Chickenmum Skrevet 7. april 2010 #1 Skrevet 7. april 2010 Er det for tidlig å innarbeide soverutiner når babyen er 8 uker? Mitt lille sjarmtroll er våken fra 19.30-00.00, fra rundt 21.30 skal han kun bysses/bæres/serveres fram til han tilslutt sovner med puppen i munnen i min seng. Nattesøvnen blir også særdeles dårlig, og jeg er nå en litt trøtt og irritabel mamma… :-| (på dagtid sover han godt ute i vogna si, fordelt over 3-4 dupper på 1 ½ - 2 timer hver dupp) Vil det være ille om jeg gir han et bad rundt 21, på med pysj, ammer i senga og så legger han? Tenker å være der inne hele tiden, og ta han opp når han begynner å gråte. Heller ta han opp 100 ganger om så er - og så tilslutt satse på at han sovner selv. Råd noen?
Babydarling,og-Noah2010 Skrevet 9. april 2010 #2 Skrevet 9. april 2010 Hei,jeg har en gutt på 7,5uke som vi jobber med litt rutiner på nå.Han sover endel på dagtid,men etter en drøy uke med mye skriking på kvelden fra ca 18-24 til å fra(han var 5uker) så tipset en vennine av meg om at det kunne hende han ble overstimulert og trengte å legge seg tidlig.Vi pleide å la han sove i kurven i stua for han skulle jo spise en gang til før vi la oss uansett,siden det er første barnet så vet man jo ikke alt heller. Nå har vi fått til at vi bader og steller ca 20.30,så får han mat(flaskebarn) og så legger vi han i sengen sin som står på soverommet vårt hvor det er mørkt og kjølig.Må gå inn å gi han smokken ett par ganger men det er kun litt klaging og ikke gråt før han sovner og sover alt fra 4 til 6 timer før neste måltid. Har også prøvd å legge han tidligere,hvis han spiser kl 19 f.eks men da er det bare gråt.Så nå tilpasser jeg mengden mat kl 20.30 etter hvor lenge det er siden han spiste og det fungerer . Resten av natten så spiser han ca hver 3 time,så vi er egentlig heldige.Tar han opp og gir mat i stua uten lys og lyder og legger han tilbake i sengen sin igjen.Han gulper så mye så derfor gir jeg ikke han flaske i sengen. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. april 2010 #3 Skrevet 9. april 2010 Hei! Det vil ikke være ille! Det er vår erfaring i hvert fall Vi lurte på det samme da gutten vår var rundt 6-7 uker Trodde det var for tidlig med rutiner på slikt, og på den tiden ble han bare mer og mer gretten utover kvelden, vi pleide ikke å legge ham i sengen sin på soverommet før vi la oss rundt 23-tiden. Han sov kanskje litt på armen min, og litt i kurven sin i stuen, men han var skikkelig sur på kveldstid, sutret og gråt mye, og vi gikk og bysset og trøstet en del når han ikke sov. Så en kveld var vi så lei, så vi svøpte ham rett og slett i et teppe, og la ham i senga si inne på rommet, rundt kl 20. Vi trodde aldri det skulle gå, men han sovnet! Prøvde det igjen neste kveld, men da litt tidligere, og det gikk også fint Så fra den dagen gjorde vi det slik; kveldsstell kl 18.30 (bad annenhver dag), siste kveldsmåltid i mørket inne på soverommet (han får flaske) og så svøper vi ham i et teppe (for at han ikke skal veive med armene og vekke seg selv) og legger ham. Trenger ikke bysse eller noe slikt heller. Så sover han til 07 neste morgen, avbrutt av 1-2 måltid, også de i mørket. Nå er han 4 mnd og vi har fortsatt samme rutinen Han var nok mettet på inntrykk og stimulans etter en lang dag, så det var godt for ham å få legge seg inn på et mørkt, kjølig rom og få litt fred rett og slett tror jeg Kanskje du kan prøve å gå ut av rommet etter siste amming på kvelden også, siden du nok lukter melk, så kanskje pappan kan prøve å roe ham ned og stryke ham og gi smokk osv, uten å løfte ham ut av senga. Men ikke om han gråter voldsomt så klart.. Prøv dere litt frem på hva som fungerer for dere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå