Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Har fått fødeplass på Rikshospitalet. Jeg tok kontakt i forbindelse med samtale om forløsningsmetode. Fikk da beskjed om at samtale med lege kunne man først få i uke 34. Det hjalp ikke med henvisning slik jeg forsto det. Jeg har fått inntrykk av at Ullevåll og Ahus er langt mere fleksible i forhold til tidspunkt og at det er den enkeltes behov som i større grad styrer tidspunktet for første samtale med lege. Hva er deres erfaring. Er de virkelig så rigide på Riksen eller er dette mere propaganda for å få gravide til å slutte å mase? Er det noen som har fått legesamtale der på et tidligere tidspunkt? Informasjonen fra Ahus og Ullevåll tilsier at man kan få samtale på et tidligere tidspunkt. Er det også deres erfaring. Vurderer nå å bytte sykehus. Trodde egentlig de var ganske imøtekommende på Rikshospitalet i forhold til keisersnitt, men det er jo helt forferdelig å skulle gå så lenge med uavklart sak

Setter stor pris på om noen tar seg tid til å svare da jeg eventuelt må få hivd meg rundt i forhold til å bytte sykehus.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141696788-keisersnittsamtale/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du får jo samtale med jm! jeg var til jm samtale i uke 24/25 og hun satte opp legesamtale til meg i uke 33. jm avgjorde at jeg skulle ha ks og skrev det i journalen min. om jeg går i fødsel før legesamtalen får jeg alikevel ks. legesamtalen er bare formaliteter, samt å avgjøre datoen.

det er to jm på riksen som gjør sånne samtaler.

samtalen med jm var ikke noe å grue seg for.

Hei,

Takk for svar. Det er uansett slik at det er legen som må ta den endelige besluttningen om ks. Jordmor vil sikker anbefale det ene eller det andre men hun har ikke besluttningsmyndighet. Dvs at man får ikke noe "på papiret" før etter legesamtalen. Etter litt grundigere undersøkelse viser det seg at også på Rikshospitalet er det mulig med legesamtale på et tidligere tidspunkt. Det må sendes en henvisning som forklarer hvorfor samtale på et tidligere tidspunkt er nødvendig/ønskelig. Rutinen er nok altså legesamtale rundt uke 34 (slik jeg først fikk opplyst), men dette er tydelig vis ingen absolutt regel som ikke kan avvikes. Det er imidlertid verdt å ta med seg at Ahus og Ullevål ikke har noen slik offisiell politikk ( 34 ukers regel) og at det der kanskje vil være lettere å få en avklaring på et tidligere tidspunkt. Jeg var derfor på nippet til å bytte sykehus, men har nå tro på at dette kan avklares på et tidliger tidspunkt en først oppgitt.

Hei,

godt du fikk litt oppklaring. Jeg har fått keisersnitt på Riksen to ganger nå, uten noen spesiell grunn. Du har ingenting å bekymre deg for. De er veldig imøtekommende og menneskelige på Riksen, du trenger ikke krangle i det hele tatt. Legesamtalen er som hovedregel i uke noen og tredve, mens JM samtalen er før, men de er ikke absolutte på dette altså. Første gang fikk jeg faktisk mast meg til JM samtale i god tid før UL. Grudde meg til den, men til ingen grunn. Det første hun sa var: "Her tvinger vi ingen til å føde vaginalt. Men dersom det er noe vi kan gjøre for at du skal ha lyst til å føde vanlig, så legger vi gjerne til rette." Fikk bl.a tilbud om garanti for epidural etc, men valgte KS lell og det var ingen sure miner for det.

Denne gangen var de like "greie". Jordmorsamtalen min nå varte 2 minutter, legesamtalen like lenge (forrige gang var kanskje JM samtalen 30 min, legesamtalen 5 min) Riksen er virkelig et supert sykehus, særlig når man har KS. Topp ekspertise hele veien! De er også ett av få sykehus som ikke skiller mor og barn etter keisersnitt. Du får barnet opp på brystet med en gang og det får til og med være med deg på oppvåkningen. Veldig fin opplevelse! Skal inn igjen til uka, så håper virkelig det blir like bra denne gang. Håper alt går bra for deg og :-)

Og som de andre sier. På Riksen har faktisk JM belsutningsmyndighet i praksis. Legesamtalen er bare en formalitet. Etter begge mine samtaler har JM sagt: Du får keisersnitt, det er ikke noe du trenger å tenke noe mer på. Og når jeg kom til legen sa hun bare: "Har lest notatet fra JM har du ombestemt deg? Nei vell, da setter vi opp dato for keisersnitt."

Så iiingenting å bekymre seg for. De er virkelig helt topp der oppe :-D

Annonse

som anonym over her sier mener jeg også at de to jm på riksen som driver med dette har myndighet til å bestemme. det står ihvertfall i mine papirer at jeg skal ha ks og jeg har ikke vært til legesamtalen enda. følte meg velig godt ivaretatt på riksen. hadde katastreofesnitt der for noen år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...