Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei igjen.....spørsmål på spørsmål...:-)

Jeg hadde første søskenforsøk for akkurat to år siden. Negativt resultat. Jeg fikk da konstantert at stoffskiftet mitt var blitt alt for lavt (har hatt lavt stoffskifte i mange år, men graviditeten svekket det ytterligere). Jeg fikk 3 egg på frys i dette forsøket. Har ett igjen, som jeg kanskje skal sette inn i denne mnd. Det jeg lurere på er om det lave stoffskiftet for to år siden, kunne ha påvirket eggkvaliteten da. Siden jeg vet at det var lavt, så vet jeg ikke om jeg skal orke å gå for det fryse-egget hvis sannsynligheten for at det er elendig kvalitet pga lavt stoffskifte.

Noen som vet???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141694094-eggkvalitet-og-lavt-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vel min lege sier at eggene er "laga" og programmert for lenge siden...det spiller ikke så stor rolle hva vi gjør på forhånd...sier han...selv narkomane blir gravide...eggene avgjør...

mer vet ikke jeg...håper andre bekrefter den teorien for din del :-)

Ring min klinikk og spør?

Heisan

Tror ikke lavt stoffskifte har noe å si for eggkvaliteten, det påvirker heller evnen til å feste seg, og tror også jeg har lest at det er større risiko for å abortere.

Dersom stoffskiftet ditt er godt kontrollert nå tror jeg nok at jeg ville satset på fryse-egget dersom jeg var i samme situasjon.

Kan sikkert være en god idé å kontakte klinikken dersom du er usikker.

Tusen takk for svar, begge to :-)

Stoffskiftet er bedre regulert, tenderer nå heller til å være litt for høyt. Tror jeg tar en blodprøve for å sjekke det nå, og så går vi for fryse-egget. Skal prøve å slutte å tenke og bekymre meg nå; det som skjer det skjer!!

..................men hadde jo vært fint å blitt gravid nå da................ :)

Annonse

Det er slik som Høst72 sier. Eggene blir ikke dårligere, men vanskeligere å bli gravid. Lindenberg på CFC i København sa til meg at stoffskiftet skal ha vært stabilt innenfor normalområdet i 3 mnd før man skal prøve. Han sa det med en gang jeg sa at jeg hadde hatt stoffskifteproblemer, mens spesialisten på stoffskifte her i landet sendte meg av gårde mens det var alt for høyt og med masse antistoffer i kroppen, måtte bare være stabilt!!! Er stoffskiftet for høyt blir man ikke gravid. Kroppen stopper reproduksjonsevnen. Er det for lavt når man blir gravid må det følges godt med. Må gi legen beskjed med en gang man blir gravid.

Lykke til!

Tusen takk for svar.

Jeg tror stoffskiftet mitt er litt for høyt. Uff, hva kan jeg gjøre på bare en uke? Kutte ned på levaxin? Skal prøve å få tatt blodprøve på mandag, og så høre med ivf-legen om alt er ok. Ingen vits i å kaste bort et fryse-egg :(

Synes dette er litt tungt, jeg...... (beklager at jeg klager så mye).........

Håpefull38.

Vet du hva som er for høyt stoffskifte? Hva var din TSH på da du hadde for høyt? Tror normalområdet er TSHmellom 1 og 21/2, mitt TSH var 0.6 tror jeg det var sist jeg målte. Vet du om det er for høyt til å ikke bli gravid?

Takknemlig for svar :-)

TSH skal være mellom 0.1 og 3.5 hvis man er behandlet. FT4 skal være mellom 9 og 22. Da jeg hadde for høyt stoffskifte var den ikke målbar på lenge. Altså under 0.1. FT4 var på 36. Nå ligger min rundt 0.2. Jeg skal ha den under 0.5 pga at jeg hadde kreft i skjoldbruskkjertelen. Skal også være lav fordi jeg får øyeproblemer når TSH kommer opp mot 1. FT4 var 23(i januar). Siden jeg nå får all tyroksinen i tabelettform(opererte ut kjertelen) var det helt flott.

Det at man føler seg frisk er hovedsaken. Legene kan ikke bare behandle ut fra normalområdet. Noen har det supert når det ligger lavt, mens andre må ha det litt høyere for å føle seg bra. Man må bare kjenne hva som er best for en selv, for det er veldig individuelt fra person til person. Hvis du ikke har symptomer på for høyt stoffskifte, har forhøyet FT4 og anti-tpo, så skal du ikke bekymre deg. Jeg hadde enormt med antistoffer i kroppen(over 1300, og det skal være under 60), og fikk beskjed av legen at jeg ikke måtte finne på å bli gravid før det var fikset. Han sa det foregikk masse i kroppen min!

Ønsker deg lykke til med forsøket:-)

Tusen takk for svaret ditt, Håpefull38 :-)

Det første jeg skal gjøre på mandag er å ta ny blodprøve. Når jeg får prøveresultatet, skal jeg titte på svaret ditt igjen :-)

Tusen takk, og masse lykke til til deg.

Hei Niffi!

Du klager ikke...dette gjelder liv og død...og her inne kan man få masse tips og hjelp som enten er umulg å finne ut selv...eller vanskelig å spørre leger om...man må liksom vite litt for å kunne spørre mer...

Det imponerer meg for en kunnskap mange sitter på og jeg blir rørt av gleden og iveren til å støtte hvernadre og hjelpe i denne fryktelige situasjonen!

Lykke til da NIFFI...synes du er kjempetapper som står på og graver og prøver...det skal mot og styrke til!!!

Ønsker så det beste for deg nå.....

Klemmmmm....med sjokolade på toppen! :-)

Annonse

Kjære Nurket.

Tusen takk for svaret ditt....blir alltid så glad og rørt når jeg får svar fra deg :-) Veldig enig med deg om at her er det mange utrolig flotte og hjelpsomme jenter, som er til UTROLIG GOD hjelp!!!!! Hadde jeg hatt en hatt, skulle jeg ha tatt den av for alle her.

Håper alt går bra med deg :) Har dere vært på ultralyd?

God klem fra Niffi.................. som sender litt sjokoladepulver tilbake :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...