*T*83 Skrevet 8. april 2010 #1 Del Skrevet 8. april 2010 Hei! Jeg er ganske så ny her inne og viser til mitt tidligere innlegg : "Ang provera, blodprøver, Gu og pergo. Haster, ønsker svar ;)" Sist tirsdag var jeg hos min spesialist Theresia Kasin, en fantastisk flink dame! Hun tok en ny innvendig GU og sa at slimhinnen min nå var normal og at eggstokker/-ledere og sånt så ok ut.Ingen polypper/cyster el.l! Eggposene derimot, så dårlige ut. Hun ville ha meg på Pergotime 2tabl i 5 dager for så å komme tilbake på syklusdag 13 som da var igår for å se på eggposene mine igjen. (Grunnen til Pergotime er for å se om jeg i d hele tatt klarer eggløsning i og med at jeg har hatt mens-problemene hele livet. Min sønn på 3,5år var veldig tilfeldig og nesten et mirakel! På en av mine veeeldig sjeldne eggløsninger satt han ! Men kroppen har blitt ennå mer ustabil etter han, så dette er for å kartlegge litt allerede nå! Ønsker jo en til snart! ) Så igår, onsdag var jeg tilbake hos Spesialisten. Blodprøvene jeg tok sist var fine! Er litt usikker på hva de egentlig sjekka da! Men , hun var IKKE fornøyd med resultatet etter pergotime! Eggposene var veeeldig små og lite futt i som hun så pent sa det! Så det var ikke bra sa hun! Lite sannsynlig at jeg får EL nå sa hun, men skal til sykehuset for blodprøver på dag 25 for å måle progesteronen og se Om jeg har hatt EL. Visste ikke at de kunne se d såpass sent i syklusen?? Dere andre, hva mener dere som har litt greie på det?? Uansett, hvis jeg ikke hadde hatt EL så skulle vi prøve en runde til med Pergotime i Juni forstod jeg. Dersom dette ikke virket skal jeg tilbake etter sommerferien og se an andre alternativ, event. prøverør osv.. Synes dette var fryktelig tungt å få beskjed om! Skaikelig deprimerende..... Alle dere andre der ute, som sikkert har slitt MASSE mer enn meg, hvordan takler dere dette? Ventingen, spenningen, skuffelsene osv?? Jeg er så vidt i gang og synes det er slitsomt allerede.... Håper noen vil skrive noen ord, innspill el.l! Lykke til alle sammen ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141695676-en-liten-oppdatering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emelina Skrevet 15. april 2010 #2 Del Skrevet 15. april 2010 Hei! Jeg hører egentlig ikke til her på Sliterne siden, men gjorde det før så titter innom av og til likevel. Siden du ikke har fått noe svar, så tillater jeg meg selv å svare her likevel... Alle disse blodprøvene som blir tatt er for å sjekke nivået på ulike hormoner. I begynnelsen av syklusen er det FSH, LH og østrogen som stimulerer eggene til å modnes. Du kan se på hvordan de ulike hormonnivåene skal være her: http://pernille.info/hormonkurve.htm Under eggløsningen slippes egget ut av folikkelen (eggposen), og folikkelen utvikler seg til "det gule legemet" (corpus luteum) som produserer hormonet progesteron. Progesteron nivået når en topp 7-9 dager etter eggløsningen, og det er denne toppen man ønsker å få målt i blodprøven som tas på dag 25. Selv har jeg ikke el av meg selv, og har uregelmessige sykluser. For å finne eggløsningen bruker jeg el-tester, og de slår ut positivt hver eneste syklus 14 dager før mensen kommer. En el-test slår ut på hormonet LH, som får en brå stigning 12-36 timer før eggløsningen. Deretter teller jeg selv dager for å finne ut hvilken dag jeg bør ta blodprøve for å sjekke progesteronnivået. Etter at vi startet utredningen og fikk vite at jeg ikke hadde el ble jeg også utrolig deppa. Man føler virkelig på at man ikke fungerer som en normal kvinne, og det er ingen god følelse. Jeg fikk resept på enkel pergotime - som resulterte i eggløsning og graviditet, men mistet i tidlig sa bare noen dager etter ikm. Neste enkle pergokur fikk jeg ikke eggløsning. Neste pergokur igjen ble dobbel, og ingen el og ingen mens... Ventet et par uker og så kom endelig mens igjen. Så fikk jeg en siste pergokur, dobbel denne gangen også, og da klaffet det endelig! Jeg ble gravid! Alt gikk bra, og hadde et fint svangerskap og fikk en velskapt liten jente. Nå er vi i gang med el-testing og blodprøver igjen for å se om det er noen endring her, men foreløpig ser alt ut som før. Så her går det nok mot pergo igjen. Spør legen din om resultatet fra blodprøvene, så er det alltids noen her på forumet som kan hjelpe deg å tyde dem. Det er ikke så lett å huske alt som legen forteller, så da er det gull verdt å få hjelp til sånt når man sitter hjemme og grubler på alt dette. Man lærer seg mer om hvordan kroppen fungerer, og det er lettere å forstå hva legen prater om. Ønsker deg masse lykke til med kroppen og prøvingen =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141695676-en-liten-oppdatering/#findComment-141727998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå