjeller leiligheten til foreldrene, og betaler så vidt sin egen mat.. Så disponibelt, etter faste utgifter, så sitter han igjen med mer enn meg.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #12 Skrevet 10. april 2010 Hvis han ikke er registrert som reelt arbeidssøkende, så kan nav skjønnsfastsette inntekten hans. Hvis man har barn, kan man ikke si at man ikke gidder å jobbe. Det kan ikke du heller.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #13 Skrevet 10. april 2010 Så du syns alltså at det er helt greit at moren forsørger barnet, mens far ikke betaler en dritt??? Til Hi: Jobber barnefar? Har du sjekket skattelistene? Vet du hva han tjener eller er den lave inntekten noe han påstår selv? Ta kontakt med nav, hvis han nekter og sende inn lønnsopplysningger så går nav til arbeidsgiveren hans og henter de opplysningene de trenger. Så lenge han er betalingsdyktig så slipper han nok ikke unna;) Hvor mye du får i bidrag kommer bla ann på: hvor mange barn han har, hvor mange netter i mnd han har barnet og hvor mye han tjener. Få orden på samvær, hvis han ikke stiller opp på den samværsavtalen dere har så kontakt familievernkontoret og få orden på en ny avtale.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #14 Skrevet 10. april 2010 Nei, han er ikke arbeidssøkende. Han har en jobb i en butikk, hvor de stadig spør han om han vil ha flere vakter. Men han gidd ikke. Men jeg synes det er himla surt at jeg jobber og står på for å få endene til å møtes, oppdrar barnet vårt- og i tillegg finner meg i så utrolig mye dritt fra hans side ift samvær, osv. Så skal han på toppen av det hele slippe unna med å betale. Det er ikke meg de pengene går til, det er faktisk barnet.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #15 Skrevet 10. april 2010 Ok, men hvis han ikke jobber 100%, så kan nav be ham levere inn de lønnsslippene han har og regne ut hva han ville hatt i bruttolønn dersom han hadde jobbet 100%. Man kan ikke bestemme seg for å jobbe bare 50% når man har barn, hvis dette fører til at man ikke har råd til å forsørge dem. Forsørgerplikt går foran manglende arbeidslyst. Nav godtar det ikke.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #16 Skrevet 10. april 2010 Anno 11:44: Hvis HI har rett i at far ikke gidder å arbeide, ikke har vanlig samvær likevel (slik hun skrev først), o.s.v. , så synes jeg IKKE det er greit. Men på generelt grunnlag synes jeg det er greit at den som ikke har lønnet arbeid likevel får nok til å livnære seg selv og "forsørge" barnet (mor) eller til å livnære seg selv og ha samvær med banet (far). Dersom en far uten bidragsevne faktisk har vanlig samvær (ukedag, helger og ferier) betaler han selvsagt mer enn "en dritt", selv om han ikke overfører noe til mor. Dette burde staten kunne hjelpe ham med, akkurat som staten hjelper alenemødre uten arbeid med deres (mye større) utgifter slik at de kan si at de "forsørger" barnet uten å jobbe.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #17 Skrevet 10. april 2010 http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148208.cms Scroll deg nedover siden til du kommer til § 4 sjette ledd andre og tredje punktum - Lavere inntekt enn inntektsevnen
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #18 Skrevet 10. april 2010 Forskjelle er (så lenge de ikke har 50/50) Er at mor sitter igjen med alle de store regningene som bosted (dyrere pga av at du trenger 2 sovereom), moren må betale barnehage, vinterdresser, vårdresser, skikkelige sko, klær, leker, mat alt det som et barn trenger. Så lenge de ikke har 50/50 så trenger ikke far legge ut ene eneste kroner på hverken leker eller klær. Han kan faktisk kreve at mor sender dette med barnet. Så eneste ekstra utgifter far har når han har samvær er mat.. Så nei jeg syn ikke at far fortjener og sitte igjen med de samme "godene" som en alenemor.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #19 Skrevet 10. april 2010 I følge avtalen skal vi ha vanlig samvær. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger noe er kommet i veien for savær. En fredag ringte de fra bhg for å høre om jeg var langt unna, da datteren min ikke var hentet. Far skulle hente, men han hadde "glemt" å si at han skulle på guttetur til København. Det fikk jeg forså vidt vite 5 uker etter, da det tok så lang tid før han svarte på telefonen. Han har betalt 2000kr til meg frem til nå. Så det sier vel seg selv, at han ikke har så dårlig råd.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #20 Skrevet 10. april 2010 Kom deg på familevernkontoret med en gang. Sånn at dere får mekling og skrevet en ny samværsavtale. Litt værre når han må sitte forran et fremmede menneske og fortelle hvorfor han ikke gidder og betale bidrag for henne og hvorfor han helt plutselig bare dropper samvær med henne. Det måtte min eks, han fikk seg seg en oppstammer av hun som hadde meklingstimen;) Ganske flaut for han når han måtte fortelle at grunnen til at ikke ville betale bidrag var fordet at han ikke ville jobbe og pga at han hadde så dyre hobbyer.Hvorfor han droppet samvær hadde han ikke noe godt svar på. Han kom ganske dårlig ut av den timen også med tanke på den dagen han finner ut at han vil ha mer samvær.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #21 Skrevet 10. april 2010 Men hva skjer når han nekter å være med på mekling? Når han er vanskelig nok, så skal han ha henne 50/50, og i andre øyeblikket vil han ikke ha henne i det heletatt.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #22 Skrevet 10. april 2010 I følge de nye bidragsreglene er det du som har bevisbyrden for påstanden om at samværsavtalen ikke følges opp. Prøv å få avlyste samvær på SMS eller e-post slik at du kan levere det inn til nav.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #23 Skrevet 10. april 2010 Du får meklingsattest selv om han nekter og stille opp sånn at du ivertfall har det på papiret. For og si det sånt: Han har ingen mulighet til og få henne 50/50 når han ikke en gang gidder og følge opp vannlig samvær. Og når han tillegg er så dum at han ikke vil stille opp på megling så har du det ivertfall på papiret at du er villig til og samarbeide, noe han tydligvis ikke er villig til. Dette med barnebidrag er du nødt og ta med nav. Så lenge han har mulighet til og jobbe mer men ikke vil så vil ikke nav godta dette. Tror at en person skal sitte igjen med litt over 6000 til nødvendig forbruk. Så lenge eksen din tjener over dette i måneden så skal han betale bidrag.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #24 Skrevet 10. april 2010 De som ikke kan forsørge seg selv, har rett til sosialhjelp. De får også samværstillegg for de dagene de har barna sine på samvær, så sånn sett har han råd til samvær. Er ikke bare samværsforeldre som har rett til sosialhjelp, men også heltidsforeldre. Er ikke slik at en blir fritatt fra forsørgelsesplikten for barna, er bare slik at en får hjelp til å forsørge seg selv og barna.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2010 #25 Skrevet 10. april 2010 Man får samværtillegg, ja, men man får ikke hjelp av sosialen til å betale bidrag. I de tilfeller samværsforelder ikke kan betale bidrag, blir de fritatt forsørgeplikten. Nav påtar seg ansvaret for å kompensere med å utbetale et lite beløp som mange ganger tilsvarer 1/2 eller 1/3 av det beløpet man ellers skulle ha hatt. Dette betyr at det i hovedsak er hovedomsorgsforelder som må kompensere for at samværsforelderen ikke kan forsørge barnet sitt. Som hovedomsorgsforelder kan man aldri fraskrive seg forsørgerplikten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå