Gå til innhold

Til dere i bergen, Haukeland eller voss?

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...

Fortsetter under...

Haukeland, fordi de er nærmere, de har barneleger, spesialister og det er helt enkelt tryggere....skjønner ikke hvorfor noen vil velge bort det, man kan få akkurat den fødselen man ønsker og i tillegg ha vissheten om at om det skulle skje noe så er man på et sted med kompetanse til å håndtere det!

• 2 måneder senere...

jeg har fått begge mine to første på Haukeland rett og slett pga avstand og fordi de som stort universitetssykehus sannsynligvis er bedre drillet på hastesnitt og den slags enn Voss.

Saken med Haukeland er at jeg får en viss fabrikkfølelse der, siden det er veldig stort og personalet virker veldig overarbeidet. Jeg har hørt rykter om at de har lagt ned barselloftet, og da blir vi henvist til barselavdelingen på kk. Det er et usedvanlig utrivelig sted hvor jeg vil tilbringe minst mulig tid denne gangen. Det er fellesrom og for å komme til toalettet må man krysse en travel korridor med mengder besøkende. Toalettet er et typisk offentlig toalett med spinkle dører som ikke dekker hele veggen. I det hele tatt ikke greit hvis du har en del sår som skal stelles og har en baby somskriker hele nattenfordi du ikke får til ammingen. Huff. Dette opplevde jeg for over 5 år siden.

jeg håper inderlig det er blitt bedre nå.

Annonse

Deg om det. Som førstegangsfødende og problemfritt svangerskap valgte vi Voss da samlebåndfødsel og null enerom ikke fristet for meg/oss. Dersom det var så farlig å føde på Voss hadde de ikke hatt fødeavdeling der. Vi fikk enerom i 5 dager (og kunne få være lenger om vi ville) og mye bedre oppfølging etter fødsel enn vi kunne drømme om å få på Haukeland. Ville ikke byttet mot betaling en gang.

Nå kommer snart nr 2 og da blir det KK pga det er mest praktisk nå siden vi har en hjemme å tenke på. Gleder meg absolutt ikke til det, jeg reiser hjem så snart som mulig da pappaen ikke får lov å være der etter fødsel og jeg ikke er særlig begeistra for å dele rom med vilt fremmede mennesker. Blir lite avlsapning av sånt, spesielt med hver sin baby. 2 dager er 2 dager for mye når man må dele rom med andre.

Har man problemfritt svangerskap og alt ser bra ut er det ingenting i veien for å føde på Voss. Vil absolutt anbefale det.

• 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har født to ganger på KK, senest i mai i år, og er strålende fornøyd med oppholdet der begge gangene. Første gang fødte jeg på Føden, og jeg og mannen fikk enerom på Barsel i fem dager etter fødselen. Denne andre gangen fødte jeg på Storken. Jeg ble liggende der i tre døgn, fikk enerom denne gangen også, og mannen overnattet første natten sammen med meg. Vi har alltid hatt eget privat bad på rommet. Jeg skjønner ikke alt dette peset mot KK. De som jobber der er kjempehyggelig etter min oppfatning. Blir det en fødsel nummer tre er det helt uaktuelt å kjøre halvannen time helt til Voss med kjempevonde rier og sette barnets helse i fare fordi jeg har fått det for meg at det er bedre å føde der... Heia KK! :)

Jeg tenker velig mye på dette også, Haukeland er klart mest praktisk ihh til avstand og leger osv... Men fytti katta for en utrivelig plass og oppholde seg, hvis jeg føder på haukeland er jeg mer eller mindre garantert fødsels depresjoner. Noe så nitrist har jeg ikke sett på lenge...

Jeg fødte på haukeland for tre år siden og var kjempefornøyd, men jeg fødte på storken og fikk være på barselloftet (hotellet) og det var kjempeflotte rom og alt, men nå er barselloftet nedlagt.

Jeg besøkte en venninde i som fødte for litt siden og jeg hadde lyst og gråte på hennes vegne når jeg kom inn på det rommet, det var rett og slett helt grusomt, felles toalett og dusj i gangen med sånn spyleting som ikke virket (alle som har sydd vet hvordan det er...) og selve rommet var direkte deprimerende, som gravid selv må jeg bare si at jeg gikk derifra med nyfunnet fødselsangs... :( derfor har jeg nå begynt og vurdere voss, eller hjemmfødsel for den del.....

Jeg har født begge steder, og føder heller i bilen på vei til Voss, enn å føde på Haukeland. ;)

Voss er rolig og deilig, ingen forstyrrelser, enerom, pappaen får være der hele tiden, de ansatte er utrolig hyggelige og respektfulle.

Selv om vi bor maks 15 min unna Haukeland er valget skikkelig enkelt. 1 time lenger er det verdt.

• 2 uker senere...

Annonse

Har kun erfaring fra Haukeland, og følte meg trygg og ivaretatt der..hadde fantastisk oppmuntrende jordmor og ble godt fulgt opp. babyen satt fast under fødselen, så måtte ha assistanse fra lege for å tas med tang. skal nok til haukeland igjen denne gangen og, har bare positivt å si om de som jobbet der. :)

har nettopp født på Haukeland, Storken. Var kjempefornøyd! Da vi kom der tidlig om morgenen var det stearinlys på rommet, radio i vinduet vi kunne sette på og to kjempekoselige jordmødre som hjelp oss... det var ikke fullt, så vi fikk familierom til dagen etter- da valgte vi å reise hjem.. er kjempefornøyd og syntes de gjorde en fantastisk jobb

Har hørt utrolig mye positivt om Voss, og ble ikke litt i tvil en gang da jeg har sett på serien "Sykehuset". Jeg har lysst og reise dit, men pga den lille datteren vår (på 19mnd ved termin) så kommer jeg til og velge Haukeland. Var på føden der tidligere, og de var hyggelige og hjelpsomme. Men det var fordi det var lite folk inne, og de hadde lite og gjøre på.. Noe som irriterte meg sterkt den gangen var jo at jeg bodde på et tomannsrom ALENE, men sambo fikk ikke være der mer enn ved pappavisitten!!! Men i naborommet som kvinnen også var alene, joda hun fikk ha sambo hos seg, og han overnattet der i tillegg. Snakker meg om forskjellsbehandling!!! Er jo derfor jeg har lite lyst der denne gangen da.. Men lurer på om jeg skal velge storken kanskje. NOEN SOM VET HVORDAN DET ER DER? HVOR MYE FÅR SAMBO VÆRE MED DER???

Vi var (som tidligere skrevet) på Storken. Fikk beskjed av personalet at dersom det var ledig kapasitet var det mulig å ha samboer med seg. Vi valgte å reise hjem dagen etter, og da er det vel kanskje lettere å få familierom og.. tror ikke de kan love familierom flere dager på rad- avhenger nok av kapasitet og hvor mange som kjem inn, noe som er vanskelig å vite flere dager på forhånd. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...