Gå til innhold

jeg har nå fullammet i 6 mnd, og skal begynne med fast føde.. hvordan gjør jeg dette da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

helsesøster har tipset meg om en 4 mnds grøt som er fin å begynne med, men jenta mi er 6 mnd nå- så hvor lenge skal jeg bruke den før jeg går over til 6 mnd grøt? og når skal jeg introdusere flere måltider enn kveldsgrøten? lunch? middag?

når førstefødte var baby fikk vi ikke til ammingen, så hun fikk jo grøt fra hun var 4 mnd... jeg er helt grønn på å vente til de er så store før de begynner å spise annen mat.. spent på hvordan dette skal gå, hun er vært glad i puppen =)

Skrevet

Prøv med litt banan eller avocado først. Til å begynne med ville jeg bare gitt henne et måltid med fast føde om dagen - det tar tid for kroppen å venne seg til dette. Uansett - dette sier Helsedirektoratet:

Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder.

Tegn på at barnet kan trenge tilleggskost før seks måneder er utilstrekkelig vektøkning, at barnet virker sultent selv etter hyppige brystmåltider og at barnet viser tydelig interesse for annen mat. Ammeproblemer er en annen grunn til at det kan være nødvendig å begynne med tilleggskost før seks måneders alder. Det anbefales at brysternærte barn som har behov for tilleggsnæring, får fast føde fremfor morsmelkerstatning fra fire måneders alder.

Introduksjonen av fast føde bør fortrinnsvis skje mens barnet fortsatt ammes. Nye matvarer bør introduseres en og en. Til å begynne med gis små smaksporsjoner.

Det er ingen bestemt regel for hvilken mat du skal begynne med å gi barnet ditt. Det kan være naturlig å begynne med tynn grøt, moset potet eller moste grønnsaker som kan blandes med morsmelk ev. morsmelkerstatning. Om det blir grøt, potet- eller grønnsakmos er opp til deg, men introdusér bare en matvare av gangen. Nye enzymsystemer i barnets kropp skal settes i gang for å fordøye den faste føden.

Melk er fortsatt den viktigste matvaren for barnet, enten du ammer eller gir morsmelkerstatning.

Skrevet

Slenger meg på vannmann, most avokado og banan er tingen. Vi blandet i mme, så du kan jo røre inn mm om du vil :-) Avokado er jo kjempesunt og er svært lik morsmelken, i tillgg mild for magen. Er best å begynne med grønnsaker siden grøt kan være tungt for fordøyelsen. Så kan du jo legge til grøt som måltid nr 2 om du vil. Vi begynte med grøt etter 2 mnd, som måltid nr 3 hehe.

Huska at det er helt normalt om babyen skyver maten ut igjen med tungen, brekker seg og ser ut som om h*n ikke liker det. Men det er bare refleks, og betyr ikke at babyen ikke liker :-)

Lykke til da!

Skrevet

Hvor mye skal man begynne med først da? Har lest at man kun skal gi smaksprøve på en teskje eller to først og så oke litt til hvert måltid. Men noen i familien ler til dette og sier at hun ga full porsjon første gang hun ga sine unger mat (20-30 år siden) og da var de bare noen uker gamle (om de var så gamle engang).

Nå er min snart 6mnd (fullammet) og da skal hun begynne med mat og jeg vet ikke helt hva jeg skal begynne med. Men most avokado tror jeg det blir:) Hvor lenge bør man vente med å gi grøt da? Og hvilke grøt?

Skrevet

Jeg begynte med Nestle sin maisgrøt, blandet ut med mme. Ga noen små skjeier til å begynne med og økte litt hver dag. Etter halvannen- to uker var vi oppe i full porsjon. Han likte den godt. Den er også uten gluten. Når vi var oppe i full porsjon ga jeg han smaksprøver på frukt. Litt hver dag. Noen dager senere fikk han noen skjeier grønnsakspure.

Gutten min får flaske (mme) så vi begynte litt før dere da. Ei god stund fikk han litt frukt eller pure til lunch (ved siden av mme) og grøt til kvelds. Nå er han straks 6 mnd og smaksprøver på middag er i gang :)

Skrevet

Jeg begynte med grøt da... fra ca 4,5 mnd, bittelille har vært veldig sulten, så jeg har begynt med smaksprøver. Hun synes det er helt storartet. Ble litt forstoppet de første dagene, så gir henne i tillegg litt sviskemos i grøten. Går ned på høykant det også :)

Bruker risgrøt, det er visst det eneste de skal ha før 6 måneder. Men det er jo så utrolig mange forskjellige varianter. Så avokado er jo sikkert helt ypperlig!

Jeg lurer også litt på hvor fort man skal begynne med måltid nr 2... og hva ksal man begynne med da eventuelt? ekstra måltid med grøt, eller noe annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...