Gå til innhold

Prim! Og bare prim!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 20 mnd vil KUN ha prim på brødskiva. Dette gir jeg litt av skylda på til barnehagen som har innført dette inn i hans kosthold :/

Uansett, noen som har råd for å få han til å like andre ting? Prøvd alt mulig slags pålegg, men han nekter å spise/ eller prøve å smake andre ting... det ender med gråting, og jeg må ta fram primen for å få han til å spise noe. Hva burde jeg gjøre tro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ha prim i hus! Da må han spise noe annet! :) La han se selv at det ikke er prim i kjøleskapet, og at han må velge noe annet! :)

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet med å spise bare Prim da, så lenge han spiser sunt og variert ellers om dagen.

Vil du absolutt ha ham til å slutte må du nok gjøre som foreslått over her, ikke ha Prim i huset.

Skrevet

Prim innholder 10% TILSATT sukker, i tillegg til sukkeret som finnes i melk og mysen... Skjønner jo godt at ungene liker det! Jeg hadde ikke akseptert at barnehagen serverte dette.

Her i hus har vi rett og slett ikke prim, enkelt og greit.

Skrevet

Vanlig Prim har 9% tilsatt sukker, det er bare såvidt mer enn det er i vanlig yoghurt, noe de fleste ikke har problem med å gi barna hver dag. Synes det minner om sukkerhysteri når barn ikke engang kan få Prim på brødskiven sin. Vi snakker om et tynt lag pålegg på en ellers grov og sunn brødskive, med melk til. Det er jo ikke akkurat nugatti heller. Som sagt, hvis barnet ellers spiser sunt og variert så er det ingen skade med Prim på brødskiven. De aller fleste barn (og voksne) har dessuten perioder hvor de foretrekker ett pålegg framfor andre, det vil vanligvis gå over av seg selv.

Skrevet

Signerer Lemonia her gitt, det gjelder å ikke bli FOR hysteriske i forhold til sukker heller!

(hilsen meg som er oppvokst m både syltetøy og sjokade på skiva og saft i flaska, men likevel null hull og slank, og høyst oppegående;)

Skrevet

Jeg hadde nok sagt ifra til barnehagen at jeg ikke syntes dette var greit.

Jeg synes søtpålegg er en stor uting og kommer aldri til å ha sånt i hus. Dette er godteri, ikke mat.

I barnehagen vi bruker er de opptatt av et ordentlig kosthold og nekter faktisk å servere både søtpålegg og fruktyoghurt på grunn at det store sukkerinnholdet.

Skrevet

Synes det blir litt drøyt å si at bruk av prim og yoghurt ikke er et ordentlig kosthold. Det går an å ha et litt større perspektiv enn som så. Jeg ville være mer bekymret for tilsetningsstoffer og saltinnhold i Toroposer og annet skvip som mange norske foreldre kaller mat og fôrer ungene med hver eneste dag enn sukkerinnhold i prim og yoghurt for å si det sånn.

Skrevet

Jeg synes ikke det er drøyt, det er så mange brusdrikkende småfeite barn rundtom at det er på tide å endre noen vaner.

Og tror du ikke folk som er opptatt av mindre sukker i maten også er opptatt av sunne råvarer, mindre salt og tilsetningsstoffer ;)

Poenget er at det er opp til hver enkelt foreldre hvor de setter grensen, og når trådstarter ikke synes dette er greit med prim så skal barnehagen respektere dette.

Skrevet

Vanlig prim inneholder riktignok kun 9%tilsatt sukker som det sies her, men totalen av karbohydrater i prim er ca 60g per 100g vare. Til sammenligning inneholder sjokade like mye (eller like lite om dere vil) sukker (karbohydrater).

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke nødvendigvis. Jeg tror 90% av norske foreldre bruker hel- og halvfabrikata når de lager mat i hverdagen, til tross for at de samtidig er opptatt av å ikke gi mye sukker til barna. Selvsagt er det jo bedre å gjøre litt enn ingenting, men jeg synes det er milevis forskjell på å la små barn pimpe brus og spise sjokolade på hverdager og det å gi yoghurt eller prim på brødskiven.

Jeg er helt for å ha sunne og gode vaner, og nettopp derfor tror jeg ingen barn har vondt av prim eller yoghurt hvis de ellers spiser mat laget fra bunnen av, variert mat, mye frukt og grønnsaker, grovt (hjemmebakt) brød og nøyer seg med snop, snacks, saft og andre sukkerholdige drikker til lørdager og spesielle anledninger. Som sagt, det finnes et større perspektiv enn akkurat den primskiven.

Skrevet

Flirer meg ihjel av sukkerhysteriet. Det vil jo ingen enda ta, jeg blir nesten flau! De som sitter på vann og brød har det jo bedre enn dagens barn. Lørdagsgodis er rosiner og vann. Nice!

Skrevet

Fortsett å introduser nye påleggs sorter for ungen,h*n vil omsider spise andre ting,er jo stor nok til å prøve med f.eks ost el kokt skinke? Min er også veldig gla i prim (og han får d et par ganger i uka) men spiser også d meste av pålegg. Ikke enkelt når de små har en favoritt.. Men er enig i de over her,d er alt for mye sukkerhysteri idag..forskjell på å drikke brus og spise godteri midt i uka,til å gi prim å yogurt da.. min får litago yogurt 1-2 gang i uka,hyyyyl.. Spiser og drikker ellers sunt og variert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...