Trønderpia Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Jeg har en liten gutt på 16 mnd. som er veldig glad i Mariekjeks. Men for et par dager siden fikk jeg høre at denne kjeksen ikke var bra, pga noe med fett-innholdet eller lignende. Flere som har hørt noe lignende..? Bør jeg evt. slutte og gi han denne kjeksen..?
Erle79 Skrevet 7. april 2010 #2 Skrevet 7. april 2010 Det er vel ikke heldig å dytte på med store mengder Marie-kjeks, for de er ikke akkurat sunne. Men en kjeks i ny og ne gjør ingenting...
Gjøkeredet③ Skrevet 7. april 2010 #3 Skrevet 7. april 2010 Men nå var jo ikke Mariekjeks den som akkurat kom dårligst ut i F&B sin test heller.. Har ikke bladet foran meg, men tror den havnet ganske midt på treet og at det var de som var mye verre enn den!
mamma til Jesper <3 Skrevet 7. april 2010 #4 Skrevet 7. april 2010 Begge svigerforeldrene til søstern min er tannleger. Hun fikk så mye kjeft av dem fordi at hun hadde gitt sønnen sin på 13 mnd Mariekjeks. De skjønte rett og slett ikke at det gikk ann og lurte på hva slags info foreldrer fikk idag.. Kan si hun ble litt satt ut av det..
Gjøkeredet③ Skrevet 7. april 2010 #5 Skrevet 7. april 2010 Bestevenninna mi er også tannlege og hun har nå gitt sønnen sin Mariekjeks rett som det er, så tror kanskje det er delte meninger om det innad i bransjen da gitt:o)
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 7. april 2010 #6 Skrevet 7. april 2010 Har 2 tenåringsbarn som elsket mariekjeks som barn (dengang var det "sundt") Ingen av dem har enda huller i tennene (13 og 16 år) Men er jo uansett lurt å gi kjeksen etter en skive brød da å ikke erstatte et måltid.
Brura76 Skrevet 7. april 2010 #7 Skrevet 7. april 2010 Det er ikke sukkeret i Mariekjeksen som er det "farlige", det er transfettet. En type fett som ikke er bra for noen, men som ofte tilsettes for å bedre holdbarheten.
Fifrildi Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 Og bare så det er nevnt; transfett er da ikke noe som er ekslusivt for Mariekjeks mens som finnes i så godt som alle kjeksprodukter samt det meste av ferdige bakevarer. Så det er uansett bra å ikke spise for mye av noen av delene.
husmus &2 Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Det er palmeoljen som er djevelen her. Da det er sagt er det så latterlig mye det er palmeolje i og selvom det er det verste av alt så får han en mariekjeks her i ny og ne.
Julie_82 Skrevet 8. april 2010 #10 Skrevet 8. april 2010 Hvete og korn generelt har lite næringsverdi for mennesker. For sunne snacks til barna burde man prøve frukt.
Fifrildi Skrevet 8. april 2010 #11 Skrevet 8. april 2010 Ikke bare palmeolje. Også solsikkeolje, margarin etc omdannes til transfett når det varmebehandles. For faktasheet om transfett for de med interesse: http://www.fedon.no/Transfett+%E2%80%93+hva+og+hvor+er+dette+mystiske+fettet%3F.9UFRrU1M.ips
Gjøkeredet③ Skrevet 8. april 2010 #12 Skrevet 8. april 2010 Frukt får han i massevis, så det er ikke det som er problemet... Tror ikke det er noen som gir dem kjeks istede for frukt for å si det sånn Tror egentlig alt er farlig jeg, det beste hadde vel vært hvis vi fullammet til de begynte på skolen og vel så det;o)
SusyQ Skrevet 8. april 2010 #13 Skrevet 8. april 2010 For å oppsummere: Nei, Marie kjeks er ikke sunt, hverken for barn eller voksne. Det inneholder i likhet med nesten alle andre søte kjeks transfett, palmeolje og sukker og er i tillegg bare tomme kalorier uten noe næring. Men: som en dessert o.l istedenfor godteri/kake er det helt streit alternativ. Som et mellommåltid istedenfor bærmos, frukt, brødskiver, knekkebrød osv er det ikke bra. Moderasjon er nøkkelen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå