Gå til innhold

Når man slutter i en jobb, har man krav på feriepengene utbetalt da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså den det gjelder, han slutter i jobben sin i juni.

Har han krav på å få feriepengene sine utbetalt før han slutter?

Fortsetter under...

Skrevet

Tror det er opptil hver enkelt arbeidsgiver, men han kan søke

Skrevet

Søke?

He he, jeg har alltid vært kommunalt ansatt så jeg har svært lite erfaring.

Dette er en privat bedrift.

Skrevet

Spørre sjefen sin. Det er vel bare å spørre han?

Skrevet

Du har krav på å få utbetalt feriepenger sammen med siste lønn før du fratreder stillingen. Dvs. slutter du 30 april og får lønn den 15, så skal du ha feriepengene utbetalt den 15 hvis du ber om det. Dette står helt klart i loven(husker ikke hvor nå) mannen min var nødt å dra en tidligere arbeidsgiver til forliksrådet for å få feriepengene sine utbetalt. De nektet til tross for at han sendte dem loven. Det gikk så langt at de hadde vel 14 dagers betalingsfrist på seg og hadde de ikke betalt før fristen hadde han kunne begjært de konkurs for å få ut pengene sine

Skrevet

Det er egentlig sånn at når du slutter i en jobb så skal du ha hele sluttoppgjøret på siste utbetaling, det inkluderer også feriepenger. Når arbeidsforholdet er avsluttet skal ikke den tidligere arbeidsgiveren skylde deg noenting.

Men det er noen arbeidsgivere som er snille og holder på feriepengene til året etter, da slipper man skatte av de feriepengene som er opptjent inneværende år. Men arbeidstaker har på ingen måte krav på dette, ryddige arbeidsgivere betaler ut alt sammen og er "ferdig meg deg" som arbeidstaker.

Annonse

Skrevet

Det er akkurat sånn situasjonen er for kameraten her også bluberrypai :)

Takk for svar, vi finner det kanskje om vi leter litt på nettet. Altså denne loven :)

Dette er et firma som er rotete økonomisk. Og det hjelper lite å spørre sjefen, da han bare svarer jada du skal få de osv.. men penger kommer sjeldent. Og de hadde visst vært veldig nære forliksrådet i fjor for¨å få feriepengene også.

Så det gjelder å vite hva han har rett til,nå som han slutter der, slik at han får de pengene han har krav på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...