Gå til innhold

Tenker på å få en til....men usikker på permisjonspenger. Fast/ikke fast stilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

er ikke i fast stilling nå. Går bare etter behov. Vurderer å søke fast 100% noe jeg veit jeg får. Noen som veit om jeg får permisjonspenger utfra den faste stillingen hvis jeg trer inn i den rett før termin? eller blir det regna ut fra de 6 beste av de 10 siste månedene da og?

Skrevet

Jeg ville vel kanskje skaffet meg den 100% aller først for å være sikker på å få best mulig permisjonspenger. Jeg tror dem tar gjennomsnitt av de 6 beste mnd, men er det store endringer i lønn kan det hende dem ser på de 3 siste. Men jeg skal ikke si det heeelt sikkert.

Skrevet

Du kan ringe NAV å spørre dem. Jeg mener at dersom du får fast jobb hvor de utbetaler lønn til deg og så får de igjen hos NAV (slik er det for meg som er kommuneansatt), da krever de inn fra NAV faktiske lønnsutgifter. Men vet ikke om det er regler for hvor lenge du skal ha vært ansatt.

Skrevet

Må man ikke ha vært ansatt i 6 måneder (før man går ut i permisjon) for å ha krav på fødselspenger?

Skrevet

Man må ha vært i jobb i 6 mnd før man går ut i permisjon jo. Av disse mnd gjelder også hvis du evt blir sykemeldt.

Skrevet

Må understreke at jeg ikke er sikker på reglene, for jeg har aldri vært ute for denne situasjonen selv... Men jeg er ganske sikker på at utgangspunktet er siste lønning før man går ut i permisjon. Man regner bare gjennomsnitt av de siste månedene hvis det er gunstig for deg, dvs hvis du har gått drastisk ned i lønn. Dvs at jeg tror du da burde få lønn ut fra 100% stilling, selv om du begynner i stillingen i løpet av svangerskapet. Men sjekk det, jeg er som sagt ikke sikker!

Men hvorfor ikke bare søke 100% fast med en gang? Det er jo greiere hvis du skulle bli sykmeldt også...

Skrevet

Takk for svar. Skal sjekke dette ut nærmere. Noe jeg ikke hadde tenkt på var sykemelding. Veldig greit å ha fast da ja. Grunnen til at jeg ikke har søkt er at jeg vil gå mist mulig i turnus. Derfor trur jeg jeg kommer til å vente med å søke til jeg faktisk er gravid....litt sleipt kanskje men. Hva gjør man ikke for penger;)

Skrevet

Sist gang jeg var i permisjon beregnet de foreldrepenger ut fra den siste lønnsslippen. Flaks for meg, som gikk fra 80 til 100% stilling en måned før permisjonsstart (var faktisk helt tilfeldig)..;-)

Skrevet

Mener å huske at man har krav på den lønnen man har idet man går ut i permisjon, dersom det er mest gunstig. Altså: Har man hatt lav lønn det siste halve året, men får ny jobb, evt høyere lønn, 4 uker (om jeg ikke husker feil) før permisjonsstart, så vil dette være grunnlaget for beregningen av foreldrepengene. Det står ganske greit på Nav sine sider. Jeg forstod det i alle fall ;-) Må selvfølgelig bevises med kontrakt eller lønnsslipp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...