Gå til innhold

Hva kler man på babyene i dette "varme" været?

Anbefalte innlegg

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg har en gutt av svett type, så det skal ikke mye til før han blir for varm. Jeg har nå pakket vekk vinterdressene, og kjøpte i går en tynn vårdress til han. Han ligger i sportsvognen (bagvogna er for liten), oppi dunposen, men likevel blir han svett. Han har lue, votter og lester på i tillegg.

Hva kler dere på babyene når det er rundt 5 varmegrader ute?

Skrevet

Hei! Skjønner problemet. Jeg har også en varm liten gutt..:) Jeg har brukt forholdvis tynn ullbody og ullstilongs/strømpebukse og lester og en tynn ull-lue (Janus sin). Så putter jeg han i dunposen og prøver å tette igjen oppe rundt halsen med et helseteppe evt, et lite ullpledd. Også dytter jeg noen "gulpekluter" litt rundt hodet og i halsen. Da er det lett å lufte litt innimellom. Dette bruker å holde, det blir så varmt og godt nedi dunposen. Der jeg passer på er som sagt akkurat rundt halsen/brystet/hodet. Han er 5 mnd nå og romsterer med armene, men når han er sovnet pakker jeg et teppe godt over halsen/brystet. Men må ha med ekstra klær å ta på han hvis jeg tar han opp :)

Skrevet

I sportsvogn ville jeg forresten kanskje hatt en liten ulljakke i tillegg.. Tenkte på bag jeg. Men det trenger ikke være så stor forskjell på bag og sportsdel om du har en dunpose som du kan tette litt godt rundt han :)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Ja, nå kan ikke gutten min bruke ull da (har atopisk eksem), men jeg regner med at det skal gå bra med vanlig bomullsklær? Kan jo bruke hals, så blir han ikke så kald rundt nakken og halsen...

Hvilken dunpose har du forresten?

Skrevet

Jeg synes også dette er veldig vanskelig. Men vi gjør hvertfall som følger. Bruker sportsdelen med skinn i bunnen. Kler på ungen ull-undertøy, tynn ullbukse, ull-genser, hals, ull-sokker, votter og lue. Legger på et tynt teppe på beina og en dyne ellers. Virker som det funker bra, selv om han er ganske varm noen dager. Så hva vi gjør til helga. når det er meldt over 10 grader, er jeg litt usikker på. Men får prøve oss frem.

Spurte HS om anbefalinger, og ho ba oss sjekke nakken når vi er ute. Er barnet veldig varmt/svett, kle på mindre.

Skrevet

Hun ligger i dunposen. Hun har enten bomullsklær eller merinoullundertøy. Det blir ingen forskjell på temperatur egentlig. Så har hun en tynn fleecedress over der, evt. en strikkejakke og bare merinoull-longs på beina og lester. Så har hun en TYNN lue i merinoull. Trenger ikke votter, hun er stort alltid varm på fingrene. Hun biter uansett vottene av seg :P

Det virker som det er akkurat passe. men hvis hun gråter, blir hun jo kokvarm, så da pipler det svette ut av henne når hun har så masse klær.

Skrevet

gutten min blir svett av å ligge i dunposen om det er varmere enn 5 grader, selv med kun body og str. bukse.så her bruker jeg en tynnere sportsvognpose/vindtrekk, og kler på ham strømpebukse og body, og tynn fleece eller ull utenpå..har en vindtett jakke liggende under vogna hvis han er våken og vil sitte opp...og lue m/hals;-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Takk for svar alle.

Jeg tror jeg skal kle på han like mye, og heller legge vekk dunposen. Det skal vel gå bra at han ligger på lammeskinn med et ull/fleecepledd over?

Skrevet

Jeg har en "Troller" vognpose mener jeg den heter. Det er visst egentlig samme posen som Voksi Urban. Posen er jeg veldig fornøyd med, veldig varm og god. Kanskje nesten litt for varm..

Jeg har også lært at man skal kjenne i nakken om barnet er "svett" eller våt for å avgjøre temperatur. Men av og til er han litt svett i nakken, og samtidig kald på brystet. Så da blir det å godta at han er litt svett i nakken, og samtidig legge et helseteppe eller noe over brystet. Men jeg passer da på at han kun har lette klær nedi posen. Også prøve å få til små "luftehull" med ikke å dra glidelåsen på posen helt igjen. Kun dytte den litt rundt barnet som en dyne. Jeg har ellers hørt at bomull eller ull med iblandet silke er veldig bra! Litt kjølende når det er varmt og varmer godt når det er kaldt. Kanskje silke er bra til poden med eksem. Vi får finne frem silkesjal og silkelaken og tulle rundt barna våre. Hihi. Og forresten - bomull er også varmt og godt - så ikke noe problem om han ikke kan bruke ull. Det eneste man må passe litt mer på er jo at han ikke blir våt, for da kan jo bomull bli kaldt.

Skrevet

min gutt er også veldig varm,så jeg måtte pakke bort vinterposen nå. Oppi vinterposen hadde han bare hals og bomullslue, samt et tynt pledd over seg.svetta som bare det...

nå ligger han på lammeull og har dyne over seg.ikke så mye mere klær nå heller,for flanellsdynetrekket er veldig varmt...så legger jeg et tynt pledd over slik at dyna blir pakka godt rundt han...

Skrevet

jeg bruker bomullsbukse, sokker å body + fleece jakke å en ellte bomullslue i baggen med lammeskinn i bunn og dyne over. hun er alltid god å varm både på føtter å resten av kroppen. har når det var litt kaldere hatt på henne en fleece dress. over 5 grader så dropper jeg dressen å bruker jakke. hun er 11 uker på mandag.

jeg har bare hatt varmblodige barn så jeg har sluppet å kle de for zibir :D hadde jeg hatt henne i lammeskinns posen nå så hadde hun svetta noe innmari så derfor har jeg lagt den bort for denne vinteren

Skrevet

Sønnen min er også veldig varm. Vanskelig med påkledning syns jeg.

Han har bare bukse, body og en genser. Og tynn lue og votter så klart. Ligger på lammeskinn med bare dyne. Hadde han ikke tatt armene overhodet, ville jeg bare lagt han ut i body. Men er redd han kan bli kald på armene.

Skrevet

Hvis han er svett har han formye klær :-) Det spiller jo ingen rolle hva andre sine babyer har på seg? Jeg har ei som alltid har vært veldig varm, så hun har alltid hatt lite klær i forhold til andre babyer. Hun sitter i en mountain buggy sportsvogn, og til og med i vinter svettet hun oppi der, så jeg brukte ikke ull på henne, og bare en tynn vinterdress med bomullsbody under. Hun har aldri hatt strømpebukse under buksen, ikke engang da det var på det kaldeste i vinter. Hun har aldri vært forkjølet ller noe (nå blir de jo lettere forkjølet om de er forvarme enn om de er kalde..!)

Nå i det deilige vårværet har hun på seg en bukse og bomullsbody med vanlige sokker. Utenpå har hun en vårjakke fra Lindex, ikke noe ull eller fleece der. På hodet har hun en lue vi nettopp har kjøpt som er tynnere fordi hun svettet i vinterluen sin. Hun er ikke kald. Vottene er pakket ned for 2 mnd siden.

Jeg bare følger rådene fra jordmor og helsesøster jeg, de rådet meg til å kjenne på nakken og rygg om hun er varm eller kald. Temperaturen på hendene hennes har ikke noe å si. Mange tror at om baby har kalde hender så fryser de og pakker de inn. Helsesøster synes ikke jeg kler henne forlite.

Skrevet

Har også en VELDIG varm jente..så har aldri brukt ull på henne..og har enda vinterposen framme, men hun er alltid altfor varm når jeg tar henne opp så kanskje jeg skal vurdere å pakke den bort:)

Men oppi dunposen ligger hun med en tynn lue, bomullsbody og bukse..de dagene de blåser masse har hun også en tynn genser på seg...

Er litt skeptisk til å ta ut bagen enda, syns den luner så godt når hun ligger oppi der+ at jeg mangler seler i sportsdelen:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

kirsty: Jeg er nok bare på utkikk etter å se hva andre med varme babyer gjør - jeg vil jo ikke kle på han FOR lite heller. Min er som din: Har aldri brukt strømpebukse under bukse, her er det enten eller. I 12 minusgrader brukte gutten min kun ulldress oppi dunposen, og da var han varm, men ikke svett, hehe.

Jeg prøvde å la han ligge på lammeskinn med kun fleeceteppe over (bomullsbody, -bukse, sokker, lester, votter, tynn lue og den supertynne vårdressen), men da var han fortsatt gjennomsvett. Jeg tror jeg må legge vekk alle tepper ol. for at han skal bli passe, og ikke bruke votter :-P

Skrevet

Snuppis bruker ullbody og ullstrømpebukse og en tynn ull-lue inni posen. Prøvde meg med dyne og skinn i vogna, men det var ikke noe populært. Det er nok koseligere å sove i den tette posen. Så jeg har sydd en ekstra pose med bare en tynn sommerdyne inni. Den digre, tjukke voksiposen er altfor varm nå.

Skrevet

I oslo i dag fjernet jeg posen. Vi har også gått over til sportsdel. Så han ligger på lammeskinn, med en liten dyne over seg, festet litt rundt med en heklet ullteppe. På seg hadde han tynne ullsokker, tynn lue i bomull,joggebukse body og liten strikkejakka i bomull. Tynn fleecdress over siden vi skulle på kafe, og han skulle litt opp på fanget osv... Han var god og varm hele tida.

Som nevnt tidligere, vi kler på dem altfor mye ofte. En fin regel noen sa til meg, legg frem det tøyet du vil ta på ungen, og fjen et lag hahah ;)

Skrevet

Her er det også en veldig varm gutt ;) Måtte tidlig kvitte meg med voksiposen, da han kokte i hjel nede i den, gikk da over til en tynnere skinnpose fra Emmaljunga med fleecestoff inni, men det ble også for varmt.

Nå ligger han i vanlige klær, ikke strømpebukse, men som regel en langermet body under genseren, og bruker dundyne over han. Har også et helseteppe i vognen som han liker å ha rundt hodet og i halsen + en koseklut og kosebamsen sin som han selv pakker rundt seg i hodeenden. Bruker en tynn bomullslue for å beskytte ørene, men han er ofte svett i hodet da han kommer opp fra vognen.

Har ikke gått over til sportsdel enda, da han nesten alltid sover på tur, og de gangene han vil opp og se, så har jeg en enkel sittefunksjon i bagen under madrassen som vi bruker.

Ellers har jeg alltid med en utedress i tynn ull fra Troll som jeg tar på han hvis han vil opp fra vognen.

Skrevet

I går synes jeg det var ekstra vanskelig å kle på babyen her i Oslo. Det var 18 varmegrader i sola, men litt kjølig når sola gikk bak en sky, eller i skyggen..

Jeg er av den tror også at vi generelt kler på dem for mye. Min svigermor er for eksempel helt ekstrem. Hun vil ha sausskinnnspose, dyne, to ullpledd, ullundertøy og ulldress når det er rundt null. Helt sykt, hva skal hun da kle på henne når det er 10 minus?

Den siste uka har jeg kledd på min 5 mnd baby dette: bomullsbody og bomullstrømpebukser, ull-"cardigan" og bukse, ullsokker og tynn merinoull-lue. Hun ligger i dypvogn på ullteppe, men bare med dyne over. Er en måned siden jeg la bort vinterposen.

Men i går var hun helt svett med dette på seg. Så jeg vurderer å bytte ut ulljakka med bomullsjakke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...