LilleMummy Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Jeg har ei jente på 7 mnd og en uke. Hun ruller ikke over fra rygg til mage alene ennå. Da jeg var på helsektr med henne i midten av januar (4 1/2 mnd gammel) spurte helsesøster om hun ruller over ennå og siden hun ikke gjorde det så måtte vi begynne å øve. Jeg lar henne ligge på gulvet å leke flere ganger om dagen for å se om hun får det til. Hun strekker seg etter ting og legger seg på siden og sånn, men får liksom ikke med seg benet over slik at hun ruller. Prøver å hjelpe henne litt, men det skjer ikke så mye. Blir litt stressa da helsesøster mener at dette er noe hun burde mestre nå. Hun er derimot veldig opptatt av å stå og er sterk i bena. Vet det ikke er så bra for ryggen så jeg prøver å begrense dette litt. Alle barn er jo forskjellige og ting kommer som regel etterhvert, men siden helsesøster maste om dette for flere mnd siden vet jeg liksom ikke helt hva jeg skal tenke. Noen som har noen råd, meninger eller erfaringer rundt dette...? Blir kjempetakknemlig for svar!
Romeren Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Nei, jeg synes ikke du skal være bekymret. Barn er bare forskjellige! (Niesen min tror jeg faktisk var 8 måneder første gang hun rullet fra rygg til mage.) Det utligner seg uansett etterhvert, skal du se. (Unødvendig av helsesøster å stresse deg på det, synes jeg. Hun ruller når hun er klar for det! )
Gjest Kira06 Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Jeg sier som Romeren at hun ruller når hun er klar for det. På vår barselgruppe (hvor barna er fra 5-7 mnd) er datteren min på 6,5 mnd den eneste som ruller fra rygg til mage. Men hun er da også den eneste som ikke klarer å "stå", er helt pudding i beina. Så disse barna utvikler seg i det tempoet de ønsker, og tror ikke du burde bekymre deg. Men hvis du vil sjekke det ut, så er det alltid en fysioterapaut tilnyttet helsestasjonen. Vi har gått til fysioterapauten der ettersom vår datter hadde en favorittside med hode de første mnd. Og hun gikk igjennom og sjekket alt når vi først var der. Så hvorfor ikke spør om helsesøster kan skrive en henvisning til fysio? Bare sånn at du får ro i sjelen. Bedre å gjøre det enn å gå og være bekymret.
septbaby09 Skrevet 8. april 2010 #4 Skrevet 8. april 2010 Hei. Enig med de over her. Ikke stress med det. Vår gutt som er 6 mnd nå rullet først av seg selv for 1 ukes tid siden, etter mye øving med han. Han står overhode ikke på bena, kikke bare dumt å lurer på hva jeg driver med. Alle barn er forskjellig. Men må også si at vår hadde en favoritt side, og en liten låsning i nakken, så vi har gått til fysio og manuellterapaut med han. Ang dette med rullingen har vi som sagt øvet masse med han på gulvet. rett å slett rullet han over, og tilbake, osv osv flere ganger etterhverandre slik at han skulle forstå bevegelsen. Det han manuellterapauten sa var viktig er at bakerste arm må med, om den henger igjen kommer man ikke over. Tak tak i låret på jenta, og snu henne sakte på en måte, stopp halveis å se om hun selv fullfører bevgelsen over, altså ved at begge armene kommer over, og hun løfter overkroppen litt på en måte, for å komme rundt. Om ikke armen følger med kan du lure med en leke, eller rett å slett hjelpe den ved å holde den og dra forsiktig over. Håper du skjønte det. Etter 1 ukes tid med mye av dette skjønte han det plutselig selv. Så nå ruller han som bare det, men ikke tilbake, så blir hyl å grin etter en stund hehe. Lykke til:)
abella Skrevet 8. april 2010 #5 Skrevet 8. april 2010 Jeg har en bok som heter Spebarnsboken som vi fikk på sykehuset. Der står rulle fra rygg til mage oppført under 7 mnd. Og den tabellen er ment som en +/- tabell, så det er med andre ord ingen grunn til bekymring. Det viktigste er at hun får holde på med ting hun mestrer. Da vil hun synes det er gøy å leke og røre seg og utforske nye bevegelser etter hvert. Slik får hun god selvfølelse. God selvfølelse er mye viktigere enn å være tidlig ute.
Ooops I did it AGAIN Skrevet 8. april 2010 #6 Skrevet 8. april 2010 Min lille rullet fra rygg til mage da han var 4-5 mnd, men fra mage til rygg var han sikkert 7 mnd før han gjorde.. Sånn bevisst iallfall. Ville ikke bekymret meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå