Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 1 uke gammel i dag, og selv om jeg etterhvert har fått nok melk i puppene, så blir han ikke mett, for han sovner før han har drukket seg ferdig!

Har prøvd å stimulere ham og holde ham våken, men det er nesten håpløst.

Noen som har noen tips?

Gjest Kira06
Skrevet

Kan være vanskelig når han er så ung, men gjør det noe at han sovner ved puppen? Eller er det slik at han skriker etter mat med en gang han våkner igjen?

Vet ikke helt om de fortsatt bruker dette "trikset", men når min mor gikk i barnepleien på 70-tallet så lærte de at de skulle klype (lett klyping såklart) barnet under helen. Hun jobbet på spedbarnehjem i flere år, og hvis barna sovnet under mating gjorde de det. Jeg har forsøkt noen ganger her hjemme, men uten respons. Sannsynligvis fordi jeg ikke turte å klype, det ble sikkert mer som kos:)

Men hvis det ikke er noe stort problem i hverdagen, ville jeg bare latt det gå. Så fort han blir litt eldre, så klarer han å holde seg lengre våken. I tillegg får han mer sugekraft, slik at han får i seg mer melk på kortere tid.

Skrevet

Vi hadde samme problemet. Det gikk så sakte med melka at han sovnet lenge før han hadde fått i seg noe særlig. Vi måtte kle av han hver gang han skulle ammes, hadde bare bleie på. I tillegg la vi inn et bleieskift halvvegs i amminga, det vekket han ganske bra. Det ga seg etter noen uker mener jeg å huske.

Hvis han er svært trøtt og du vet han ikke får i seg nok mat kan du sjekke for gulsott. Husk å sjekke vekta hans jevnlig så lenge dere har dette 'problemet'.

Skrevet

Ja, problemet er at han skriker etter mat igjen når han våkner, etter 2 minutter. Og sånn holder vi det gående. Blir umulig å få ham mett ved amming, men synes det er for dumt å pumpe meg og mate ham etterpå...

Tror ikke jeg tør å klype hardt nok heller :o)

Skrevet

"Dessverre" er han veldig våken når han ikke har fått mat, da er han helt umulius... Men han legger på seg godt, ved hjelp av mme. Skulle bare ønske det ikke trengtes...

Skrevet

Hei! Vi hadde det slik i starten vi også; hun sovnet / døset av mens hun ble ammet. Førte til lange og ekstra hyppige amminger ( er jo hyppig nok i starten som det er).

Tok kontakt med ammeveilederen på helsestasjonen og fikk råd der. Hun rådet meg til å stryke babyen under foten, i hendene eller på kinnet. Ikke klype, men bestemte bevegelser, slik at det ikke er det samme som kos.

Funket som bare det. Strykebevegelsene stimulerer sugerefleksen, og babyen vil suge i stedet for å sovne. Fikk halvert ammetiden min i løpet av ett par dager på denne måten. Det resulterte også i flere sovepauser i løpet av dagen(utenom ammingen) for vesla, da hun ikke lenger sov mens hun ble ammet.

Lykke til!

Og ps, mye hjelp å hente i ammeveiledere/ personalet på helsestasjonen dersom man har ammespøsmål:-)

Skrevet

Jeg hadde også problemer med dette, men det har bare blitt bedre med tiden! I starten ammet jeg ca en halvtime på hver pupp fordi han sovnet, men nå, 5,5 mnd senere, er han maks 5 min på hver... Det er kjedelig i begynnelsen, men jeg lover at det blir bedre!! Lykke til med tipsene, jeg fikk dessverre ikke til noen av dem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...