Gravid prinsessemamma<3 Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 jeg leste om det hær inne en gang, at spebarn ikke skal ha tisselaken pga fare for krybbedød..stemmer dette? å hvorfor/ hvordan?
Mammaaaaaa Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Er det sant? Har alltid brukt det i sengen til gutta! Kanskje fordi det gjør at det blir litt tett rundt babyen? Dårlig luftsirkulasjon?
Gravid prinsessemamma<3 Skrevet 7. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2010 vet ikke om det er sant, men vet jeg leste det hær inne..men det er så mange som"vet" slikt hær inne:p
mamma og my Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Tenker det handler om at det blir tett under babyen, og dårlig luftsirkulasjon. Men det er sikkert forskjell på tisselaken, der noen er mer luftige enn andre. Selv har jeg bare kjøpt en tynn overmadrass som jeg har vasket ved behov, sjelden at noe har trukket gjennom den.
mamman til to gutter Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Jeg har aldri hørt det om tisselaken og krybbedød, men jeg vil si at hvertfall så lenge babyen er så liten at faren for krybbedød er størst, så er det lite behov for tisselaken. Så lenge man bruker bleier i riktig størrelse skal det mye til at det lekker så mye at det er behov for tisselaken, en overmadrass holder i massevis. Nr1 hos oss var en ordentlig gulpebaby og det også ble stoppet av overmadrassen de gangene gulpekluten under hodet ikke holdt. Når man kommer så langt at man skal slutte med bleie på natta, så vil jeg tro behovet for tisselaken kan oppstå, men da er barna så store at faren for krybbedød ikke er der på samme måte.
Vesla222 Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Jeg er føstegangs, så har ingen erfaringer med tisselaken vs. overmadrass. Har ikke hørt noe særlig om faren med dette heller, men har jo tenkt tanken, i og med at sirkulasjon i madrassen og lufting i bunn av sprinkelsengen er så viktig - tisselaken puster jo ikke i det hele tatt. På Ikea sine tisselaken står det at de aldri må brukes under babyens hode, så kanskje bare i fotenden av sengen da? Men høres jo ut som om en overmadrass kan være løsningen da.
Bellbaby Skrevet 8. april 2010 #7 Skrevet 8. april 2010 Jeg har heller ikke hørt om dette før, og brukte tisselaken fra gutten min var nyfødt. Men etterhvert merket jeg at det ble klamt for han, da tisselakenet ikke puster. Kjøpte DryKid overmadrass, som puster og urin m.m. trekker inn i madrassen så babyen ikke må ligge i det våte. Underdelen av madrassen er lekkasjesikkert, og man deler madrassen i to (glidelås) for å vaske den. Kan anbefales! Nå skal han få større seng (er 2 år) ifbm. at han skal bli storebror, og da har jeg funnet ut at det også finnes DryYoung overmadrass til større senger. Siden det etterhvert blir bleieavvenning må det være godt for barnet å ligge på siden det ikke blir vått og han dermed kan sove godt uansett. Jeg skal kjøpe Dry ammemadrass som babyen kan ha i begynnelsen, etter anbefaling fra mange. Den virker på samme måte, men har også mange andre fordeler. Du kan kikke på www.dry.no (selges bl.a. på Barnas Hus). Sist erfarte jeg at sprinkelsengen ble for stor for den nyfødte, og vi skal legge nestemann rett i sprinkelseng også og ha vugge i stua. Ammemadrassen lager da en ramme rundt babyen så han føler seg mer "innestengt". Men som sagt har jeg aldri hørt at det har noen sammenheng med krybbedød, jeg byttet bare fordi det var mer behagelig for den lille :-)
Chisme Skrevet 9. april 2010 #8 Skrevet 9. april 2010 tiss å sånn går ikke like lett igjennom ville jeg tro, men de GULPER masse! og DET leste jeg på et sånt sted (husker dessverre ikke hvor da:S) at kan føre til krybbedød.. var visst noe me at når barnet bruker gamle madrasser så er d gjerne gulp og sånn fra den forrige babyen og d kommer da sånne "skadestoffer" eller noe sånt opp som er skadelig for baby av dette gulpet... har ikke fått min lille enda så vet ikke helt sikkert åssen detta tisselakenet virker for barnet enda, men etter tips så bruker jeg tisselaken under d vanlige lakenet i senga mi (pga hvis vannet sku gå i senga og seinere pga lekking av melk) og jeg merker ikke noe av d! har tatt tisselakenet over madrassen t babyen så et vanlig laken over, testa litt på åssen d pusta og d virka ganske fint syns jeg:) virka ikke klamt heller i hvert fall da, men får jo se... mange som gjør d på samme måten leste jeg på babyverden...
Glad tobarnsmamma Skrevet 10. april 2010 #9 Skrevet 10. april 2010 Jeg har selv prøvd vanlige tisselaken fra bl.a. princess og spar-kjøp, og merker at jenta blir varm og litt klam av disse, de er nok veldig tette. Men så leste jeg her inne at apotekene selger noen veldig gode pustende tisselaken som brukes på bl.a. sykehjem. Jeg dro til Apotek 1 og spurte - og de solgte noen engangs tisselaken som kan ligge under det vanlige lakenet helt til det er blitt vått - da byttes det ut. Disse laknene skal visstnok være veldig gode og pustende. Det kostet 130 kroner for 50 stk - noe jeg regner med vil vare leeeenge. Dette skal jeg prøve under mitt laken også, i tilfelle vannet går. Men gidder ikke enda, er bare 33 uker på veg, så faren er vel ikke så stor enda.
ღMadame_mim ღ Skrevet 10. april 2010 #10 Skrevet 10. april 2010 Min baby på 1 måned har fremdeles ikke lekket igjennom bleia hvertfall enda bleiene på natta kan bli veldig tissevåte noen ganger. Har heller aldri lekket bæsj selv om bleia har vært full. H*n gulper en del, men dette "problemet" har jeg løst ved å kjøpe sånne store kluter som jeg bretter flere ganger og legger under hodet. De er så store at det bygger ikke opp noe i høyden selv om de blir brettet. vet ikke hva de heter dessverre, men kjøpte dem på happyland. Gjennom disse har jeg aldri opplevd at det har lekket.
Shiira Skrevet 10. april 2010 #11 Skrevet 10. april 2010 Man trenger jo heller ikke bruke tisselaken som dekker hele madrassen. Jeg har tidligere brukt et lite som jeg legger under rumpa/ryggen, ikke heldekkende. Legges under lakenet selvfølgelig. Det kan sikkert bli dårlig sirkulasjon ja, men da kan det jo nevnes at på sykehusene ligger barna på plastmadrasser.... ikke mye pusting i madrassen der..
Glad tobarnsmamma Skrevet 10. april 2010 #12 Skrevet 10. april 2010 Jenta vår på snart 2 år har heller aldri lekket verken tiss eller bæsj, MEN i løpet av hennes første leveår fikk hun oppkast-syken to ganger. Begge gangene startet det på natten, med senga full av spy. DA var jeg glad for at det bare var å ta av laken og tisselaken - og på med nytt - så kunne hun få sove videre. Ellers hadde vi måttet vaske madrass eller overmadrass, og hva da når neste oppkast kom? Med engangs tisselaken fra apoteket kan en nå bare bytte tisselaken og laken, og være trygg på at madrassen er beskyttet mellom hver omgang spy (når barna får det på nettene er de jo ofte søvnige mellom hver gang de våkner og må spy).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå