Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I juli vil jeg være litt over 7 mnd på vei, og familien min (mor, stefar og lillebror) vurderer og reise til thailand, men bare viss det går fint for meg. Altså, jeg skal være med, og da reiser vi bare til thailand om det går fint for meg å sitte på fly i 12 timer. Jeg har hørt at noen her inne mener man ikke skal sitte så lenge på fly, men hva er gronnen? Er det værre å sitte på fly i 12 timer enn i stuen liksom for gravide? For det blir jo kjedelig for alle, ikke bare gravide, å sitte i ro i 12 timer. Noen som vet noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro at grunnen er at man da har mer vann i beina.. og det er større risiko for blodpropp...

Er en del høyere trykk i et fly en hjemme i stua på en måte...

Skrevet

jeg ville blitt hjemme hadde jeg vært deg.. men det er min mening...

Skrevet

Jeg ville også holdt meg hjemme. Flyturen er bare en liten del av betenkelighetene jeg ville hatt. Kjedelig å føde i Thailand fordi trykket setter i gang fødselen.... Har du spurt legen/JM? Tror kanskje de vil fraråde dette... Blodpropp er det jo også risiko for.

For ikke å snakke om alle slags magesyker og reaksjoner på insektsbitt, infeksjonsfarer, hepatitter osv. Mulig å få selv om man er aldri så forsiktig. Ikke noe du selv ikke overlever, men jeg hadde aldri utsatt tulla min for dette. Og sykehus i Thailand ville jeg i alle fall ikke vært innlagt på.

Sikker på du vil klarer å slappe av nok til å nyte ferien med alt som potensielt kan skje? Jeg er i 7.mnd nå og kjenner det er godt for kroppen å sove i sin egen seng, ikke trakke rundt i varme, slappe av på sofaen osv. Men dette er jo veldig individuelt. Jeg ville spart den turen til jeg kunne nytt den skikkelig :)

Skrevet

Jeg tviler på at flyselskapet vil ta deg med på en så lang flyreise om du er 7 måneder på vei. Husk at utenladske selskaper har helt andre regler enn norske. Jeg ville nok tatt en "normal" sydentur til et land nærmere og med en mer kjent bakterieflora, og utsatt Thailand til et senere tidspunkt...

Og grunnene er:

-Fare for blodpropp i flyet

- Trykkforskjeller kan påvirke foster og fremskynde rier

- ukjent bakterieflora i Thailand

- fare for salmonella og listeriasmitte

Skrevet

Dette må du jo selvsagt bare kjenne på hva du er komfortabel med. Er ikke noe fasit sånn jeg ser det.

Fly: dette hadde jeg ikke vært så redd for. Faren for blodpropp er større når du er gravid, men kan motvirkes med støttestrømper og å gå i midtgangen med jevne mellomrom. MEN du burde sjekke med flyselskapet dere tenker å bruke hvor lenge de lar deg fly med dem (hvor langt er du på hjemturen?). Og ta med deg legeerklæring på hvilken termindato du har (på engelsk).

Thailand: selv hadde jeg ikke vært så redd for å dra så lenge dere ikke drar helt øde. Sykehus er ikke nødvendigvis dårlig i Thailand. Men du kan jo kanskje gjøre litt reseach på dette. Event ringe forsikringsselskapet ditt. Hva er best der dere skal hvis ulykken er ute? Og så er det et poeng at dere bor bra og spiser på bra steder akkurat når du er gravid og såpass langt på vei.Og så ville jeg ikke ha dratt på så mye utflukter til "jungelen" akkurat.

Du kan ikke få skjøvet turen litt frem da? Sånn at du er 6 mnd på vei i stedenfor? Så er du litt sikrere. Jeg var i Italia når jeg var 6,5 mnd sist. Var ikke noe problem for meg å være i en annen seng og annet land, men pga ekstrem kvalme var turen ned veldig slitsom selv om den er kort (men antar at du ikke har samme komplikasjon). Vi hadde et veldig nært vennepar som giftet seg der så valgte til slutt å dra. Nøt sommer og sol! =O)

Hvis det er mulig så kunne dere jo ha gjort en avtale om Thailand et halvt år etter babyen er født da? Ville sikkert ha vært nydelig for dere begge. =O)

Lykke til med valget! =O)

Skrevet

Nå har da jeg vært endel i Thailand da... Og det er stooor forskjell på Italia og Thailand! Og jo, lange flyturer er en risiko. Men risikoen kan minskes ved bruk av støttestrømper og at du går i midtgangen.

Ingenting galt med ferie, sommer og sol. Men Thailand er nå en gang et helt annet land, i et annet kontigent, med annen bakterieflora, mye luftfuktighet... Sykehusene er kjempebra der. Iallefall i litt større byer som Phuket og Bankok f.eks. Men grunnen til at du spør er vel at du ikke vil havne på sykehus i Thailand.. Nettopp derfor vil jeg fraråde deg til å reise dit når du er 7 måneder på vei. Ta et annet reisemål i europa, med kort flytur, og så sparer du Thailand til du er ferdig med graviditeten.

Skrevet

Jeg reiser til Vietnam om to uker, da er jeg 30 uker på vei. Skal fly Thai, som lar deg fly interkontinentalt til du er 36 uker på vei, forresten. Det er en lang flytur, men det er forholdsregler å ta, så du må jo nesten se an formen! Jeg velger å ta turen siden det er jobb, jeg skal til storby (Hanoi), flyr business class og skal bo veldig strategisk i forhold til hva jeg skal - jeg kan også styre programmet etter dagsformen osv. Støttestrømper, midtgangssete, hygiene og vanlig sunn fornuft er mine forholdsregler - og god reiseforsikring!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...