Gå til innhold

Mariekjeks ikke bra for barn..?

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten gutt på 16 mnd. som er veldig glad i Mariekjeks. Men for et par dager siden fikk jeg høre at denne kjeksen ikke var bra, pga noe med fett-innholdet eller lignende. Flere som har hørt noe lignende..? Bør jeg evt. slutte og gi han denne kjeksen..?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141692359-mariekjeks-ikke-bra-for-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge svigerforeldrene til søstern min er tannleger.

Hun fikk så mye kjeft av dem fordi at hun hadde gitt sønnen sin på 13 mnd Mariekjeks. De skjønte rett og slett ikke at det gikk ann og lurte på hva slags info foreldrer fikk idag.. Kan si hun ble litt satt ut av det..

Har 2 tenåringsbarn som elsket mariekjeks som barn (dengang var det "sundt") Ingen av dem har enda huller i tennene (13 og 16 år) Men er jo uansett lurt å gi kjeksen etter en skive brød da å ikke erstatte et måltid.

Annonse

Ikke bare palmeolje. Også solsikkeolje, margarin etc omdannes til transfett når det varmebehandles.

For faktasheet om transfett for de med interesse:

http://www.fedon.no/Transfett+%E2%80%93+hva+og+hvor+er+dette+mystiske+fettet%3F.9UFRrU1M.ips

Frukt får han i massevis, så det er ikke det som er problemet...

Tror ikke det er noen som gir dem kjeks istede for frukt for å si det sånn

Tror egentlig alt er farlig jeg, det beste hadde vel vært hvis vi fullammet til de begynte på skolen og vel så det;o)

For å oppsummere:

Nei, Marie kjeks er ikke sunt, hverken for barn eller voksne. Det inneholder i likhet med nesten alle andre søte kjeks transfett, palmeolje og sukker og er i tillegg bare tomme kalorier uten noe næring.

Men: som en dessert o.l istedenfor godteri/kake er det helt streit alternativ.

Som et mellommåltid istedenfor bærmos, frukt, brødskiver, knekkebrød osv er det ikke bra.

Moderasjon er nøkkelen :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...