Gå til innhold

Dere med flaskebarn på ca 7-8 uker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

- Hvor mye spiser barnet deres sånn ca? og hvor mye veier barnet?

- Snuppa her gulper en del, så lurte litt på å bytte merke, bruker NAN nå.

Noen med erfaring?

Gir dere litt tettere måltider på kvelden? Her er det mating mellom 1-2 ganger på natten.

Hun spiser ca 150 ml - og 6 måltider i døgnet- Veier mellom 5- 5 1/2 kg nå.

Supert å høre litt om hvordan dere andre har det, og gjør det! :) Dette er andremann, men rart hvor mye man glemmer, selv om det bare er 3 år siden sist! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jenta mi var på den alderen drakk hun ca 70 ml til hvert måltid, hver 3. time. Sjeldnere på natt.

Om du er usikker på nan, bytt til hipp. Mindre gulp og roligere mage, det er i allefall min erfaring.

Du er allerede oppe i 900 ml i døgnet, det er ganske mye.

Kan det være at ungen gulper fordi det blir litt mye mat?

Prøv å rap underveis i måltidet. Noen unger spiser til de sprekker..

Kan være ungen drikker mindre om du bytter merke også.

Lykke til!

Skrevet

Lille jenta mi blir 2 mnd på mandag og hun ble født prematur så veide kun 2090g da hun ble født. Men etter en måned kom hun opp i 3 kg og skal få normal mengde mat i løpet av døgnet. For den første måneden måtte jeg gi henne melk hver andre time 24/7!

Nå gir jeg ca hver tredje time fram til jeg legger meg ca rundt 24 og hun sover ca syv timer før hun våkner av at hun er sulten. Jeg gir henne ca 100 ml (+/-) ca 7 måltider i døgnet. Gulper lite. Men litt blir jo det en gang i blant :) Men gir jeg over 125 ml gulper hun. Så da blir det for mye. Så tror kansje det bare er til å prøve seg fram. For lillejenta slutter ikke å drikke selvom hun er mett. Så jeg har bare prøvd meg fram etter om hun gulper etter måltidet eller ikke. For er vel restene som kommer opp igjen? Når det er fullt i magen? :)

Går på vektkontroll 1 gang i uken så ser ut til at 100 ml 7 ganger i døgnet funker fint :)

Skrevet

Det var ikke stort! Hun spiser ikke mer enn hva som er "normalt" i den alderen. Vanlig er mellom 100-160 ml og 5-6 måltider, men selvfølgelig er det individuelt! og hva er egentlig normalt og hva er vanlig?! Mellom 2-3 mnd er det fra 130-160 ml.

Men kan jo prøve 120 ml igjen, hun drikker flasken tom, og det er ikke alltid hun gulper. Så er i grunn ikke godt å si om det er for mye mat, eller om det er lukkemuskelen som fortsatt ikke er helt intakt. Ikke alltid hun raper midt i maten.

Kjøpt hipp- så da får vi se! Takk for svar :)

Skrevet

Takk for svar! Skal prøve å redusere litt å se :)

Skrevet

jenta mi drikker alt fra 100-160 å er 10 uker, jeg bruker hipp. nan reagerer hun på collet liker hun ikke smaken av uten at jeg skjønner noe av det. småfolk var heller ikke det store.

jeg lager mme av 150dl vann blir vel 170 ferdig å hun har 5-6 måltider i døgnet ( mellom 7 på morranen å så slenger jeg i henne ei siste flaske nå i 23 tiden. noen vet jeg har bra erfaring med mindre gulp av småfolk ingen av mine har gulpa så den problemstillinga har jeg ikke hatt :)

Skrevet

hun veier mellom 5800-6000g

Skrevet

Mitt beste råd er å bytte fra NAN til Hipp.

Vår lille gutt blir rett og slett vond i magen av NANen - før sprutgulpet han av den, har til nøds brukt NAN når de var tom i butikken....men nå får han sykt mye luft i magen av den. Ikke bra i det hele tatt!

Hvor mye mat babyenn trenger regulerer de selv, jeg hadde ikke gitt ungen mindre enn det den vil ha.

Prøv å få ungen til å rape mer under måltidet, prøv tutter med flere hull i (enten 2er eller 3er).

Noe jeg ofte gjør på første måltidet er å skifte bleie på ham når han har ca 40 ml igjen, for så å gå tilbake å drikke resten.Da vil han ikke sluke i seg alt på en gang. Men du må jo se hva som fungerer på din jente da, lykke til!

Hipp er økologisk, mulig at det er derfor den ikke er så hard for magen.

Skrevet

Barna skal ha i seg 15% av kroppsvekta si i løpet av døgnet..

Skrevet

Venter nr 2,

Sitter du og måler hvor mye babyen skal ha i døgnet etterhvert som ungen vokser?

Hva gjør du hvis ungen vil ha mindre/mer?

Så lenge ungen har en fin og normal vekstkurve og legger jevnt på seg så trodde jeg ikke det var noe i veien for at babyen fortsetter å regulere det selv. Men kan være at jeg har blitt feilinformert??

Skrevet

Nei, jeg sitter ikke å måler..

Da vi var innlagt på sykehuset grunnen RS-virus fikk jeg beskjed om at hun måtte få i seg 15% av kroppsvekta i løpet av døgnet. Jenta mi hadde nemlig fått for lite mat over noen uker, så de var veldig strenge på at hun måtte få i seg nok. Det er derifra jeg har det at de bør ha i seg 15% av kroppsvekta si. Men spiser ungen mer, så værsegod :)

Skrevet

Ok, måtte jo sjekke hva du la i det! :) Takk for infoen.

Håper det gikk bra med lillejenta di!

Min gutt er stor både i vekt og vekst, tror ikke han får for lite hehe.

Skrevet

Takk takk- prøver hipp en liten periode for å se. Kommet litt gulp, men ikke så mye. 15% ja, da er 120ml til henne litt i underkant.

Får prøve og feile litt her. Hun bruker sutter med 2 hull i. Kanskje på tide med 3 sutter snart, men da kan de jo også sluke en del luft???

Hun sliter litt med mageknip på kveldstid, så blir spennende å se om hipp har noen innvirkning på det! :)

Skrevet

jeg har en sønn på 6 uker som spiser 120 ml og han har gått opp fra 3265 til 5275 på denne tiden,syntes 2 kg var litt mye på så kort tid,men de må jo få den maten de trenger.

Han har også hatt mye luft i magen,skal jammen prøve hipp å se om det hjelper siden mange her foreslår det.

Skrevet

Gi meg referat da! Vi prøver også hipp her :) Foreløpig ikke merket noe forskjell...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...